W niniejszym poradniku pragnąłbym przybliżyć Wam zasady, jakimi powinniście się kierować w 'Empire Earth'. Żywię nadzieję, iż porady zawarte w tym artykule wspomogą Was w walce o panowanie nad Ziemią...
Populacja
Musisz pamiętać, iż wprowadzono tutaj limity populacji. Oznacza to, iż na danej mapie możesz posiąść tylko określoną liczbę jednostek. Nie możesz produkować ich w nieskończoność. Oczywiście, w pewnym sensie, utrudnia to rozgrywkę, zarazem dodając grze rumieńców. Tworząc własną grę - sam możesz dobrać odpowiednią ilość jednostek, jednak limit nadal będzie istniał. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż budując Koloseum - wzrasta Ci poziom maksymalnej produkcji jednostek. Przeciwnikowi natomiast - obniża się.
Gospodarka i surowce
Gospodarka ma tutaj dosyć znaczącą rolę. Otóż - obejmuje ona pożywienie oraz surowce mineralne. Możesz zdobyć je na kilka sposobów. Najlepszą drogą do zdobycia dużej liczby pożywienia wydaje się pole uprawne, zapewniające duże ilości wyżywienia. Jedną z alternatyw jest połów ryb. Wprawdzie - nie jest efektywny w stopniu równym pola uprawnego, ale niczym gardzić nie można. Z tym tylko faktem, że łodzie rybackie dostępne są dopiero w epoce brązu. Pozostała jeszcze dzika roślinność oraz dzikie zwierzęta.
Odnośnie zwierząt - pamiętaj, że mięso szybko się psuje, więc jak najszybciej postaraj się ulokować je w spichlerzu. Teraz zajmijmy się surowcami. Są nimi: żelazo, złoto oraz kamień. Najlepiej byłoby, gdybyś zabezpieczył sobie - przynajmniej - po jednym złożu danego minerału. Tym sposobem możesz być spokojny o przyszłość. Jedynie pojawić się może problem z drewnem. Najkorzystniej będzie, gdy w pobliżu znajdzie się las. Wbrew pozorom - drewno potrzebne będzie, niemal, do każdej budowli.
Wojsko
Przede wszystkim - Twoje wojsko powinno cechować się sporą różnorodnością. To zapewni lepszą obronę przed wrogimi atakami, a sprawi, iż będzie Ci się łatwiej atakowało wrogie pozycje. Staraj się też o ulepszanie jednostek. Nie pozostawaj w tyle, podążaj z duchem czasu! Z tym, że najlepiej będzie, gdybyś zdecydował się na ulepszenie jednostek, na których opiera się Twoje wojsko. Zaoszczędzisz na tym naprawdę wiele.
Stając w szranki
Walka opiera się głownie na liczebności. Zazwyczaj - nie ma sensu stawiać na taktykę. Owszem - można obmyślić wszelakie sposoby ataku, ale nie zawsze to zaprocentuje. Najlepiej stworzyć silną, różnorodną armię, która powinna poradzić sobie w każdej sytuacji. W przypadku porażki - warto dalej stawiać na liczebność. Zaiste - prędzej czy później - zaowocuje. Oczywiście - należy pamiętać o epokach. Przechodząc każdą epokę - technologicznie stajemy się bardziej zaawansowani. Możemy pozwolić sobie na wynalazki, jakich nie doświadczyły inne nacje! W zasadzie wszystko zmierza ku jednemu, a mianowicie: ku walce. Tak więc - warto pogłębiać technologiczne rozwiązania i atakować zwartymi oddziałami. Raz a dobrze!
Cuda, cudeńka...
W grze mamy dostępnych 6 cudów. Wymagają one sporej liczby surowców oraz odpowiednio zaawansowanej techniki. Pierwszy, okazały budynek można postawić dopiero w erze miedzi. Nie inaczej będzie z następnymi. Jak świat światem - nie od zawsze Koloseum istnieje. Teraz przejdźmy do omówienia poszczególnych cudów:
- Wieża Babilonu - budując tę budowlę Twoi kapłani zyskają możliwość zbiorowego nawracania wrogich jednostek
- Latarnia morska z Faros - budując latarnię będziesz miał możliwość podejrzenia wszelkich jednostek morskich. Ponadto - odkrywa wszelkie baseny morskie.
- Świątynia Zeusa - obywatele leczą rany! Niestety - jednostki wojskowe nie mogą leczyć uszkodzeń.
- Biblioteka Aleksandryjska - jeden z ważniejszych i pożyteczniejszych cudów. Odkrywa on wszystkie wrogie budynki, umożliwiając rozpoznanie terenu.
- Koloseum - podnosi Twój limit populacji, obniżając tym samym wrogom. Jeśli pragniesz stworzyć wielką armię - powinieneś zainwestować w to cudo.
- Brama Isztar - Twoje mury obronne stają się bardziej wytrzymalsze. Najlepiej zaopatrzyć się wtedy, gdy grozi obca inwazja.
Dodatki wszelkiej maści
Po zakończeniu każdej misji otrzymujesz dodatkowe punkty, które możesz spożytkować na rozwój cywilizacji. Może to być zwiększenie siły ataku, redukcja kosztów, szybsze budowanie czy lepsza obrona. Najlepiej postawić na atak i obronę. Wyżej wymienione aspekty dotyczą każdych jednostek. Dlatego - najrozsądniej będzie, gdy postawisz otrzymane punkty na atak i obronę. Bo tak naprawdę - zwiększając szybkość produkcji jednostek - niewiele na tym zyskasz. Pamiętaj również o tym, aby punkty inwestować w jednostki, którymi się aktualnie posługujesz.
Technologicznie...
Poniżej przedstawię Wam epoki i jednostki wraz z budowlami, jakie będziesz miał możliwość produkować w przypadku przejścia do następujących epok:
- Prehistoria - świątynia oraz koszary
- Epoka kamienia - stocznia oraz strzelnica. Dzięki strzelnicy zyskasz wojowników posługujących się procami.
- Epoka miedzi - spichlerz, stajnia, szpital, kawaleria, pancernik oraz karawela. Widać, iż w tej epoce czeka Cię znacznie więcej atrakcji, niż w dwóch poprzednich. Wszak - świat ciągle prze do przodu. Dzięki spichlerzowi będziesz mógł postawić pola uprawne, które zapewnią Twoim jednostką wyżywienie. Stajnia zapewni jeźdźców, a szpital lecznictwo.
- Epoka brązu - falanga, łodzie rybackie oraz taran, katapultę i wieżę. Przechodząc do niniejszej epoki - możesz śmiało postawić na armię. Falanga oraz uzbrojenie oblężnicze zapewnią, iż Twój wróg będzie żył w ciągłym strachu.
- Wczesne średniowiecze - legioniści, kawalerzyści perscy, galeon oraz liniowiec bizantyjski. Jak widać - wszystko zmierza ku walce zbrojnej. Człowiek od zawsze dążył do władzy...
- Średniowiecze - pikinier, konny łucznik, ciężki taran, balista, rycerz. Czasy, gdy na Ziemi panowały prawa i pojedynki rycerskie! Rzuć wrogu rękawice!
- Renesans - karabiner, arkebuzer. Czas postawić na broń palną!
- Epoka imperialna - kanonierka, strzelec wyborowy, muszkieter, medyk, kanonier, fregata.
- Epoka przemysłowa - działo, partyzant, dragon, pancernik królewski. Świat wkracza w erę przemysłu zbrojeniowego.
- Epoka atomowa - lotnisko, czołgi, marynarka wojenna, haubica, karabin maszynowy, snajper, artyleria, lotniskowiec, piechota morska, myśliwce. Sumując to wszystko, można stwierdzić, iż producenci w tej epoce zaoferowali nam wynalazki, jakie zostały wynalezione na potrzebny I oraz II Wojny Światowej.
- Epoka współczesna - F-14, M1, helikopter szturmowy, ciężki moździerz, Leopard. Postawiono głownie na lotnictwo, atak z powietrza.
- Epoka cyfrowa - wartownik, fabryka oraz laboratorium cyborgów, krążownik Sagitarian. Cóż - wchodzimy w erę, gdzie panować i walczyć będą, głownie, maszyny.
- Epoka nano - Posejdon, Centurion, Ares II, Pandora II, strażnik. Na tej epoce kończą się wszelkie wynalazki cywilizacji.
Kilka słów na koniec...
'Empire Earth' nie będzie grą skomplikowaną, jeśli będziesz działał rozważnie, mądrze i według potrzeb. Pamiętaj - aby stawiać na atak, który powinien składać się różnorodnej armii. Zainwestuj w Koloseum - na pewno się przyda. Będziesz mógł wtedy stworzyć silną i co najważniejsze - silną armię. Nie zapominaj o surowcach oraz podstawach żywieniowych. Mam nadzieję, iż ten poradnik w jakimkolwiek stopniu pomoże Ci uporać się z wrogiem i zapanować na Ziemi...
Janek