Bądź legalny z Nintendo!

Nielegalne oprogramowanie w Polsce z roku na rok traci swe udziały. Już coraz mniej osób decyduje się na zakup pirackiego oprogramowania.



Powodem takiego stanu rzeczy jest coraz lepsza obsługa ze strony dystrybutorów i większa świadomość wśród społeczeństwa, że piractwo to zwykła kradzież.



Wciąż jednak wiele osób nie ma świadomości, że kupuje nielegalne oprogramowanie, zwłaszcza kiedy na miejsce zakupów wybiera renomowane, zdawałoby się, sklepy. Co jest tego powodem? Wiele sklepów zajmujących się grami wideo sprzedaje gry pirackie nie zawsze mając świadomość tego faktu. Dotyczy to zwłaszcza platformy GameBoy - Nintendo, na którą gry podrabiane przez fałszerzy niewiele różnią się od oryginałów. Niniejsza publikacja ma za zadanie przybliżyć wszystkim, jak rozpoznać nielegalnie sprzedawane oprogramowanie na konsole Nintendo.

Reklama



W naszym kraju, mówiąc o problemach dotyczących nielegalnego oprogramowania można wyróżnić dwie kwestie:



1. Kwestia importowania gier do Polski z państw, gdzie oprogramowanie jest tańsze, ukazuje się wcześniej lub pochodzi z budzącego wątpliwości źródła.



2. Kwestia gier pirackich, które w wielu przypadkach są sprzedawane jako oryginalny produkt. Problem główne dotyczy konsoli GameBoy Advance, gdyż zabezpieczenie konsoli GameCube pozwoliło uniknąć nielegalnego kopiowania płyt, oraz ich sprzedaży na szeroką skalę.




1. Gry importowane



Oficjalna wersją gier na konsolę GameBoy Advance oraz GameCube w naszym kraju jest wersja angielska w europejskim systemie PAL. Oznacza to tyle, że kupując grę w sklepie powinniśmy dostać kopię w języku angielskim z angielską okładką oraz angielską instrukcją obsługi. Potocznie takie wersje nazywane są 3xA (trzy razy A). Zdarza się, że dystrybutor dołącza do gry instrukcję w języku polskim. Niestety, bardzo często (problem dotyczy głównie mniejszych sklepów oraz sklepów internetowych), zamiast wersji angielskich do rąk gracza trafia kopia importowana z np. Francji czy Niemiec - przeznaczona na tamte rynki. Zazwyczaj taki produkt jest tańszy, gdyż nielegalny import pozwala na ominięcie szeregu płatności. Niestety, w wielu przypadkach gracz nie zdaje sobie sprawy, że w jego ręce trafia gra np. w całości przetłumaczona na język francuski i nie mająca w opcjach do wyboru języka angielskiego.



Oprócz importu gier z krajów europejskich możemy także wyróżnić kwestię dotyczącą sprowadzania gier z USA i Japonii.

W Japonii oraz USA gry wychodzą z reguły znacznie wcześniej (jeżeli w sklepie zobaczymy tytuł na długo przed premierą europejską możemy przypuszczać, że jest to wersja importowana), jednak posiadają tak zwaną blokadę regionalną (która dotyczy konsoli GameCube, GameBoy Advance nie posiada takowej blokady). Gry na konsolę GameCube sprowadzane z np. USA nie będą działać na europejskiej konsoli w systemie PAL.



Wersje przeznaczone na rynek europejski oraz inne rynki światowe można łatwo od siebie odróżnić:



GAMECUBE


W przypadku konsoli GameCube na pudełku jest wyraźnie napisane, czy gra jest w systemie PAL czy NTSC, ponadto w systemie NTSC na pudełku widnieje informacja, że gra jest przeznaczona tylko i wyłącznie na dany rynek (amerykański czy japoński).



Informacja widnieje także na samej płycie z grą (obok numeru seryjnego w nawiasie, jest napis informujący, na jaki rynek przeznaczona jest akurat ta kopia).



Każdy kraj ma swój system przyznawania grze kategorii wiekowej. W USA jest to symbol ESRB, który znajduje się tylko i wyłącznie na produktach sprzedawanych w tamtym regionie.



Ważnym jest, aby zwrócić uwagę na pieczęć jakości Nintendo. W USA jest ona eliptyczna w krajach europejskich stanowi okrąg.



GAMEBOY ADVANCE


W przypadku konsoli GBA powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na opakowanie gry. Podobnie jak w przypadku konsoli GameCube, zwracamy uwagę na charakterystyczne symbole znajdujące się na pudełku. W grach przeznaczonych na rynek amerykański na opakowaniu widnieje eliptyczna pieczęć znaku jakości Nintendo (w europejskich jest ona okrągła) oraz możemy zobaczyć napis informujący nas, że gra jest przeznaczona tylko i wyłącznie na tamtejszy rynek.



Informacje o regionie możemy znaleźć także na samym kartridżu z grą. W prawym dolnym rogu obok numeru seryjnego możemy zobaczyć skrót sugerujący nam kraj, na który przeznaczony jest dany produkt.



Jeżeli chodzi o gry importowane z krajów europejskich, problem najczęściej dotyczy Niemiec oraz Francji, gdzie dostępność tytułów jest bardzo duża, a w niektórych przypadkach są one tańsze niż w innych częściach Europy. Niestety, większość graczy nie zdaje sobie sprawy, że w wielu przypadkach są to wersję przeznaczone tylko i wyłącznie na rynki tychże krajów. Posiadają swoje lokalizacje (często z dubbingiem) oraz zazwyczaj nie dają nam możliwości wyboru innego języka.



Wersje niemieckie czy też francuskie itd. możemy odróżnić po okładce, która ewidentnie sugeruje nam, z jaką wersją mamy do czynienia.




2. Gry pirackie



O ile w przypadku konsoli GameCube niemalże zerowy procent piractwa możemy pominąć, o tyle nielegalne oprogramowanie dotyczące konsoli GameBoy Advance stanowi bardzo duży problem i nie może być ignorowane.

Gry na konsole GameBoy Advance są bardzo dobrze podrabiane (w aspekcie wizualnym) i dla laika odróżnienie wersji oryginalnej od nielegalnie skopiowanej jest sporym problemem. Osoby odpowiedzialne za ten proceder zadbały o najmniejsze szczegóły, takie jak znaki towarowe umieszczone na kartridżu z grą, opakowanie czy nawet instrukcję obsługi. Spory odsetek graczy zaopatrujących się w gry na konsolę GameBoy Advance nawet nie zdaje sobie sprawy, że kupują nielegalny produkt. Szybko to wychodzi jednak podczas używania produktu, gdyż nielegalne kopie są dużo niższej jakości technicznej. Gry się wieszają, a zapisane na kartridżu dane szybko ulegają skasowaniu.



Jest jednak kilka szczegółów, które pozwalają nam odróżnić grę oryginalną od pirackiej. Wiadomym jest, że oryginalny produkt musi mieć swoją cenę, dlatego, jeżeli ktoś oferuje nam produkt "okazję" powinniśmy zachować szczególną ostrożność.



Starajmy się zwracać uwagę na europejskie daty wydania oryginalnych produktów. Jeżeli widzimy grę, która nie miała jeszcze oficjalnej europejskiej premiery możemy mieć niemalże pewność, że pochodzi ona z nielegalnego źródła.



Jak już zostało wspomniane, gry na konsolę GameBoy Advance są bardzo dobrze podrabiane pod względem wizualnym. Na pierwszy rzut oka ciężko odróżnić wersję oryginalną od podrabianej. Jest jednak kilka szczegółów, których rozpoznanie daje nam niemalże 100% pewność odnośnie pochodzenia produktu.



Zdecydowana większość pirackiego softu na konsolę GameBoy Advance stylizowana jest na amerykańskich wersjach tychże tytułów. Gry posiadają okładkę, a często nawet instrukcję obsługi. Są one wykonane jednak ze słabej jakości papieru i charakteryzują się gorszą jakością druku (rozmycia, przekłamania kolorów itp.).



W zdecydowanej większości przypadków pirackie kopie charakteryzują się tym, że na opakowaniach widnieją amerykańskie symbole oznaczeń. Wspomniany już eliptyczny znak symbolu jakości, napis o przeznaczeniu tytułu na rynek amerykański czy znak organizacji przyznającej grze kategorię wiekową (W USA - ESRB).



Widząc którykolwiek z tych znaków powinniśmy przyjrzeć się produktowi dokładniej. Najlepiej przejść do oględzin samego kartridża, na którym zapisana jest gra.



Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na naklejkę. Znakiem, który pozwoli nam odróżnić oryginał od pirackiej kopii jest dwucyfrowy numer partii wytłoczony na naklejce (nie posiadają go gry pirackie).



Często zdarza się, że naklejka jest mniejsza od standardowej, jest niewyraźna lub niechlujnie naklejona.



Sam kartridż wykonany jest z gorszej jakości plastyku od używanego przez Nintendo oraz w wielu przypadkach skręcony jest zwykłą śrubką (Nintendo używa trójkątnych).



We wszystkich oryginalnych kopiach, po przechyleniu kartridża i obejrzeniu go od spodu, w slot gdzie znajdują się styki, można dostrzec napis "Nintendo" - nie posiada go żaden piracki kartridż.



Te informacje powinny nas ustrzec przed zakupem nielegalnego softu na konsole Nintendo. W razie jakichkolwiek wątpliwości możecie pisać na adres: legalność@swiatnintendo.pl lub dzwonić na numer 012 2922999



(Świat Nintendo)

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: pirackie | USA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy