Każdy chciałby pewnie zostać znakomitym handlowcem, jednak nie zawsze się to udaje. A to brakuje wiedzy ekonomicznej, a to rozeznania w gangsterskim światku (mówię oczywiście o grze ;). Miejmy nadzieję, że ten poradnik wyjaśni wam choć część zagadnień i pozwoli cieszyć się rozwojem potężnej firmy.
Na samym początku proponowałbym rozegrać misję treningową, dzięki czemu poznacie przynajmniej podstawy i będziecie wiedzieli, jak stawiać, czy wynajmować budynki, co oznaczają dymki nad postaciami i wiele innych rzeczy, bez których nie poradzicie sobie w grze.
Kiedy już misje treningowe macie za sobą i znacie już podstawy, to możemy zacząć misję wolną. Jest to bardzo dobry trening przed właściwą grą, czyli kampanią. W misji wolnej możecie sobie pozmieniać i poustawiać wiele parametrów dotyczących zarówno was, jak i komputerowego przeciwnika. Możecie zwiększyć sumę z jaką startujecie (a komputerowi zmniejszyć), zwiększyć sobie statystyki, czy też wybrać cel jaki macie osiągnąć. A wszystko to po to, by jak najlepiej poznać grę i umieć wykorzystywać wszystko co oferuje. A trzeba przyznać, że oferuje całkiem sporo, ale wszystko omówimy po kolei.
Na początku zajmijmy się tworzeniem naszej postaci. W tym momencie mamy sześć umiejętności, które mają nam pomóc w dalszej grze. A są to:
Handlowiec - handlowiec potrafi dobrze się targować. Dzięki tej umiejętności można zakupić wyposażenie i żywność po znacznie niższych cenach niż konkurencja. Do tego przy zatrudnianiu personelu uda się nam zatrudnić lepiej wyszkolonych pracowników za niższą pensję.
Gangster - wysoki wskaźnik tej umiejętności pozwoli nam wejść na szczyt przestępczego światka. Dzięki niej będziemy mogli również szkolić przestępców i wynajmować kurierów za dużo niższą cenę. Będziemy mieli ich także więcej niż konkurencja.
Specjalista - specjalista to prawdziwy fachowiec w temacie urządzania lokali. Dzięki tej umiejętności nasze lokale będą wyposażone w lepszej jakości meble, a nasza pizza będzie smaczniejsza niż u konkurencji.
Polityk - ta umiejętność to spore pole do popisu. Dzięki niej będziemy mieli za sobą radę miasta, a to oznacza, że niestraszne nam wszelkie kontrole, ponieważ kary będą symboliczne. Jeżeli jednak stracimy w oczach klientów, to jedynie na krótki czas, bo szybko o tym zapomną i nadal będą nas odwiedzać.
Marketingowiec - ta umiejętność to dobre rozeznanie rynku. Dzięki temu nasza reklama będzie znacznie tańsza i trafi do większej liczby odbiorców.
Strażnik - ta umiejętność przydaje się w dalszej części gry, kiedy to przeciwnik zarzuca nas przestępcami. Dzięki niej zatrudniani przez nas strażnicy są o wiele tańsi, a przy tym dużo lepiej wyszkoleni. Jeśli przeciwnik postanowi nas zaatakować, to będzie miał poważne kłopoty.
To są wszystkie umiejętności. Oczywiście najlepiej byłoby gdyby wszystkie można było ustawić na maksymalnym poziomie. Niestety nie ma tak dobrze i by jedne umiejętności były na wysokim poziomie, to inne muszą być obniżone.
Proponuje obniżyć umiejętności gangstera, ponieważ na początku gry i tak nie będą zbytnio przydatne. Poza tym zwykle nie będziemy wykorzystywać gangsterów i kurierów w takim stopniu by martwić się, że kosztują zbyt wiele.
Umiejętności polityka również na początku nie są nam niezbędne, więc można je nieco obniżyć. Warto natomiast zwiększyć umiejętności handlowca oraz specjalisty. Jeśli chcemy, to możemy zwiększyć również umiejętności marketingowca. Strażnik na początku i tak się nam za bardzo nie przyda, ponieważ przeciwnik atakuje dopiero wtedy, gdy jest silny, a jego rozwój trwa trochę czasu, więc przynajmniej przez jakiś czas będzie spokój.
Kiedy już ustalimy naszą postać, pora wybudować pierwszą restaurację. Ilość pieniędzy jaką posiadamy na starcie nie jest za duża, więc nie możemy sobie pozwolić na zakup lokalu. Pozostaje nam jedynie wynajęcie. Komputer proponuje nam kilka lokali o różnej cenie wynajmu i położonych w różnych częściach miasta. Przy każdym lokalu widzimy, ilu w pobliżu znajduje się mieszkańców. Jednak warto przyjrzeć się nieco bliżej budynkom, w których sąsiedztwie mamy wynająć naszą pierwszą restaurację. A to dlatego, żeby wiedzieć na jakich klientów mamy się nastawić. Od tego bowiem zależeć będzie wystrój naszej restauracji oraz przepisy, które musimy przygotować. Jednak na początku i tak lepiej jest nastawić się na sprzedaż pizzy taniej, dlatego nasz lokal nie będzie wyglądał zbyt imponująco.
Na początku zajmijmy się wystrojem. Ściany i podłoga powinny być najtańsze. Zawsze można to potem zmienić, a na początku lepiej żebyśmy nie szastali za bardzo pieniędzmi. Teraz należałoby postawić około 5-7 stolików i do każdego po 4 krzesła. Meble te również nie powinny być drogie. Wystarczy, żeby klient miał na czymś usiąść. Dla poprawy wyglądu, można wstawić jakieś najtańsze dodatki, typu kwiatki itp. Nie możemy również zapomnieć o ogrzewaniu i klimatyzacji (na szczęście służy do tego jedna rzecz). Potem, kiedy będziemy mieli więcej pieniędzy warto wstawić do naszych lokali bardziej luksusowe dodatki, jak telewizor, komputer, automaty do gry, stół bilardowy czy inne przedmioty. Kosztują one sporo, ale w zwiększają zadowolenie klientów.
Kiedy mamy już jako tako urządzoną restaurację, to należałoby wydzielić część pomieszczenia na magazyn. Ponieważ magazyn jaki jest na początku nie wygląda estetycznie i może odstraszać klientów (jest to deska pod ścianą pomieszczenia, na którą składowane są towary). Potem wystarczy tylko kupić któryś z tańszych pieców i można zająć się zatrudnianiem personelu.
Personel jakie zatrudniamy w naszych lokalach, to jedynie cztery osoby:
Menedżer - na początku nieaktywna postać, dopóki nie wybudujemy centrali trzeciego poziomu. Jest to chyba najbardziej przydatna postać w grze. Zarządza on naszym lokalem i trzeba przyznać, że zaoszczędza nam sporo czasu. Możemy mu powierzyć zarówno ustalanie cen, jak i personelu. Utrzymuje on odpowiednią temperaturę w naszych lokalach. Dzięki menedżerowi można też ustawić jaką część ceny pizzy będą kosztować składniki, można polepszyć jakość pizzy oraz obsługi. Jednak wtedy trzeba liczyć się z tym, że kelnerzy będą wolniej się poruszać, a pizza będzie dłużej przygotowywana.
Obsługa - to kelnerki, które zajmują się zbieraniem zamówień oraz podawaniem pizzy.
Kucharz - to od niego zależy funkcjonowanie naszego lokalu. To on przyrządza pizzę i w późniejszym etapie gry może tworzyć nowe przepisy.
Pomocnik - równie ważna postać jak menedżer. To on zajmuje się dostarczaniem składników do naszego lokalu. A kiedy nie musi tego robić, może zająć się dostarczaniem naszej pizzy klientom zamawiającym ją telefonicznie.
I to właściwie wszystkie postacie, jakie przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania naszego lokalu. Jednak nie należy zatrudniać ich od tak sobie. Pracowników do naszej pizzerii możemy zatrudniać zarówno w urzędzie miasta, jak i w samym lokalu. Każdy, którego zatrudniamy, ma na ekranie wyboru pracownika pokazane jak odbiera go poszczególna grupa klientów. Oczywiście najlepiej byłoby gdyby każdy pracownik miał wszystkie wskaźniki, ale jeśli w danej chwili nie znajdziemy odpowiadającego nam przeciwnika, a nie możemy czekać, to można skusić się na niego gorszy personel, a potem go doszkolić. Samo doszkalanie jest jednak możliwe dopiero po wybudowaniu centrali. Można wtedy poduczyć danego pracownika szybkości oraz jakości obsługi, a kucharza również gotowania. Należy mieć jednak na uwadze, że pracownik, który jest w trakcie szkolenia, w tym czasie pracuje znacznie wolniej niż zazwyczaj, dlatego nie radziłbym szkolić całego personelu jednej restauracji jednocześnie. Lepiej robić to stopniowo. Poza tym pracownik może w czasie pracy u nas podupaść na zdrowiu. Jeżeli tak się stanie, to lepiej zadbać o pracownika i zapłacić za jego leczenie, ponieważ nagła wizyta inspekcji zdrowia, może nas drogo kosztować. Możemy także zwiększyć motywację pracownika, dając mu nagrodę w postaci niewielkiej kwoty. Pracownik taki będzie zadowolony i będzie wydajniej pracował.
Kiedy już zatrudniamy pracowników, ustalmy także harmonogram ich pracy. Nasza restauracja może właściwie być czynna przez całą dobę (bo klienci przychodzą przez 24 godziny), jednak ponieważ niezbyt fortunnie rozwiązano sprzątanie lokalu (nie można zatrudnić sprzątacza. Przychodzi on automatycznie dopiero po zamknięciu lokalu) to przynajmniej na 3-4 godziny dziennie trzeba ją zamykać. Każdy pracownik pracuje po 9 godzin, więc by móc normalnie działać należy zatrudnić dwie zmiany, a pozostałą część doby przeznaczyć na sprzątanie (sprzątanie jest bardzo ważne, ale o tym nieco później). Naszą restaurację można zamknąć w nocy i otworzyć z samego rana. W nocy ruch jest najmniejszy, dzięki temu nie stracimy zbyt dużo klientów.
Sprzątanie jest bardzo ważną rzeczą, ponieważ klienci prawdopodobnie nigdy nie widzieli kosza na śmieci i po jakimś czasie nasz lokal usłany jest śmieciami. Oczywiście wpływa to negatywnie na wizerunek naszego lokalu, a i przeciwnik może wykorzystać ten fakt nasyłając na nas inspekcję zdrowia. Kończy się to dosyć sporymi karami.
Mamy już gotowy i wyposażony lokal oraz zatrudniony personel, więc trzeba postarać się o dostawcę produktów oraz o magazyn. Wybierając dostawcę produktów należy pamiętać, by nie wybierać dostawcy najtańszego. Chodzi o to, że sprzedawana przez niego żywność jest nienajlepszej jakości i nie wytrzymuje zbyt długiego przechowywania. Lepiej jest wybrać kogoś nieco droższego. Jednak nie przesadzajmy, z droższymi dostawcami, ponieważ to wszystko będzie wpływało na późniejszą cenę naszej pizzy. A przecież nie chcemy by była zbyt droga i klienci odeszli do konkurencji. Wybierając dostawców kierujmy się także stabilnością cen, bo mamy pewność, że cena żywności nie zostanie nagle drastycznie podniesiona. Kiedy już wybierzemy odpowiedniego dostawcę, to możemy zająć się magazynem. Ten można również wynająć bądź kupić. Na razie wynajęcie magazynu powinno wystarczyć. Później, kiedy będziemy mieli większą gotówkę trzeba będzie go kupić. Odległość magazynu od naszego lokalu zdaje się nie mieć większego znaczenia. Choć jeśli zatrudnimy naprawdę wolnych pomocników, to zaopatrywanie naszego lokalu może trochę potrwać.
Kiedy mamy już wszystko co trzeba, to zaczynamy przyjmować pierwszych klientów. Na początku nie będzie ich zbyt dużo, lecz w miarę postępów, zacznie nas odwiedzać coraz więcej osób. Kiedy taki klient zawita do naszej restauracji, siada przy stoliku, a nad jego głową pojawia się ikonka, która pokazuje ile czasu klient może jeszcze czekać na obsługę. Lepiej zapewnić taką ilość personelu, by klient nie musiał za długo czekać, ponieważ znudzi mu się i pójdzie sobie. Na początku gry, kiedy dysponujemy małym lokalem nie sprawia to żadnego problemu, jednak później, kiedy nasz lokal zostanie kilkukrotnie rozbudowany, zatrudnienie większej ilości personelu stanie się koniecznością.
Po jakimś czasie funkcjonowania naszej restauracji, trzeba będzie rozwinąć nasze menu. Te kilka przepisów, które mamy na początku nie wystarczy na długo. Jednak zanim zaczniemy komponować nowe pizze, będziesz musiał najpierw sprawdzić jaka klientela do ciebie przychodzi, by stworzyć pizzę pasującą do określonej grupy klientów. Poniżej macie podane która grupa klientów lubi dane składniki.
Dziecko - lubi kałamarnicę, cytryny, kukurydzę, oscypek, bea paese oraz imbir.
Nastolatek - lubi kałamarnicę, mrówki, pomidory, gwiezdny owoc, larwy much, parmezan.
Student - lubi kiełbasę, ostrygi, kangura, kokosy, gorgonzolę i oregano.
Prostak - lubi mrówki, jaja, kałamarnicę, banany, jabłka i grzyby.
Japi - lubi groszek, truskawki, chili, wieprzowinę, kałamarnicę i węża.
Burżuj - lubi tuńczyka, pomidory, pieprz, banany, ricotte, mandarynkę.
Emeryt - lubi kalafior, tabasco, mozarellę, kurczaka, kurki oraz figi.
Turysta - lubi gałkę muszkatałową, śliwki, cytryny, por, rzodkiewkę, gwiezdny owoc.
Robiąc więc pizzę dla określonej grupy klientów, musimy tworzyć ją z ulubionych składników danego klienta.
Robienie pizzy jest bardzo proste. Mamy kilka grup składników, które umieszczamy na cieście. Przy pizzy mamy także młynek, dzięki któremu możemy kroić produkty na taką wielkość jaką tylko chcemy. Jest to bardzo przydatne, ponieważ im mniejszy będzie dany składnik tym mniej będzie kosztować, a to wpłynie na ostateczny koszt pizzy. A poza tym układanie mniejszych składników wpływa na wygląd pizzy. Przecież nie położymy na nią całego węża, kałamarnicę lub banana.
Robiąc pizzę należy wziąć pod uwagę fakt, że niektóre grupy klientów zwracają uwagę na odpowiednie rozmieszczenie składników na pizzy.
Mamy już trochę klientów, zarabiamy pieniądze, więc pora pomyśleć o rozwoju naszej firmy. W pierwszym rzędzie należy wybudować centralę. Jest to budynek zarządu naszej firmy, którego posiadanie daje nam nowe, atrakcyjne możliwości. Przede wszystkim uzyskujemy możliwość reklamy naszej restauracji. Jest to bardzo przydatne, ponieważ więcej klientów dowie się, że to właśnie u nas jest najlepsza pizza.
Centralna umożliwia nam również zamówienie dekoratora wnętrz. Przydaje się to, kiedy sami nie chcemy mozolnie urządzać naszego lokalu. Wybieramy tylko jaki chcemy styl lokalu, jaką jakość wyposażenia, oraz wielkość pieców i zamawiamy dekoratora. Kosztuje to jednak znacznie więcej niż gdybyśmy sami urządzali lokal, lecz zaoszczędza nam sporo czasu. Mając centralę możemy również szkolić pracowników, pozwolić kucharzowi tworzyć nowe przepisy, rozbudowywać lokale, zatrudniać ochronę, menedżera zajmującego się naszymi lokalami oraz co najważniejsze, wreszcie zatrudniać przestępców.
Centralę można rozbudowywać do szóstego poziomu, a każda rozbudowa kosztuje więcej niż poprzednia.
Kiedy już wybudujemy centralę trzeba postarać się o nieco większą ilość lokali. Jednak teraz, jeśli dysponujemy większą gotówką, proponuję nie wynajmować go, a kupić. Jest to znacznie droższe niż wynajęcie, ale znacznie bardziej opłacalne. A opłacalne dlatego, że nasz lokal możemy postawić gdzie tylko chcemy, więc możemy wybrać miejsce gdzie będzie największy ruch. A takie miejsca to:
Szkoła - budując tutaj nasz lokal, nastawiamy się na dzieci i nastolatków. Dlatego warto lokal urządzić nowocześnie i postarać się by w menu znajdowała się pizza lubiana przez nastolatków.
Uniwersytet - budując lokal w tym miejscu nastawiajmy się na studentów. Lokal również powinien być nowoczesny. Pamiętać jednak należy, że studenci nie gustują w strażnikach, więc jeśli budujemy tam restaurację, to nie zatrudniajmy w niej więcej niż dwóch strażników.
Kino - stawiając restaurację przy kinie, możemy spodziewać się całkiem sporego ruchu. Problem jednak w tym, że nie możemy się nastawić na daną grupę klientów, ponieważ do kina chodzą różne grupy społeczne.
Dom towarowy - podobnie jak kino. Ruch dosyć duży, jednak nie ma możliwości nastawienia się na jedną grupę klientów.
Kościół - sporo klienteli zyskamy, kiedy postawimy w pobliżu lokal. Jednak tutaj chodzi klika grup społecznych. Głównie emeryci.
Zakład pracy - tutaj ruch jest właściwie przez cały czas, a plusem jest to, że możemy nasz lokal urządzić pod jedną grupę społeczną, czyli prostaków. Jest tym lepsze, że prostacy nie zwracają zbytnio uwagi na wystrój lokalu, dlatego może być on najtańszy.
Opera - stawiając lokal obok tego budynku, trzeba nieźle w niego zainwestować, ponieważ będzie tam przychodzić najlepsza grupa klientów, czyli burżuje i japi. A ta grupa klientów potrafi zostawić u nas naprawdę grubą gotówkę, jednak w zamian wymagają najlepszego wyposażenia lokalu, nastrojowej muzyki i ulubionej pizzy.
Jednak twoje zyski nie będą nigdy zbyt wysokie, jeśli nie będziesz się reklamował. Reklama, to znakomity wynalazek. Nie trzeba w nią za dużo inwestować, a przynosi całkiem niezły efekty. Reklamować się można w zależności od poziomu wybudowanej centrali. Na niższych poziomach reklamujemy się lokalnie, a później w całym mieście (na bilboardach, lub na sterowcach). Jeżeli zaczynamy się reklamować, to najpierw musimy ustalić do kogo ta reklama dotrze. Jeśli będziemy reklamować naszą sieć lokali, jako tanie, to spodziewajmy się napływu prostaków, nastolatków i studentów. Jeżeli będziemy reklamować ją jako sportową to przyjdą japi. Na ekranie wyboru reklamy mamy pokazane, na jaką grupę społeczną będzie oddziaływać nasza reklama. W reklamie możemy także zdyskredytować konkurencję, jednak jest to zagranie nieczyste i niezbyt lubiane przez klientów (reklama zmniejsza wtedy swoją skuteczność).
Do tej pory mogliśmy się spokojnie rozwijać, jednak przeciwnik robił to samo, a oznaczało, że prędzej czy później dojdzie między nami do konfrontacji i bezpardonowej walki o zwycięstwo. My jednak postaramy się by zwycięstwo przypadło nam.
Kiedy mamy już możliwość zatrudniania strażników warto to wykorzystać. Do każdego lokalu przydałoby się zatrudnić chociaż dwóch stróżów porządku. Mając więcej pieniędzy, możemy wybudować posterunek policji w pobliżu naszych lokali. Dzięki temu, w razie ataku przeciwnika, policja szybciej przybędzie na miejsce i aresztuje żołnierzy przeciwnika. Jeśli nie stać nas na budowę posterunku policji, to możemy dofinansować policję naszego miasta. Wtedy nasze lokale będą lepiej chronione, a policja będzie zwracała na nie baczniejszą uwagę.
Jednak kiedy przeciwnik przypuści atak na nasz lokal, trzeba będzie mu się odpłacić. A możemy to zrobić na kilka sposobów.
Pierwszym z nich i nie wymagającym zatrudniania gangsterów jest życzliwe poinformowanie odpowiedniej instytucji o nieprawidłowościach w lokalach przeciwnika. Możemy dać znać, urzędowi skarbowemu, czy zdrowia.
Można także przejść do bardziej drastycznych metod z wysadzeniem lokali włącznie. Jeżeli mamy mniej gotówki, to możemy wysłać do lokalu przeciwnika paru osiłków, którzy będą lżyć klientów, machną mu grafitti na ścianie, podłożą szczura, śmierdzącą bombę, karaluchy.
Mamy jeszcze gangsterów, którzy pójdą do przeciwnika i delikatnie zasugerują, że "to będzie kosztować", a jeżeli przeciwnik nie zgodzi się na płacenie haraczu, to można wysłać w odwiedziny kilku gości, którzy wejdą do lokalu i zaczną strzelać po ścianach lub takich co rozwalą meble. Jednak to jest już ostateczności, ponieważ na coś takiego bardzo szybko reaguje policja, a my musimy zapłacić karę. Jeśli jednak mamy naprawdę sporo gotówki, to możemy podłożyć bombę. Nie warto tego robić pod restauracją. Jeśli wysadzamy, to wyłącznie centralę. Wtedy pozbawiamy przeciwnika możliwości zatrudniania gangsterów.
Możemy także zająć się personelem przeciwnika. Można przeciwnika porwać albo przekupić by pracował wolniej. Taki manewr w czasie sporego ruchu, może poważnie zaszkodzić przeciwnikowi.
Oczywiście jeśli ktoś nie lubi przemocy, to może przeciwnika wyzwać na konkurs na najlepszą pizzę. Jednak wtedy trzeba mieć naprawdę dobrych kucharzy.
Do wygranej może nas przybliżyć jeszcze sponsorowanie burmistrza. Każdy taki datek spowoduje, że wynajmowanie i kupowanie lokali stanie się znacznie tańsze. Poza tym co jakiś czas dostajemy od miasta zadania specjalne. A to musimy obsłużyć w ciągu pewnego okresu czasu, określoną liczbę ludzi, a to trzeba otworzyć nowy lokal. Za każde poprawne wykonanie zadania zostajemy nagrodzeni. Może to być na przykład nie płacenie czynszu za kolejny wynajęty lokal, znacznie tańsza reklama. A jeśli burmistrz będzie z nas zadowolony to odwdzięczy się nam. Oczywiście dostajemy także zadania od światka przestępczego. Wtedy za wykonanie zadania, będziemy mieli znacznie tańszych kurierów, a i szkolenie przestępców nie będzie nas dużo kosztować.
Na koniec dodam jeszcze, że przed rozpoczęciem gry warto zapoznać się z dymkami, które pojawiają się nad głowami klientów. Informują nas one co nie podoba się klientom w naszych lokalach i pozwala szybko to naprawić.
Zdaję sobie sprawę z tego, że na pewno nie wyczerpałem tematu, ponieważ jest jeszcze sporo rzeczy, które mogą nam pomóc w zwycięstwie, jednak teraz będziecie przynajmniej wiedzieli w jaki sposób macie zacząć by jak najwięcej zarobić i szybko pokonać przeciwnika.