Producent: Sierra
Dystrybutor PL: Play It
Ocena: 8,5/10
Wymagania: 233 Mhz, 32 MB Ram
Gdy skończyłem grać w FARAONA, pozostało we mnie lekkie poczucie niedosytu. Brakowało mi w tej grze dwóch elementów. Jestem historykiem z zawodu i zamiłowania a autorzy, czyli SIERRA, nie wyodrębnili w grze dwóch okresów historycznych, wiążących się z osobami, które z naukowego punktu widzenia wydają się być najciekawsze. Mianowicie nie pojawiła się postać buntowniczego faraona Amenhotepa IV, zwanego też Echnatonem, który wystąpił przeciw kaście kapłańskiej i wprowadził kult Boga Jedynego - Atona, detronizując najważniejszego boga egipskiego panteonu - Amona-Ra. Kapłani wzniecili przeciw niemu bunt i po krwawej wojnie domowej przywrócono stare porządki. Syn Echnatona, Tutenchaton został zmuszony do zmiany imienia i stał się, znanym skądinąd, Tutenchamonem.
Drugi wielce ciekawy okres w historii starożytnego Egiptu to okres panowania potężnego Ramzesa II, faraona- zdobywcy, który pokonał imperium hetyckie w bitwie pod Kadesz i "pozwolił" Żydom pod wodzą Mojżesza uciec z egipskiej niewoli.
Miałem nadzieję, że dodatek do FARAONA, czyli KLEOPARA- KRÓLOWA NILU, przyniesie w tej dziedzinie jakąś poprawę. Nie myliłem się. Autorzy gry poświęcili osobie Ramzesa II osobną kampanię, tworząc nawet scenariusz o Kadesz. Echnatona wprawdzie pominięto, niestety, ale za to umieszczono w KLEOPATRZE Tutenchamona i ciąg scenariuszy o budowie grobowców w Dolinie Królów. Ku mojemu zdziwieniu, i radości, znalazło się też miejsce dla Aleksandra Wielkiego w kampanii o początkach Aleksandrii i powstaniu hellenistycznego państwa Ptolemeuszy. Ostatnia seria scenariuszy dotyczy końca grecko-egipskiej monarchii, czyli panowania tytułowej Kleopatry.
Ogólnie rzecz biorąc, producenci wyjęli z historii najciekawsze kąski i przedstawili je nam znanym z FARAONA i CEASARA sposobem. Właściwie to KLEOPATRA jest elementem spajającym obie te produkcje, gdyż w ostatniej kampanii to właśnie Rzymianie podbijają Egipt. Od tego momentu prowincja ta stanie się spichlerzem zachodniej części cesarstwa, dostarczając znakomitą część zboża do Italii.
Oprócz szansy zmierzenia się z legionistami Oktawiana oraz stoczenia bitwy pod Akcjum, autorzy postarali się byśmy mogli zetrzeć się w boju z Hetytami, straszliwą armią Assyrii, wojskiem perskim oraz flotą Fenicjan. Na brak atrakcji nie możemy narzekać.
Oczywiście akcent militarny jest tylko częścią rozgrywki. Wiele jest scenariuszy, które skupiają się na handlu i rozwoju, a nie na wojnie. Pamiętacie monumentalne piramidy i mastaby z FARAONA? W KLEOPATRZE oprócz tych budowli będziemy mogli wybudować kompleksy grobowców w skalnych ścianach Doliny Królów oraz legendarną świątynie Abu Simbel. Jakby tego było mało, dano nam możliwość zobaczenia na własne oczy cudów Aleksandrii - Wielkiej Biblioteki (spalonej przez wojska Cezara w trakcie zdobywania Egiptu), sławnej latarni morskiej na wyspie Faros oraz Cezareum. Oczywiście, trzeba je najpierw w pocie czoła wybudować. Na szczęście dla niecierpliwych budowniczych dodano w KLEOPATRZE opcję szybkiej budowy monumentów. Po jej włączeniu w menu Opcji, każdorazowe błogosławieństwo zadowolonego boga przyspieszy prace.
W związku z bogami wprowadzono nowy element - plagi. Są na szczęście tylko cztery: Rzeka krwi, Żaby, Grad i Szarańcza. Widać, że panowie z SIERRY są wielbicielami Mojżesza. Nowością są także wszelakie gadziny uprzykrzające życie poprzez pożeranie mieszkańców naszego miasta.
Do zestawu dóbr i upraw znanego nam z FARAONA dochodzi teraz henna, oliwa, lampy, farba i biały marmur. Wszystkie one służą do dekorowania i oświetlania wnętrz grobowców i świątyń w Dolinie Królów. Do produkcji farby z henny, oraz lamp z ceramiki i oliwy potrzebne będą nam farbiarnie i lampiarnie oraz wyspecjalizowany personel tamże zatrudniony.
Do "rozerwania" mieszkańców miasta służy teraz także zoo, do którego sprowadzane są różne zamorskie zwierzaki, baraszkujące w klatkach ku uciesze gawiedzi. Taki przybytek potrafi zabawić 7500 ludzi i jest niezbędny w misjach, w których wskaźnik kultury musi osiągnąć 75 punktów.
Niektóre scenariusze w KLEOPATRZE obowiązuje limit czasowy. Misje z ograniczeniem czasu dzielą się na dwa rodzaje. Misje "na przetrwanie" polegają na doczekaniu do określonego momentu. W tym momencie musimy także posiadać takie wskaźniki, jakie założone są w warunkach zwycięstwa. Drugim rodzajem są scenariusze "na czas". W tych misjach należy osiągnąć wymagane wskaźniki przed upływem czasu.
Nowością jest także wprowadzenie "dziedziczności" w kampaniach. Pomiędzy niektórymi, następującymi po sobie, misjami, możemy przenosić nasz dobytek (majątek, wojska, budowle).
KLEOPATRA nakłada się na zainstalowanego wcześniej FARAONA, poprawiając jego błędy i niedociągnięcia, oraz rozszerzając "asortyment" o wyżej wymienione elementy. Należy uznać KRÓLOWĄ NILU za bardzo udany dodatek, podnoszący poziom rozgrywki i znacznie ją urozmaicający. Zasadniczo nie mam uwag krytycznych, za wyjątkiem braku Echnatona i wojny domowej oraz faktu nieuwzględnienia wpływu kultury greckiej na architekturę Aleksandrii. Te drobne potknięcia należy jednak producentom wybaczyć z uwagi na ogólną, bardzo dobrą, ocenę duetu FARAON-KLEOPATRA.
Seraphim