Mario Golf - GBC

Platforma: GameBoy Color
Wydawca: Nintendo
Producent: Gamelot Software Planning
Dystrybutor Nintendo w kraju: Lukas Toys
Wykorzystuje: link, comm, save
Liczba graczy: 1-2
Ocena: 10/10 (z tej platformy sprzętowej wyciśnięto maksimum możliwości oraz osiągów! :-)

Otrzymałem ostatnimi czasy sporo maili z prośbami a właściwie apelami, by od czasu do czasu opublikować recenzję jakiejś gry przeznaczonej dla starszych konsolek Nintendo GameBoy (gdyż wielu z Was nie stać jeszcze na Advance'a). Pomyślałem w tym momencie, że to faktycznie bardzo dobra okazja do wypromowania "perełek" klasyki "kieszonsolkowej"! By zdecydować się na pierwszego "carta - retro" nie musiałem wiele analizować, gdyż ma pamięć z ogromnym sentymentem poczęła powracać do Mario Golf'a z GameBoy'a Color. Bez chwili namysłu pochwyciłem w swe dłonie GameBoy'a Advance_SP (jak dobrze, że jest kompatybilny "w dół" i można na nim "odpalać" gry z wszystkich odmian GameBoy'i :-) i umieściłem w nim troszkę "przydużego" cartridge'a z wbudowaną bateryjką do podtrzymywania save'ów.

Wstępniak
Drogi czytelniku. Jeżeli przymierzasz się do zakupu lub jesteś już jednym ze szczęśliwców, którzy są w posiadaniu konsoli przenośnej typu "kieszona" i nie chcesz się sparzyć na samym początku feralnym tytułem to zainwestuj właśnie w tę grę - Mario Golf. Polecam Ci ją gorąco nie ze względu na to, że jestem zapalonym golfiarzem tylko dlatego, że jest to gra, w której aby być mistrzem musisz grać, grać i jeszcze raz ćwiczyć. W tej chwili przez Twój podstępny umysł prześlizgnie się zapewne myśl - "Cóż on opowiada? Opanuję taktykę i według niej będę zaliczał dołek za dołkiem. To pewnie banał tak jak z Fifą - idziemy prawym skrzydłem, dośrodkowanie, strzał i zawsze goool!!! Zapewne są takie miejsca skąd zawsze pada celny strzał (okolice pola karnego, w prostej lini od słupka)." O nie! Tego już dość! Troszkę się zapędziłeś drogi czytelniku. Mario golfiarz to gra pełna pułapek w postaci podmuchów wiatru, stromych wzgórz i pofalowanych powierzchni jeszcze bardziej niż ciało "Pamci". Do tego należy doliczyć dobry refleks podczas oddawania strzału, umysł na poziomie zarządzania i marketingu podczas planowania toru lotu piłki oraz smykałki hazardzisty podczas obdarowywania nowymi umiejętnościami swego gracza. Tu nie oddasz dwa razy tego samego zagrania! Tu nie znajdziesz luki w programie, którą mógłbyś wykorzystać! Aż dziw mnie bierze, że to wszystko chodzi i to z taką "grafą" na "kieszonie - COLOR". Proszę nie bagatelizować mych szczerych spostrzeżeń - naprawdę mamy do czynienia z arcydziełem. Dla mnie to debeściak, któremu bez sekundy zawahania daję 10/10 za całokształt!

Ręce drżą, czyli czas odpalić carta
Zwinne przesunięcie klawisza power on/off i zanurzamy się w wirtualnym świecie Mario Golf. Oczom aszym ukazują się prześliczne screeny prezentujące głównych bohaterów w pełnym rynsztunku (Luigi, Mario, Putts, Grace, Tiny, Gene Yuss oraz groźnego Wario). Po chwili zadumy nad intrem wystarczy wcisnąć START i już jesteśmy w Main Menu. Tutaj do wyboru mamy następujące funkcje: 1P Play, Vs. Mode, Status oraz Options. Rozpocznijmy od końca. Opcje odkrywają przed nami dwie możliwości wyboru: DictionarY oraz Save Data. Pierwsza z nich to nic innego jak encyklopedia golfa, w której wszystkie hasła zostały uporządkowane alfabetycznie (piękna oprawa wizualna). Druga pozwala na sprawną obsługę zapisanych save'ów. Przechodzimy piętro wyżej - STATUS. Opcja ta zezwala na szybki podgląd charakterystyki naszych bohaterów, którymi aktualnie gramy. Dzięki tej jakże przydatnej funkcji prócz podstawowych danych (tj. "Level doświadczenia" czy maksymalna odległość, na którą jesteśmy w stanie posłać piłkę) mamy również wgląd do bardzo szczegółowych statystyk. Wśród nich możemy sprawdzić parametry naszego zawodnika, łączny czas gry, ilość zdobytych punktów doświadczenia (Cher. Data), statystyki naszych wyczynów w poszczególnych klubach golfowych, zdobyte tam najlepsze wyniki punktowe jak i techniczne (Tournaments), rezultaty pojedynków z mistrzami klubów (Match Games) oraz wgląd do postępów w pobieranych lekcjach gry w golfa (Stars) - tu "odfajkowane" gwiazdki sygnalizują zaliczenie zadania. "Lookając" do opcji "Best Shots" kopara ma opadła bezwiednie na ziemię - tego się totalnie nie spodziewałem. Znajdziesz tu zapamiętane przez konsolkę Twe najlepsze strzały, loooty, trafienia i "Hole - in - On" (czyli te najprzyjemniejsze momenty trafień za pierwszym strzałem). W pamięci zapisanych jest po pięć przykładów w czterech kategoriach, co daje łączną notę dwudziestu najlepszych zajawek!!! Vs. Mode chyba szczegółowo tłumaczyć nie trzeba - gramy przez link kabel! I czas dotrzeć do sedna gry 1P Play - GRAAAMY! Tu się dopiero rozpoczyna czad! Aż z wrażenia nie wiem, od czego rozpocząć osobisty wywód. No dobra, jedziemy od przysłowiowego początku. Gra oferuje nam możliwość stworzenia własnego bohatera - gracza. Bez tego ani rusz. Gdy przejdziecie przez sztuczny poród i ochrzcicie pupilka dowcipną ksywą zapraszam do szkolenia zawodnika a w następnej kolejności wypuszczenia go na głęboką wodę, jaką są zawody klubowe. Gra oferuje nam szeroki wachlarz szkoleń pod kątem celności, wysokości strzału, nauki podkręcania piłki i wielu, wielu innych tricków przydatnych podczas samej gry. Z tak zaawansowaną produkcją pod kątem techniki jak i "miodności gry" nie miałem dawno do czynienia. Obiecuję, że kupując ten tytuł nie poczujecie się oszukani, bowiem Mario Golf jest produkcją dopracowaną w najdrobniejszych szczegółach. Aż chciałoby się powiedzieć: "Satysfakcja gwarantowana albo zwrot pieniędzy". Panie i panowie - kije w dłoń!

Jak rozpocząć karierę?
Jak nie trudno jest się domyśleć skieruj Swe kroki do funkcji 1P Play. Zatwierdzając ją powinieneś przenieść się do planszy, na której widnieją wizerunki trzech twarzy ze znakiem zapytania oraz Twoi podstawowi rywale. Nie wybieraj ich tylko kliknij jeden z trzech "nieznajomych" charakterów. Tu rozpoczynamy kreowanie naszego bohatera. Wedle życzenia i preferencji grającego wybieramy płeć a następnie twarz (młodziutką z pogranicza 10 lat lub starszą oscylującą około 25'tki). Jeżeli dotarłeś do tego miejsca to zdecyduj się, czy jesteś lewo ręcznym, czy prawo ręcznym. Wybierany wiek oraz płeć zawodnika mają swe znaczenie już na starcie w statystyce np. zasięgu strzału (Maluch - chłopczyk jest w stanie posłać piłkę na odległość 202y, gdy jego starszy odpowiednik śle piłkę na 205y. Maluch - dziewczynka jest w stanie oddać strzał na odległość 200y, a jej starsza konkurentka na odległość 204y). Gdy dokonasz już ostatecznego wyboru czas nadać imię wybrańcowi lub wybrance... i komu w drogę temu kapcie! Pierwsze wtargnięcie do gry ma miejsce w pokoju dyrektora klubu "Marion", gdzie jesteś cieple przyjęty i wtajemniczony w podstawowe zasady gry. Gdy przyjmiesz całusy od wszystkich, twym oczom objawi się nowe menu - PLAY MODES, w którego skład wchodzą następujące możliwości wybory: Marion Clubhouse (tu możesz czuć się jak u siebie w domu), Club Tournament ( jeżeli czujesz się na siłach by rozpocząć zawody to dobrze trafiłeś), Match Game (wyzwanie na pojedynek championów poszczególnych klubów golfowych), Stroke (praktyka) oraz Training (wedle życzenia możemy przenieść się do każdego z figurujących klubów i na dowolny dołek - jeden z osiemnastu).

Marion Clubhouse
Marion Clubhouse to Twój rodzinny klub, w którym będziesz stawiał swe pierwsze kroki. Od ludzi, których tu napotkasz możesz dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy. Za recepcją, po prawej stronie znajduje się pomieszczenie "Trophy Room". Jak nie trudno jest się domyśleć, pomieszczenie to przeznaczone jest na Twoje trofea. Pięć podstaw marmurowych na puchary symbolizuje ilość klubów golfowych. Zapytasz zniecierpliwiony: Ale dostęp mam na razie do czterech (Marion Club, Palm Club, Dune Club, Links Club) a nie pięciu? Co jest? Już tłumaczę. Po zdobyciu "złota" w czterech klubach uzyskujesz dostęp do legendarnego, piątego ukrytego w chmurach. A jest nim Peach's Castle! Równolegle od pokoju z trofeami znajdują się przebieralnie (idź i poszperaj w szafkach - niespodzianka). Nad szatniami, na pierwszym piętrze umiejscowiony jest pokój dyrektora (to ten z obrazem Mario naprzeciw drzwi). W pokoiku obok, grzebiąc w szafie znajdziesz "1-up Mushroom", dzięki któremu bez ciężkiego harowania na polu golfowym podniesiesz o "1 level" stopień doświadczenia swego zawodnika!!! Powyżej pomieszczenia z trofeami, na pierwszym piętrze znajduje się sala do pogaduszek i odpoczynku. To właśnie tu po raz pierwszy w życiu masz okazję poznać elitę golfa: Gene Yuss - mistrza Links Club, Tiny - najlepszego w Dune Club, panna Grace - rządzi w Palm Club oraz małego facecika Putts - niepokonanego w Marion Club. Po krótkiej namowie Putts jest w stanie przyjąć twą propozycję rozegrania pojedynku sam na sam. Gdy już przemierzysz cały budynek i poznasz rozmieszczenie wszystkich ważnych lokacji to czas udać się na pola do gry. Wejście na nie znajduje się w północnej części. Naprzeciw białego budynku stoi osoba odpowiedzialna za "ład i skład", więc jeśli masz zamiar rozpocząć rundę praktyki lub przyłączyć się do Tournamentu Clubowego to zgłoś się do niej. Kierując się natomiast w prawo masz do wyboru cztery pola do treningu określonych umiejętności. Wybierając rundę praktyki czy Tournament po każdym dołku mamy dostęp do bardzo przydatnych danych oraz statystyk, wśród których jest: "lista liderów" oraz "karta punktów" (obydwie "scroolujemy" za pomocą strzałek góra/dół!). "Lista liderów" obejmuje: pozycję zawodników, ich nazwiska, ilość zdobytych punktów oraz numer dołka, na którym zakończyli właśnie sesję. "Karta punktów" to nic innego jak standardowa karta, którą otrzymujemy na prawdziwych polach golfowych. Służy nam do wpisywania wyników i śledzenia postępów w grze. Tu wpisy robi za nas oczywiście konsola. Informacje zawarte na "karcie punktów": l.p. dołków, ilość uderzeń w jakich powinniśmy się zmieścić (najlepiej aby zejść poniżej tej wartości), ilość uderzeń jaką oddaliśmy oraz podsumowania.

Tournament
Ogromny złoty puchar oraz gromadka graczy oznacza możliwość wzięcia udziału w tournamencie. Na dobry początek możesz załapać się na zawody rozgrywane w rodzimym klubie - Marion. Jeżeli odniesiesz sukces, wygrywając z groźnymi rywalami to otrzymasz dostęp do kolejnego tournamentu. I tak z zawodów na zawody. Po Marion Club otrzymasz dostęp do Palm Club, a w następnej kolejności do Dune Club, Links Club i na uwieńczenie kariery do Peach Castle.

Match Game
No cóż. Jako początkujący zbyt dużego wyboru wśród proponowanych rywali nie masz. Są Putts oraz Luigi. Jeżeli jednak zdołasz ich pokonać to otrzymasz kolejnych golfiarzy do "rozbrojenia". W miarę twego apetytu na zwycięstwa, puste pola zapełnią się sławami takimi jak: panna Grace, tłusty Tiny, tajemniczy intelektualista Gene Yuss, główny bohater - hydraulik Mario oraz ostry Wario.

Co w trawie piszczy? - czyli zmory golfiarzy
Jedną z rad, którą powinniście przyjąć i zapamiętać na "wieki wieków" jest nakładanie leveli doświadczenia na określone funkcje zawodnika. Nie dajcie się zwieść pozorom, że zwiększając tylko np. zasięg strzału obejmiecie w pewnym momencie przewagę nad konkurencją. Cóż z tego, że wasze strzały będą dalekie teoretycznie, skoro w praktyce piłka nie poleci daleko, ponieważ będzie zahaczać o wierzchołki drzew. Dlaczego tak się będzie dziać? Ano dlatego, że zawodnik ma nie wypracowaną kontrolę strzału. Punkty doświadczenia rozdzielajcie wobec tego równomiernie, nie koncentrując się tylko na jednej umiejętności.
Ekran gry, pomimo zawartym wielu danym tekstowym prezentuje się nad wyraz przejrzyście. W lewym górnym rogu mieszczą się dwie ważne informacje: numer dołka oraz optymalna ilość uderzeń (PAR). W prawym górnym rogu mamy natomiast informacje dotyczące wiatru: kierunek oraz siła (m/s). W lewym dolnym narożniku możemy śledzić: odległość pozostałą do dołka (REST), oznaczenie wybranego kija golfowego, jego wygląd oraz odległość na jaką jest w stanie wynieść naszą piłkę. W prawym dolnym rogu umiejscowiono informacje dotyczące położenie piłki w terenie - głębokość zanurzenia w trawie lub piachu. Sami widzicie ile czynników wpływa realnie na odległość, wysokość i tor lotu piłki. Te dane faktycznie mają wpływ na warunki gry - to żaden tylko dodatkowy bajer. Wszystko gra i buczy jak trzeba.
Jeżeli podczas gry wciśniecie START to uaktywni się menu pozwalające na: wybór ujęcia kamery, przedstawienie całej mapy, dostęp w każdej chwili do "karty punktów" oraz ustawienie preferencji muzycznych oraz perspektywy 3-D. Przyciskiem SELECT zmieniacie położenie kamery. Dla niedowiarków, że grę można ukończyć zamieszczam kilka własnych statystyk i wyników końcowych.

Zdobyte punkty doświadczenia (EXP Pts) - 5258
Czas gry: 19 godzin 4 minuty (czas tylko save'owany - właściwy jest o wiele dłuższy!)
Level: 34
Tournament Total
Round: 6
Best Score: - 19 !!! (na Peach's Castle)
Average: 58
Best Drive: 262y - Par Saves: 99%
Avg. Drive: 228y - Par Ons: 64%
On Fairway: 63% - Sand Saves: 100%
Avg. Putt: 0,9 - Birdie Badges: 65 !!!

Reasumując
Pomimo tego, że od czasu zakupu cartridgea minęło już około 14 lat to gra jest nadal niezwykle atrakcyjna i miażdży miodnością konkurencyjne ostatnimi czasy "golfowe" odmiany na telefony komórkowe! Gra cudo, którą każdy fan GameBoy'i powinien posiadać w swej bibliotece tytułów. Aktualnie użytkuję "Mario Golfa" dedykowanego GBC na swoim kochanym GBA_SP w podglądzie "panoramicznym". To jedna z niewielu gier, o której można rzec, że nigdy się nie znudzi! To fakt, którego jestem najlepszym przykładem.

MartineZ

Reklama
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Platforma Obywatelska | dystrybutor | karta | strzał | menu | zawody | wydawca | doświadczenia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy