Zeus - Pan Olimpu

Producent: Sierra

Dystryburor PL: Play It

Data premiery: Styczeń 2001

Ocena: 9,5/10

Wymagania: 233 MHz, 32 MB Ram, wskazany akcelerator 3D, CD-ROM, system Windows 95/98

"Kiedy Zeus dorósł, nadszedł czas, aby ukarać Kronosa i uwolnić uwięzione w jego brzuchu rodzeństwo. Za radą bogini rozwagi, Metydy, Kronosowi podano napój, po wypiciu którego dostał torsji i zwymiotował swoje dzieci. Zeus stanął na czele rodzeństwa i wystąpił przeciw Kronosowi i Tytanom. Udało mu się uzyskać pomoc Cyklopów i Sturękich, których uwolnił z Tartaru. W boju Zeus posługiwał się wykutym przez Cyklopów piorunem, Posejdon trójzębem, zaś Hades walczył w hełmie, który czyni go niewidzialnym.[...]

Reklama

Po zwycięskim zakończeniu wojny synowie Kronosa podzielili się panowaniem nad światem.[...] Zeus otrzymał niebo i stał się pierwszym wśród równych..."


M. Pietrzykowski, Mitologia starożytnej Grecji.


Firma SIERRA PRODUCTIONS rozumie prawa rynku. Jeżeli coś się podoba i jest na to popyt, to zaspokojenie tego popytu może się opłacić. Po sukcesie CEASARA III zdecydowano się stworzyć kolejną produkcję na jego podstawie. Powstał FARAON, który razem ze swoim dodatkiem KLEOPATRĄ odniósł kolejny sukces. Idąc za ciosem SIERRA zapowiedziała kolejny produkt z cyklu, oparty tym razem na realiach starożytnej Grecji. Różnice pomiędzy kolejnymi częściami serii są nieznaczne, a mimo to ZEUS - PAN OLIMPU nie jest tylko kontynuacją nadmiernie eksploatowanego cyklu. Wręcz przeciwnie, czuć w nim duch świeżości z jednoczesnym zachowaniem starych, dobrych i wypróbowanych elementów z poprzednich tytułów.

Tym razem przeniesiemy się do wspaniałej Hellady gdzie czeka na nas prawdziwa grecka polis. Właśnie Grecja doskonale pasuje do koncepcji gry. Dominującym elementem polityczno-gospodarczym było tam samowystarczalne miasto-państwo, czyli właśnie polis. A w produkcjach SIERRY właśnie takie miasto-państwo budujemy, rozwijamy, walczymy z jego wrogami i handlujemy z przyjaciółmi. To, co wyglądało trochę dziwnie w Rzymie i Egipcie, tu, w Helladzie jest jak najbardziej na miejscu.

W ZUESIE wita nas klimatyczne demo, wprowadzające nas w świat potworów, herosów i bogów kroczących wśród ludzi. Następnie musimy zdecydować się, w jakiej przygodzie chcielibyśmy uczestniczyć. Nowością jest oddzielenie tutoriala od głównego nurtu kampanii, dzięki czemu doświadczeni na CEASARZE i FARAONIE gracze nie będą musieli przechodzić po raz kolejny prostych i nudnych misji treningowych. Jeżeli umiemy już grać, powinniśmy wybrać jedną z dostępnych przygód. Jest ich dużo i każdy może wybrać coś dla siebie. Możemy stanąć na czele Wielkiej Kolonizacji i założyć grecki przyczółek na dalekich lądach. Jako wódz ateński lub spartański weźmiemy udział w wojnie peloponeskiej. Dowódcą armii greckiej zostaniemy, gdy będziemy bronić Hellady przed wojskami króla perskiego Kserksesa.

Grecja to kraina gór i morza. Jej mieszkańcy zajmowali się głównie hodowlą owiec i kóz, uprawą oliwek, winogron a także zbóż. Artykułem deficytowym było drewno, bo lasów było mało, a Helleni uwielbiali budować okręty. W ZEUSIE nasi poddani zajmują się, o dziwo, tym samym. Jednak nie tylko chlebem żyje człowiek, a już zwłaszcza Grek. Zasadniczą rolę odgrywa w życiu przeciętnego obywatela polis kultura, zarówno fizyczna, jak i duchowa. Ogół społeczeństwa emocjonował się ostatnią olimpiadą, naukami Platona czy nową inscenizacją Eurypidesa. Również nasi Grecy rywalizują ze sobą w tych dziedzinach. Zanim jednak poślemy naszych obywateli na olimpiadę, musimy ich odpowiednio wyszkolić. Na szczęście nie musimy im kupować dresów, bo greccy lekkoatleci współzawodniczyli ze sobą na golasa.

Oprócz zapewnienia odpowiedniego poziomu kultury oraz napełnienia brzuchów naszym Grekom musimy też zadbać o stan naszych finansów. Czynimy to poprzez podatki, oraz w głównej mierze przez handel morski. Decyzje dotyczące handlu oraz stosunków "międzynarodowych" podejmujemy na mapie świata (czyli okolic morza jońskiego). Wszyscy, którzy mieszkali poza jego granicami byli barbarzyńcami (oprócz Egipcjan). Na tejże mapie decydujemy też o wojnach. Nasze wojsko to w znakomitej większości ciężkozbrojni tarczownicy uzbrojeni we włócznie. Jednym słowem- hoplici. Oprócz wojsk używanych w kampaniach zamorskich, dysponujemy też oddziałami, które służą obronie naszej polis. Dodatkowo, po spełnieniu odpowiednich warunków przyłączą się do naszej armii mityczni herosi.

ZEUS różni się od poprzednich części potraktowaniem bogów. Grecy widzieli w nich istoty takie jak oni sami, tylko, że potężniejsze. Dlatego też greccy bogowie zejdą czasem z Olimpu i wejdą pośród ludzi. Módl się by nie byli na ciebie wkurzeni.

Ogólnie należy ocenić ZEUSA bardziej niż pozytywnie. Oprawa graficzna jest świetna, autorom udało się oddać atmosferę greckiego miasta, pięknego, tchnącego wysublimowanym artyzmem. Te kolumny i posągi, coś wspaniałego. Dumnie i groźnie wygląda też falanga naszych hoplitów. Tło muzyczne, podobnie jak w przypadku FARAONA dobrano perfekcyjnie. Miejmy nadzieję, że nowe pomysły przyjmą się w następnych produktach SIERRY (Sumer? Assyria? A może Chiny?)

Seraphim

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: akcelerator | zeus
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy