Reklama

Quizeirro Sprawdź swoją wiedzę i zmierz się z innymi. Google Play

Saitek RX500 - PS2, PSX

Producent: Saitek Ltd.

Reklama

Dystrybutor PL: Karuma Polska

Rodzaj kontrolera: kierownica

Model: RX-500

Platforma: rodzina konsol PlayStation

Cena detaliczna: 249 PLN

Ocena: 8/10



Saitek - kontrolery z wyrafinowaniem

Ostatni czas intensywnych prób testowych przeróżnych kontrolerów firmy Saitek utwierdził mnie w przekonaniu, że produkty tego koncernu są niezwykle pieczołowicie przygotowywane zanim wejdą w ostateczną fazę produkcji. Podchodząc do prób siłowych z kołem kierowniczym dedykowanym rodzinie platform sprzętowych Sony PlayStation miałem nadzieję, że w przypadku kontrolera znaczonego symbolem RX-500 będzie podobnie. Czy się myliłem, czy zostałem czymś zaskoczony - o tym poniżej!



Pierwszy kontakt...

Wyciągnięcie z kartonowego opakowania koła kierowniczego RX-500 przywołało na myśl skojarzenia wizualne z produktem Logitech-a. Szczególnie rzuciła mi się w oko czarno-błękitna kolorystyka wykończeń wewnętrznych elementów rękojeści. Jako kolejny przy opróżnianiu pudła wpadł w moje ręce element odpowiedzialny za przyspieszanie i zwalnianie - czyli pedały hamulca i gazu. No tu już nie było tak kolorowo jak przy samej kierownicy - owy element został pozbawiony od spodu jakichkolwiek trzymaków; czy to samych gumek / przyssawek. To powoduje, że pedały ułożone na dość śliskim podłożu najzwyczajniej w świecie "tańczą" frywolnie - konieczne jest ich dodatkowe zablokowanie jakimś elementem scenografii pokoju lub odwołanie się do własnych zręczności majsterkowicza i podklejenie od spodu materiałem gumowym.



Kierownica w dłoniach

Wizualnie Saitek RX-500 może się podobać - ba... może nawet bardzo się podobać! Estetyczne wykonanie detali kółka zachwyca pietyzmem i finezyjnością linii stylistycznych, lecz czegoś tu brakuje... już wiem. Zabrakło przede wszystkim wykończenia gumowego w miejscach, gdzie najczęściej spoczywają nasze dłonie. Cała obręcz bez tych jakże ważnych wypełnień / dodatków wydaje się być plastikowo sterylna, choć kolorystyka i głębia designerska skutecznie rozwiewają te skrajnie marginalne przywołania.



Funkcjonalność

Klawisze rozlokowane (wbudowane w kole kierowniczym) zostały zaprojektowane z myślą tylko i wyłącznie o wyścigach. Wykorzystanie tego kontrolera np. do piłki nożnej, plaformówek czy innych gier - odpada. Ktoś powie: "przecież to kierownica - to co mieli niby zrobić?!". Ano pomysłowość projektantów kontrolerów w dzisiejszych czasach sięga daleko ponad nasze wyobrażenia - dzięki temu właśnie innymi konkurencyjnymi produktami możemy np. bez najmniejszych problemów posługiwać się jak zwykłym kontrolerem. Do tego celu wystarczyłoby logicznie wmontować w układ koła kierowniczego krzyżak oraz klawisze funkcyjne. Tutaj ten rozkład "sił" jest troszkę zaskakujący. Na czołowym panelu kierownicy, w jej górnych krawędziach zaimplementowano klawisze: "trójkąt" oraz "kółko". Po przeciwnej stronie (z tyłu) odnajdziecie L1 oraz R1, natomiast za "kwadrat" i "kółko" odpowiadają hamulec i gaz (te przy nogach). Na pierwszy rzut oka - wbudowanego krzyżaka nie dostrzeżecie! Bardzo zmyślnie ostał ukryty w środkowym elemencie z nadrukiem - logo "RX-500" (w miejscu, gdzie zazwyczaj montowany jest klakson samochodu lub poduszka powietrzna :) Jego funkcja ze względu na położenie ograniczać się będzie do wyboru w opcjach trybów rozgrywek, modeli samochodów itd.



Uniwersalność zastosowań...

Kierownica Saitek RX-500 jest niezwykle uniwersalna, gdyż współpracuje ze wszystkimi modelami rodziny PlayStation - od historycznego PSX-a, przez PSone aż po uwielbianą przez nas "czarnulkę" - PlayStation2. O zgodności ze standardem Dual Shock zapewnia nas nadruk, który został umiejscowiony w trzecim elemencie składowym tegoż kontrolera. Tym dodatkiem jest specjalny stelaż, który montujemy w szczelinie pomiędzy śrubą mocującą zazwyczaj kierownicę do stołu lub biurka. Gdy nie mamy właśnie możliwości takowego zamocowania a chcemy jeździć siedząc w fotelu - to nie ma problemu. Zakładamy ową wkładkę i po sprawie.



Charakterystyczne cechy Saitek RX-500:

  • opcja "Dual Shock"

  • możliwość wyboru sposobu montażu

  • dwa cyfrowy "wiosełka"

  • analogowe pedały gazu i hamulca

  • cztery cyfrowe przyciski



    Technologie zastosowane w Saitek RX-500:

  • Duble Shock 2 (wibracje) - system ten w kontrolerach firmy Saitek potęguje emocje przeżywane w grach: wbudowane silniki pozwalają odczuć drgania spowodowane efektami implementowanymi w grach symulacyjnych.



    Reasumując...

    Kontroler Saitek RX-500 wypada w testach bardzo przyzwoicie. Auto-centrowanie koła kierowniczego prezentuje się niezwykle komfortowo, zapewniając sporo frajdy podczas wyścigowych oraz rajdowych wojaży! Kontroler został zaprojektowany specjalnie z myślą o miłośnikach spalinowych szaleństw - o czym świadczy dość specyficzne rozłożenie klawiszologii. W telegraficznym skrócie - prosta, lecz wykonana z polotem i fantazją! Jeżeli nie stawiacie na zaimplementowane nowinki technologiczne to powinniście być w pełni usatysfakcjonowani nabyciem koła kierowniczego RX-500. Jeżeli jednak macie smaczki na kontroler z wbudowanymi funkcjami siłowego sprzężenia zwrotnego Force FeedBack to należałoby się liczyć z kosztami większymi o ponad 150 PLN. Aktualnie model RX-500 w opisanej tu konfiguracji możecie nabyć za kwotę 249 PLN. To jedna z lepszych kierownic dla PlayStation w tym przedziale cenowym.



    MartineZ: Sprzęt do testów dostarczyła firma Karuma z Gdańska, polski dystrybutor akcesorii marki Saitek.

  • Reklama

    Reklama

    Reklama

    Reklama

    Strona główna INTERIA.PL

    Polecamy

    Rekomendacje