Saitek R220

Producent: Saitek Ltd.

Dystrybutor PL: Karuma Polska sp. z. o.o

Rodzaj kontrolera: kierownica

Platformy: PC

Cena detaliczna: 154 PLN

Wymagania sprzętowe: Pentium 133 Mhz, port USB, Microsoft Windows 98, Me, 2000 lub XP, DirectX 7.0, 7 MB miejsca na dysku twardym

Ocena: 7/10



Jak ważnym elementem w grach wyścigowych i rajdowych jest kierownica, każda maniak wirtualnych zmagań samochodowych doskonale wie. Świetnie sobie z tego sprawę zdają także producenci akcesoriów komputerowych przeznaczonych dla graczy. Na rynku aktualnie dostępna jest spora ilość kierownic PC i nie sposób wskazać zdecydowanego faworyta wśród tego rodzaju kontrolerów - chyba że postanowimy kierować się ich ceną. Znawcy tematu znają zapewne podział kierownic na te wysokiej jakości oraz te "zwyczajne". Granica pomiędzy poszczególnymi produktami jest bardzo łatwa do rozróżnienia - po prostu kierownice z najwyższej półki sklepowej posiadają system odzwierciedlający efekty jazdy, tzw. Force Feedback. Natomiast te normalne kierownice PC nie posiadają technologii FF - mogą co najwyżej zawierać technologię Vibration Feedback lub nie mieć żadnego systemu symulującego różnego rodzaju wydarzenia na trasie.

Reklama

Jaka jest różnica pomiędzy FF a VF? O tym krótko, gdyż testowana przeze mnie kierownica Saitek R220 nie posiada żadnej z w/w technologii. Force Feedback, dzięki wbudowanym w kierownice zestawu silniczków, wiernie przenosi wszelkie wstrząsy, kolizje czy zmianę nawierzchni jezdni na koło kierownicy - efektem są odczuwane bardzo realistyczne drgania i ruchy kierownicy wywołane przez siły kierunkowe. Vibration Feedback to jedynie system wibracyjny, który wprowadza w drgania koło kierownicy - mocniejsze lub słabsze.



Wygląd

Wizualnie Saitek R220 prezentuje się bardzo ciekawie. Kierownica jest mała i posiada ciekawy, futurystyczny wygląd. Koło kierownicy wykonane jest z solidnego materiału, a miejsca w których ją najczęściej chwytamy pokryte są perforowaną gumą, co skutecznie powoduje, że trzymamy ją pewnie i nie ślizga nam się w rękach podczas gry. Na kierownicy znalazły się 4 programowalne przyciski, których położenie jest na tyle bliskie, iż bez problemu można z nich korzystać w czasie gry. W rdzeń kierownicy wbudowana jest także sekwencyjna skrzynia biegów (rodem z bolidów F1), która rekompensuje brak dodatkowego drążka zmiany biegów.





Do zestawu dołączone są oczywiście pedały hamulca i gazu, których budowa jest raczej niespotykana. Zamocowane są one bowiem od góry i trzeba uważać, żeby podczas jazdy przypadkowo nie rozluźnić nogi i nie wcisnąć któregoś z pedałów - na dłuższą metę jest to męczące. I to byłoby na tyle, jeśli chodzi o budowę i wygląd zestawu Saitek R220 - na załączonych zdjęciach macie okazję zobaczyć, jak ta kierownica prezentuje się w rzeczywistości.





Instalacja

Saitek R220 podłączamy do naszego PC za pomocą złącza USB. System Windows XP wykrywa urządzenie natychmiast - nie trzeba więc instalować żadnych sterowników. Przy okazji kierownica zostaje standardowo skalibrowana, co można zmienić w każdej chwili korzystając z odpowiedniej opcji. W pudle z kierownicą znajdziecie - prócz oryginalnej instrukcji - instrukcję, a raczej dwukartkową ulotkę w języku polskim, zawierającą ważniejsze zagadnienia dotyczące użytkowania tego sprzętu. Na tym cała instalacja R200 się kończy - kierownica jest gotowa do użytku, a zatem...



Komu w drogę, temu Saitek R220!

Gotowi do jazdy? Odpalamy na początek któryś z symulatorów rajdowych lub wyścigowych - ostatnimi czasy pojawiło się kilka nowości w tym gatunku, więc nie powinno być z tym problemów. Po skonfigurowaniu kierownicy w opcjach, przechodzimy do esencji rozgrywki. W tym momencie dopiero przekonujecie się, jak naprawdę sprawuje się produkcja Saiteka. Mocowanie kierownicy polega na przykręceniu jej specjalnie do tego przygotowanym trzpieniem - jest bardzo solidne i nawet jeśli ktoś ma tendencje do szarpania i wyrywania kierownicy, mocowanie skutecznie temu powinno zapobiec. Zamiast przykręcać kierownicę do blatu stołu możemy ją równie dobrze umieścić między nogami i w ten sposób grać - ot, dla każdego coś miłego. Do pedałów gazu i hamulca przeznaczono specjalną podstawę, która utrzymuje je w jedynym miejscu i uniemożliwia ich ślizganie się po podłożu.

Podczas samej jazdy kierownica jest bardzo wygodna w użyciu. Jedyny problem mogą mieć osoby o małych dłoniach i... krótkich palcach, ponieważ manetki zmiany biegów są umieszczone w umiarkowanej odległości od koła kierownicy. Kierownica R220 obraca się o 90 stopni w każdą stronę, co daje łącznie kąt obrotu równy 180 stopni. Niestety, nie można go regulować.



Finisz

Podsumowując od razu zaznaczam, że kierownica Saitek R220 z pewnością nie jest marzeniem prawdziwych fanów komputerowych "samochodówek". Jest to okrojona wersja Saitek R440 - modelu zawierającego już technologię Force Feedback, który postaramy się Wam zaprezentować już w najbliższym czasie.

Brak sprzężenia zwrotnego (Force Feedback) czy nawet zwyczajnego systemu wibracji (Vibration Feedback) plasuje R220 w ofercie prostych kierownic bez specjalnych bajerów. Braki te rekompensuje za to wyjątkowo niska cena produktu. Dodając do tego atrakcyjny wygląd, solidne mocowanie oraz radość, jaka płynie z użytkowania tego rodzaju kontrolera, otrzymamy bardzo ciekawą ofertę zarówno dla wszystkich tych, którzy szukają taniej i dobrej kierownicy, jak i dla osób zaczynających dopiero przygodę za "wirtualnym kółkiem".



Kosmo

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: dystrybutor | kierownica
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy