Faraon

Producent: Sierra

Dystrybutor PL: Play It

Ocena: 9,5/10

Wymagania: 233 MHz, 32 MB Ram

"W miesiącu Choiak [...}, wody Nilu stanęły najwyżej i zaczął się nieznaczny opad. W ogrodach zbierano owoce tamaryndowe, daktyle i oliwki, a drzewa zakwitły po raz drugi.

W tym czasie jego świątobliwość Ramzes XII opuścił swój słoneczny pałac pod Memfisem i z wielką świtą, na kilkudziesięciu strojnych statkach, popłynął do Teb dziękować tamtejszym bogom za dobry wylew, a zarazem złożyć ofiary w grobach wiecznie żyjących przodków..."

Reklama

Bolesław Prus "Faraon"

Nadszedł czas by zostać władcą Egiptu. Tylko od nas zależy, czy nasz prześwietny ród, którego tradycje sięgają dalej niż ludzka pamięć, i który wywodzi się w prostej linii od Słońca-Ra, obejmie władzę w państwie. Bogowie nam sprzyjają, lecz trudem własnych rąk musimy osiągnąć to, co jest nam przeznaczone.

Wyprodukowany przez SIERRA STUDIOS FARAON opiera się na serii Ceasar. Największy wpływ miała oczywiście część trzecia rzymskiego cyklu, która użyczyła swojego engine do tej nowej produkcji. Na pierwszy rzut oka FARAON prezentuje się bardzo pozytywnie. Zrobione z klasą intro wprowadza nas w wionący starożytnością klimat gry. Do wyboru mamy kilka różnych rodzajów rozgrywki. Możemy zagrać w pojedyńczy scenariusz, stworzyć własną mapę dzięki edytorowi oraz rozpocząć kampanię. Kampania FARAONA to ciąg scenariuszy powiązanych ze sobą poprzez ród, nad którym władzę decydujemy się objąć. Tenże ród poprowadzimy przez wieki istnienia Egiptu, od okresu predynastycznego aż do Nowego Państwa. Przejścia pomiędzy kolejnymi częściami ilustrowane są krótkimi demkami wprowadzającymi w atmosferę gry. Znakomicie dobrany podkład muzyczny także odgrywa rolę w budowaniu wizerunku starożytnej cywilizacji Nilu.

Nil jest wszystkim. Rzeki odgrywały główną rolę w tworzeniu się państw tamtego okresu. Sumer, Babilon, Chiny i Indie -wszystkie powstały w dolinach wielkich rzek. Woda odgrywa także decydującą rolę w FARAONIE. Wylewy Nilu nawadniały glebę pod uprawę i właśnie dzięki nim oraz skomplikowanemu systemowi kanałów nawadniających możliwa była uprawa roli. Każde domostwo powinno mieć dostęp do wody, najlepiej w postaci studni. Gdy ludność nie ma dostępu do wody nie ma mowy o podniesieniu standardów życiowych, a nędzna wegetacja nie pozwoli nam na rozwój. Woda jest najważniejszym z czynników, ale nie jedynym. Ludzie muszą jeszcze mieć co jeść. To zapewniamy im poprzez system upraw, sieć spichlerzy i magazynów oraz dystrybucję dóbr przez bazary. Gdy ludzie mają już pełne żołądki zaczynają myśleć o zbytkach. Trzeba im dostarczyć artykułów luksusowych oraz rozrywek. W przeciwnym wypadku wyniosą się z naszego pięknego miasta i nie będzie miał kto pracować i płacić podatków. Artykuły zbytku to różne produkty wytwarzane przez rodzimy przemysł lub otrzymywane w drodze wymiany handlowej z innymi miastami. Wśród tych luksusów rej wodzi piwo, które Egipcjanie pijali często i ze smakiem. Rozrywki zapewniamy ludności poprzez wykwalifikowaną kadrę muzyków, sztukmistrzów i innych artystów. Główną atrakcją są jednak festiwale ku czci bogów. W grze panteon egipski został zawężony do pięciu głównych bóstw, odpowiadających za konkretne dziedziny życia. Ozyrys odpowiada za rolnictwo, Seth za śmierć i zniszczenie, kocia bogini Bastet za ognisko domowe, Ptah ma pod swą pieczą rzemieślników a najwyższy bóg Ra opiekuje się całym naszym rodem i królestwem.

Wpływ bogów na rozgrywkę jest niebagatelny. Dzięki ich przychylności możemy uzyskać błogosławieństwa pomagające w rozwoju miasta. Ich gniew jest katastrofalny w skutkach, więc radzę go unikać jak ognia.

Ludność potrzebuje też edukacji oraz służb porządkowych, dlatego powinniśmy zadbać, aby w naszym mieście znalazło się kilka szkół i bibliotek oraz posterunki straży pożarnej, policji oraz architektów. Wszystko to kręci się dzięki kochanym pieniążkom, więc biura poborców podatków także powinny pojawić się w planie budowy. Nie wolno zapominać o zbudowaniu siedziby administracji, czyli pałacu, a i podłożenie podwalin pod własną rezydencję byłoby niegłupim posunięciem. Złoto pozyskiwać też można w stanie naturalnym dzięki kopalniom, jest to jednak możliwe tylko wtedy, gdy posiadamy złoża tego kruszcu.

W niektórych scenariuszach będziemy musieli zetrzeć się z wrogami naszego miasta, dlatego dostępne są wojskowe struktury zapewniające szkolenie mięsa armatniego oraz jego wyposażenie.

Gdy już zbudujemy to wszystko musimy pomyśleć o nadaniu naszemu miastu odpowiedniego wyglądu. Parki, place, pomniki małe i duże podnoszą stopę życiową mieszkańców oraz czynią miasto przyjemniejszym dla oka. Może nawet pokusimy się o wybudowanie jakiegoś monumentu, grobowca lub piramidy? Wtedy nasze miasto wyglądało będzie jak ilustracja ze szkolnego podręcznika do historii.

Ogólnie rzecz biorąc FARAON jest grą przyjemną i na poziomie. Graficznie prezentuje się bardzo dobrze, zwłaszcza świetnie wygląda stylizacja budynków. Jak już wcześniej wspominałem, tło muzyczne dobrano doskonale. Czuć w tych dźwiękach dawną świetność egipskiej kultury. Kampania jest tak skonstruowana, że nawet początkujący władca szybko zorientuje się w mechanice gry oraz mnogości budynków. Gra się z prawdziwą przyjemnością, zagłębiając się coraz bardziej w wizerunek Egiptu, jaki stworzyli autorzy gry.

Jedynym niedociągnięciem wydaje się być sposób rozgrywania bitew, ale miejmy nadzieję, że w KLEOPATRZE, dodatku do FARAONA zostanie ten element poprawiony.

Na koniec warto dodać, że produkt został w całości zlokalizowany przez krajowego dystrybutora, firmę PLAY IT.

Seraphim

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: dystrybutor | wody | faraon
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy