Saitek R100
Producent: Saitek
Dystrybutor PL: Karuma Polska
Rodzaj kontrolera: kierownica
Platforma: PC
Cena detaliczna: 119 PLN
Ocena: 8/10
Pierwsze chwile
Najbardziej intrygujące są dla mnie zawsze pierwsze chwile, gdy zaczynam rozpakowywać nowe "zabawki". Tym razem stanęło przede mną spore pudło zawierające kierownicę Saitek R100 USB Sports Wheel. Na wierzchniej stronie pudełka umieszczono naklejkę "Gra gratis!". Nie ukrywam, że spowodowało to szybsze bicie mego starego serca, ale po dojściu do sedna okazało się, że to niestety niezbyt ambitna produkcja - "Taxi Driver". Cóż, gra powędrowała na półkę i znalazła się obok innych płyt, które pewnie nigdy nie zostaną wykorzystane. Dalsze przeszukiwanie pudła ujawniło jego główną zawartość w postaci kierownicy, pedałów, kabla połączeniowego i wielojęzycznej instrukcji. Nie udało się znaleźć sterowników.
Instalacja
Jak się zapewne domyślacie instalacja urządzenia nie przysporzyła najmniejszych problemów. Nie ma potrzeby zaglądać do instrukcji obsługi. Gdyż i tak jest ona dość lichych rozmiarów. Jak to z urządzeniem USB, włożenie wtyczki do odpowiedniego gniazda w komputerze spowodowało wykrycie sprzętu i zainstalowanie domyślnych sterowników. Później jeszcze kalibracja i wyglądało na to, że kierownica jest gotowa do zabawy. W zasadzie można poprzestać na takich ustawieniach, bo z powodzeniem można grać, ale ja postanowiłem poszukać jakiegoś bardziej zaawansowanego sterownika. Na stronie producenta udało mi się wygrzebać to, co mnie interesowało. Podczas instalacji okazało się, że wzorem Logitecha, także Saitek przygotował uniwersalny sterownik do swoich kontrolerów. Jest to o tyle wygodne, że posiadając kilka urządzeń tego samego producenta nie musimy doinstalowywać nowych sterowników. Wszystko mamy w jednym "kombajnie", który pozwala na dość wygodną i rozbudowaną konfigurację oraz kalibrację. Instalując sterownik należy pamiętać tylko o jednej rzeczy. Zanim odpalicie instalator należy fizycznie odłączyć kierownicę i podłączyć ją dopiero wtedy, gdy poprosi o to sterownik. Takie postępowanie pozwala na poprawną jego instalację.
Oczywiście do bezproblemowego działania kierownicy konieczne jest jeszcze podłączenie jej wszystkich elementów oraz przymocowanie korpusu do stołu lub biurka. Do przyłączenia pedałów do kierownicy służy kabel "telefoniczny". Po odpowiednio mocnym dokręceniu śruby mocującej kierownica jest gotowa do przejażdżki.
Co do czego?
Nie będę rozwodził się nad zaletami użytkowania takiego urządzenia, ale powiem tylko coś, z czym zgodzi się pewnie każdy, kto choć raz korzystał z kierownicy. Nie ma porównania! Granie za pośrednictwem klawiatury to często istna męczarnia. Wielogodzinne obcowanie z grami samochodowymi wymaga odpowiedniego podejścia, więc sądzę, że zaopatrzenie się w jakąś kierownicę to najlepsze rozwiązanie. Dlaczego nie miała by to być kierownica Saitek R100?
Model, który testowałem jest nieco bardziej zaawansowanym rozwiązaniem od swojego poprzednika - Saiteka R80. Poprawiono znacznie czas reakcji na ruchy gracza.
R100 testowałem na rozmaitych grach - "NFS: Underground", "RalliSport Challenge", "Colin McRae Rally 3" czy "Driver". Liczyłem na to, że zabawa będzie znacznie przyjemniejsza niż dotychczas, kiedy grałem za pośrednictwem klawiatury. Nie pomyliłem się...
Konstrukcja kierownicy jest bardzo solidna, zwarta i przemyślana. Wszystkie elementy obudowy - zarówno te ruchome, jak i stałe - charakteryzują się sporą odpornością na użytkowanie. Nie zauważyłem żadnych niepokojących objawów w postaci trzeszczenia obudowy, a pedały i dźwignie zmiany biegów (umieszczone przy "kółku") oraz 2 przyciski "fire" sprawują się idealnie, nawet przy paru godzinnym graniu. Jedynym mankamentem był lekki "luz" w kierownicy, który powodował, że czasami ciężko było precyzyjnie manewrować. Jednak daje się to wyeliminować zmianami w czułości reakcji. Później wszystko działa pięknie.
Ergonomia kierownicy stoi na dobrym poziomie, co nie daje mi możliwości do narzekania. Całość wykonano z solidnego plastiku, boczne elementy kierownicy zostały pokryte porowatym materiałem uniemożliwiającym ślizganie się rąk. Sprzyja to długiemu graniu, gdyż nawet wilgotne dłonie nie mają prawa ślizgać się na kółku. Przyciski są całkiem wygodne, a długi kabel połączeniowy zapewnia komfort zabawy. Szkoda tylko, że kierownica nie posiada systemu wibracji, ale to nie ten przedział cenowy.
Stylistyka i kolorystyka to jak zwykle kwestia gustu, ale w zasadzie nie można powiedzieć, żeby Saitek R100 wyróżnia się czymkolwiek na plus lub na minus. Srebrno-czarna kolorystyka kierownicy oraz dyskretna nazwa R100 pośrodku urządzenia i logo firmy umieszczone na dole to w zasadzie standard. Brak jakichkolwiek udziwnień i fajerwerków dobrze świadczy o guście projektanta.
Słowo na pożegnanie
Kierownicę Saitek R100 można w zasadzie polecać wszystkim graczom. Zarówno tym mniej, jak i tym bardziej zaawansowanym. Za cenę 120 złotych otrzymujecie kawał niezłej kierownicy o przyzwoitych parametrach i wyglądzie.
Na koniec jeszcze tylko kilka skróconych informacji, ułatwiających szybką orientację w temacie. Możliwie najkrótsze zestawienie cech kierownicy R100 USB Sports Wheel wygląda mniej więcej tak:
MadMan