Ancient Wars: Sparta
Producent: World Forge
Wydawca: Playlogic International
Rodzaj gry: strategia / RTS
Termin wydania: III kwartał 2006
Tryb gry: single player / multiplayer
Ostatnimi czasy na rynku gier komputerowych obrodziło gier nawiązujących do czasów antycznej Grecji czy starożytnego Rzymu. Niewątpliwie są to bardzo ciekawe realia, jednak wydaje mi się, że gracze w chwili obecnej oczekują gier o całkowicie odmiennym klimacie. Tym niemniej panowie z World Forge mają w tej kwestii najwyraźniej inne zdanie i szykują strategię, która pozwoli nam poznać życie codzienne Spartan.
Osoby znające się co nieco na historii powinny wiedzieć, że życie spartańskie nie było usłane różami. Funkcją kobiet było głównie rodzenie zdrowych dzieci (nadających się w przyszłości na silnych wojowników), które po osiągnięciu granicy siedmiu lat zabierano spod opieki rodzicielskiej, a następnie wcielano do koszar. Taki model życia panował wyłącznie w Sparcie, która była najbardziej zmilitaryzowaną grecką polis. Zapewne ten aspekt skusił twórców do rozpoczęcia prac nad tym tytułem.
Chociaż głównym punktem gry ma być Sparta, twórcy zapowiadają, że będzie okazja pokierować także losami innych państw. Kampania podzielona na wspomniane kilka nacji zawierać ma około 30 misji, które osadzone będą w Afryce, Europie oraz Azji Mniejszej. Z racji tego, że "Ancient Wars: Sparta" to RTS, schemat rozgrywki będzie znany z podobnych produkcji. Zatem swój czas poświęcimy między innymi na rozbudowę infrastruktury, zbieranie surowców, plonów oraz unowocześnianie technologii.
Daniem głównym będzie jednak prowadzenie wojen. Żołdacy nie będą z góry zdefiniowani przez komputer, tylko każdemu z nich będziemy wedle własnego uznania dobierać ekwipunek. Ponadto producenci idą na całość porzucając wszelkie limity ograniczające produkcję jednostek. W wyniku tego będziemy mogli stworzyć taką liczbę żołnierzy, jaką uznamy za stosowną. Ponadto zrezygnowano z magicznych przedmiotów oraz jednostek władających magią, co z pewnością doda grze nieco realizmu. Podczas bitew będzie można używać wielorakich taktyk, że wspomnę o możliwości zmiany formacji czy spychaniu ze skarp olbrzymich kamieni na wędrujące wojska wroga. Do tego jeszcze dodać należy zmieniającą się aurę i w ten sposób otrzymamy ciekawe batalie.
Oczywiście nie samą wojaczką człowiek żyje. Autorzy zapowiadają, że wątek dyplomatyczny ma być rozwinięty i bardzo interesujący. Co prawda nie będzie odgrywał pierwszorzędnej roli, bowiem - prędzej czy później - wszystko sprowadzi się do konfliktu zbrojnego, ale w przypadku niewielkiej siły militarnej będziemy musieli myśleć bardziej dyplomatycznie. Mocną stroną "Ancient Wars: Sparta" będzie grafika. Producenci na potrzeby tej gry specjalnie stworzyli nowy silnik graficzny, który ma wyznaczać nowe standardy w gatunku. Owe zapowiedzi zapewne zrewiduje premiera, ale na dzień dzisiejszy mogę napisać, że faktycznie grafika jest przygotowywana z dużą dbałością o detale.
Interakcja ze środowiskiem także zapowiada się wyśmienicie. Atakowane budynki będą rozpadały się niczym domki z kart, a gdy na przeszkodzie stanie nam gęsty las - z pomocą przyjdą, na przykład, katapulty, które sprawnie wykarczują kilka drzew. Wspomniano też kilka słów o cut-scenkach, które w oparciu o engine mają budować niezwykły klimat. Na chwilę obecną niewiele wiadomo co do opcji zabawy wieloosobowej, poza tym, że maksymalnie udział w grze weźmie ośmiu graczy.
Nadzieje World Forge na sukces ich produktu są bardzo duże. Termin wydania gry przewidziany jest na trzeci kwartał bieżącego roku, więc producenci mają jeszcze odrobinę czasu na pewne korekty. Jeżeli zapowiedzi twórców sprawdzą się, to możemy być świadkami bardzo dobrej produkcji.
Janek