Producent: Silver Style
Wydawca: JooWooD
Dystrybutor PL: CD Projekt
Rodzaj gry: RPG
Data wydania PL: 22 luty 2002
Wymagania sprzętowe: P 350, 64 MB RAM, karta grafiki 8 MB
Cena detaliczna: 29.99 PLN
Ocena: 8/10
"Gorasul: Dziedzictwo Smoka" to opowieść o życiu i przygodach Roszondasa - maga i wojownika, który powrócił z krainy umarłych, aby stawić czoła najeźdźcom ciemności. Nasz bohater, jako niemowlę trawione śmiertelną chorobą, został podrzucony na próg chaty Krakana - smoka zamieszkującego krainę ludzi. Otrzymał od niego tchnienie życia, które miało stać się jego zbawieniem i przekleństwem. Kruche ludzkie ciało nie mogło sprostać prastarej smoczej magii i Roszondas nigdy nie nauczył się w pełni kontrolować swych nadprzyrodzonych umiejętności. Pewnego dnia rozwarły się magiczne wrota wymiarów i na ziemię spłynęły zastępy demonów i nieumarłych. Nawet bogowie drżeli na sam widok potęgi Zła. Roszondas, już jako dorosły mężczyzna, odważnie stawiał czoła nieprzyjaciołom. Jako jeden z ostatnich wpadł on w szpony czarnej magii i poległ w swojej wieży na wyspie Spelt. Krainę Gorasul opanowało Zło. Po pewnym czasie najważniejsze ośrodki oporu sił światłości zostały odbudowane, a mieszkańcy krainy odzyskali nadzieję na przetrwanie. Bóg nieskończonej mądrości Hedral, doceniając heroiczne czyny Roszondasa, uwolnił go z krainy zmarłych, aby wskrzeszony mógł stanąć przeciwko wrogom Gorasul. W nim spoczywa cała nadzieja...
Grę rozpoczyna ciekawe, choć nieme intro opowiadające o dokonaniach Roszondasa w jego poprzednim życiu. Z kolei w oryginalnym menu lektor tajemniczym głosem wprowadza nas w świat Gorasul. Jak w każdej grze RPG rozpoczynamy od stworzenia postaci naszego bohatera. Nie mamy tu jednak zbyt dużego pola do popisu, gdyż możemy tylko modyfikować cechy wskrzeszonego Roszondasa. Do wyboru mamy sześć klas: wojownik, zaklinacz, mag, kapłan, zwiadowca i sędzia miecza. Każda z klas posiada stałe atrybuty jak: siła, zręczność, inteligencja, życie i charyzma. Wartości początkowe atrybutów zależą od wybranej przez nas klasy postaci. Poza podstawowymi parametrami, Roszondas posiada jeszcze wrodzone smocze umiejętności: smocza groza, smoczy dech, smocza siła oraz smocze oczy. Kolejnym krokiem jest wybór broni. Nowością jest personifikacja dostępnego oręża, który podobnie jak nasz bohater, ma mocne i słabe strony oraz posiada swoje atrybuty: celność, wytrzymałość, inteligencja, odwaga, ego - od którego zależy jego osobowość. Broń rozmawia z nami, udziela rad i wskazówek, czasami boi się lub denerwuje, nie obce jest jej także poczucie humoru. Zdobywając doświadczenie w walce wraz z bohaterem awansuje na kolejne poziomy.
Przygoda rozpoczyna się w wieży na wyspie Spelt. Roszondas powraca do życia, lecz przeszłość jest dla niego białą kartą. Szansą na pełne odzyskanie świadomości o swojej osobie są stare zapiski i ludzie, którzy być może znali go przed śmiercią. Wyrusza więc w długą podróż, która pozwoli mu odkryć tajemnicę przeznaczenia. Początkowo samotnie, wędruje po rozległej krainie Gorasul. Po drodze czekają na niego liczne niespodzianki. Pomiędzy poszczególnymi lokacjami, pod hasłem "przygoda", czyhają gromady potworów atakujące każdego wędrowca, może natknąć się także na ukryty skarb. Początkowym celem podróży jest wioska Tolip - niegdyś tętniąca życiem, obecnie naznaczona piętnem strachu. Tutaj po raz pierwszy mamy możliwość zaopatrzenia bohatera we wszystko, co potrzebne do dalszej wędrówki. Mimo, iż są to tylko najsłabsze mikstury i zbroje, ich cena jest bardzo wygórowana. W kolejnych miastach dostępne są coraz lepsze przedmioty, lecz ich ceny są nadal wysokie. W miarę wykonywania zadań zleconych przez ludzi zamieszkujących Tolip, Roszondas dowiaduje się coraz więcej o swojej przeszłości oraz odkrywa kolejne lokacje na mapie. Z wioski wyrusza do osady Koboldów, gdzie ma możliwość sprawdzić się w roli stratega i w iście mistrzowski sposób zaplanować pogrom ożywieńców. Wraz z rozwojem fabuły trafia do miasta Dengard, portowej wioski Seasalt, na Wyspę Cyklopa i w wiele innych ciekawych miejsc. Spotyka tam wiele stworzeń o zróżnicowanym wyglądzie i nastawieniu. Walka z nimi wcale nie jest łatwa. Samotny wróg to dla naszego smoczego wychowanka banalny przeciwnik, ale dla grupy trzeba mieć opracowaną taktykę. Najlepszym sposobem na pokonanie większej liczby wrogów jest powolne wywabianie ich z kryjówki i walka tylko z kilkoma potworami naraz. Dużym ułatwieniem jest możliwość pauzowania, podobnie jak w grach z serii Baldur's Gate. Mamy wtedy czas na zaplanowanie kolejnego ataku, uleczenie bohatera czy rzucenie czaru. Los Roszondasa nie jest lekki - oprócz siły fizycznej i sprawnego oręża, potrzebny jest mu jasny umysł i umiejętność logicznego myślenia. Podczas wykonywania zadań zdarzają się bowiem zagadki, bez rozwiązania których nie będzie w stanie kontynuować swojej wyprawy. Nasza samotna wędrówka nie trwa wiecznie. Po drodze ma szansę dołączyć do nas kilku walecznych mężów różnych profesji, by ostatecznie stworzyć czteroosobową drużynę. Roszondasowi może towarzyszyć ocalony od niechybnej śmierci w katakumbach Kendal wojownik, zaklinacz Dadaskar z wieży Jenai'a czy mag Mafestus z biblioteki w Dengard. W przypadku śmierci jednego z kompanów, mamy szansę spotkać po drodze innych żądnych przygód wojowników.
Granie w "Gorasul" nie powinno sprawić trudności nikomu, kto choć raz zetknął się z tego typu grami RPG. Obsługa wszystkich pojawiających się w grze menu jest intuicyjna, choć na początku mogą się one wydać mało czytelne. Grafika nie odbiega od przyjętych obecnie standardów, mimo iż nie jest w pełni trójwymiarowa. Mapa jest ładna i szczegółowa, podobnie jak postacie, którym jednak brakuje kilku klatek animacji. Strona dźwiękowa prezentuje się dosyć ubogo. O muzyce nic złego nie można powiedzieć, szczególnie o tej w obszarze mapy głównej. Jednak efekty towarzyszące rozgrywce są dosyć słabe i jest ich mało. Szkoda, że na czterech płytach CD nie znalazło się miejsce na mówione dialogi. Po części wynagradzają nam to w profesjonalnie spolszczone teksty. Nowością w tego rodzaju grach jest kilka zręcznościowych "mini-gierek".
Ogólnie "Gorasul: Dziedzictwo Smoka" wywarło na mnie pozytywne wrażenie. Początkowo gra jest trochę nużąca jednak wraz z rozwojem fabuły staje się coraz bardziej interesująca i nie pozwala odejść od komputera. Pomimo liniowego scenariusza i kilku innych drobnych wpadek jest to bardzo ciekawa pozycja dla osób lubiących komputerowe RPG. Może ona dostarczyć bardzo wielu godzin dobrej zabawy za naprawdę przystępną cenę (29,99 !!!).
lenin&kamila