Reklama

Kozacy: Europejskie Boje

Producent: GSC Game World

Wydawca: CDV Software

Dystrybutor PL: IM Group

Rodzaj gry: Strategiczna

Data wydania PL: 29 listopad 2001

Wymagania sprzętowe: Pentium 233, 32 MB RAM, karta grafiki 2 MB

Cena detaliczna: 99 PLN

Ocena: 8/10



Huk armat, szczęk kling I odgłosy werbla to, to co stratedzy lubią najbardziej i tego właśnie możesz oczekiwać po nowej spolszczonej grze "Kozacy - Europejskie Boje" firmy CDV. Firmę ta możecie kojarzyć dzięki sukcesowi jej ostatniego dziecka gry - "Sudden Strike". Wydawcą i firmą odpowiedzialną za spolszczenie jest IMGroup.

Reklama

Kozacy to oparta na realiach XVII i XVIII wieku, rozbudowana strategia czasu rzeczywistego, z wyśmienitą grafiką i równie dobrą oprawą muzyczną. Już po chwili grania odnosi się wrażenie że autorzy byli inspirowani jednym z najlepszych przedstawicieli tego gatunku czyli Age of Empires, takie wrażenie zostaje z nami do końca. No ale zacznijmy od początku.

Minimalne wymagania to komputer wyposażony w procesor klasy Pentium 233 Mhz, 32 Mb pamięci RAM, 2MB kartę graficzną zgodna z DirectX i obsługującą rozdzielczość 1024x768, kartę muzyczną zgodną z Direct Sound i około 400 Mb wolnego miejsca na dysku. Proces instalacji przebiega bezproblemowo i już po chwili możecie zobaczyć naprawdę profesjonalnie wykonane ale niestety lekko przykrótkawe intro łagodnie wprowadzające nas w klimat historycznych bitew. W polskiej wersji gry zawarta jest multimedialna encyklopedia "wojen, oddziałów i technologii ówczesnych czasów", która ma na celu zaspokoić zapotrzebowanie graczy na wiedzę o tamtym okresie. Warto także zwrócić uwagę na niebagatelne rozmiary instrukcji obsługi posiadającej około 200 stron!!! o dziwo przydatnych informacji.

Gra oferuje rozgrywkę zarówno dla jednego jaki i wielu graczy. W trybie jednego gracza mamy możliwość wybrania jednej z 4 kampanii (angielskiej, ukraińskiej, francuskiej i rosyjskiej), kampanii tzw. Samouczka, która ułatwi zapoznanie się z zasadami gry oraz bardzo przydatną funkcje gry generowanej losowo co przynajmniej teoretycznie zapewnić nam powinno nieskończenie wiele zabawy. Gra w trybie wieloosobowym jest osiągalna przez sieć wewnętrzną oraz Internet, dodatkowo możemy także rozegrać jedną z kilku wielkich bitew które na trwałe wpisały się w historię Europy lub nawet świata.

Kozacy dają nam możliwość dowodzenia wojskami i/lub osadami aż 15 nacji, w których skład wchodzi także nasza ojczyzna. Wszystkie jednostki i budynki wyglądają w grze inaczej dla każdego z narodów, dodatkowo prawie wszystkie z nich mają specyficzne jednostki wojskowe, które nie są dostępne w innych (np. husaria nad Wisłą). To wszystko powoduje że rozgrywka, przynajmniej wizualnie, jest zróżnicowana, a co za tym idzie ciekawa.

Tak jak w większości erteesów zazwyczaj naszych zadaniem jest zbudowanie osady i umocnienie jej na tyle, by być w stanie przeciwstawić się, a następnie zniszczyć nachalnego sąsiada z drugiego końca mapy. Muszę jednak przyznać, że podczas rozkoszowania się kampaniami wielokrotnie natrafiałem na różnego rodzaju "wątki przygodowe", i tak np. w kampanii angielskiej (polegającej głównie na pływaniu statkami i łupieniu bogu ducha winnych Hiszpanów) po zatopieniu statku pirackiego dowiadujemy się, że na wraku odnaleziono mapę z droga do skarbu (oczywiście jego wykopaniem musi się zająć jakaś jednostka, która skarb odnajdzie po prostu nachodząc na odpowiednie miejsce będące pierwowzorem pirackiej mapy). Tego typu historie naprawdę umilają rozgrywkę i są moim zdanie świetnym pomysłem na rozluźnienie gracza. Muszę przyznać, że kampanie w które udało mi się trochę pograć były ciekawe i urozmaicone, szkoda tylko że czasami były bardzo trudne nawet na najłatwiejszym poziomie.

Sama rozgrywka wciąga, duża różnorodność jednostek i ich modyfikacji zapewnia naprawdę dobrą zabawę w najlepszym stylu. Musimy jednak o Kozakach myśleć jako o grze głównie nastawionej na militarne aspekty życia naszych przodków. Autorzy chwalą się że jednocześnie na ekranie może przebywać nawet do 8000 jednostek, a jak każdy wie jest to liczba naprawdę imponująca. Podobało mi się to że aby utworzyć jedną z 3 dostępnych formacji (linia, kwadrat pusty w środku i czworobok) oprócz wystarczającej liczby jednostek woskowych potrzebny jest także kapitan i dobosz przekazujący jego rozkazy. Walkę toczy się przyjemnie i bez niepotrzebnych problemów ale z zachowaniem odpowiednich reguł. Niewątpliwym plusem jest to że rzeźba terenu wpływa na skuteczność naszych jednostek. Myślę, że tzw. gamepaly, czy jak kto woli miodność gry, jest powyżej przeciętnej.

Największe słowa uznania należą się twórcą gry za piękną grafikę. Budynki są "naturalnych" rozmiarów w porównaniu do jednostek co daje przyjemne wrażenie rzeczywistości. Wszystko jest pięknie dopracowane i kolorowe, a co ciekawe gra chodzi przyzwoicie nawet w maksymalnej rozdzielczości 1600x1200.

Oprawa dźwiękowa jest wykonana równie profesjonalnie co graficzna. Muzyka jest różna dla różnych narodów i ładnie spaja to co się dzieje na ekranie z tym co słyszymy. Musze przyznać, że przyjemnie jest posłuchać rustykalnej muzyki grając kozakami. Dźwięki są wykonane bez zarzutu.

Spolszczenie jest wykonane poprawnie, szkoda tylko że nie ma wstawek czytanych przez lektora.

Ostateczna ocena tej gry to 8 w skali od 1-10. Myślę że wszyscy zapalenie stratedzy lubiący ten okres historyczny powinni na pewno z tą pozycją się zapoznać, bo oferuje ona dużo ciekawej zabawy opartej na solidnych podstawach które tworzą przemyślana rozgrywka, naprawdę duża ilość jednostek i budynków oraz świetna grafika i nie przeszkadzająca muzyka. Gra godna uwagi podczas rozpatrywania zakupów pod choinkę. Pod moją choinką już leży.



Simon

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy