Reklama

25 ludzi branży 2006 roku

Branżowy serwis Next-Gen.biz przygotował ranking najważniejszych osób w branży elektronicznej rozrywki w kończącym się roku. Dziennikarze przejrzeli setki propozycji zgłoszonych w poprzednich tygodniach za najróżniejszych regionów świata i wybrali tylko najważniejsze. Rezultaty mogą zaskakiwać.

Jak zaznaczają autorzy zestawienia - nie jest to lista najlepszych, najsilniejszych, najbardziej utalentowanych czy też najbardziej zaskakujących ludzi związanych z grami wideo. To raczej ranking osób, które miały pozytywny wkład w rozwój rynku w 2006 roku.

W prostych zasadach selekcji ustalono, że z każdej firmy mogą pojawić się maksymalnie dwie osoby. Niemniej autorzy raportu wspominali też o kolegach, pracownikach i współpracownikach wyróżnionych osób.

25. Patricia Vance - prezes organizacji Entertainment Software Rating Board zajmującej się wydawaniem not z ograniczeniami wiekowymi gier; dzięki swojej polityce pozwoliła na zachowanie przez producentów i wydawców gier kontroli nad systemem oceniania gier, którą chcieli im odebrać w 2006 roku amerykańscy politycy.

24. Mike Cassidy - twórca programu Xfire do komunikacji między graczami na PC, który posiada już ponad 5,5 miliona użytkowników; system został w 2006 roku przejęty przez MTV Networks za 102 miliony dolarów; Cassidy wspiera też produkcje filmów machinami w ramach największego tego typu konkursu Blizzard Xfire World of Warcraft Summer Movie Contest.

23. Mike Krahulik i Jerry Holkins - rysownicy komiksu internetowego Penny Arcade; ich strona posiada 3,5 miliona regularnych czytelników, a organizowana przez nich wystawa PAX przyciąga z roku na rok coraz więcej zwiedzających, do tego w ramach programu Penny Arcade Scholarship zaczęli finansować poszukiwania talentów w tworzeniu gier i prowadzą działalność pod szyldem Child's Play.

22. Laurent Detoc - prezes Ubisoft; jego polityka wobec serii "Rainbow Six", "Ghost Recon", "Splinter Cell" i "Far Cry" oraz innowacji w grach "Raving Rabbids" i "Assassin's Creed" sprawiła, że obecnie Ubisoft to czwarty pod względem wielkości wydawca gier na świecie, który jako pierwszy postanowił silnie wesprzeć konsole Xbox 360 i Wii.

21. Torsten Reil - deweloper studia NaturalMotion odpowiedzialnego za system animacji 3D Euphoria, którego możliwości przedstawiła firma LucasArts zapowiadając nadchodzącą grę z Indiana Jonesem.

20. Jill Hamburger - wiceprezes działu gier w amerykańskiej sieci sklepów Best Buy, który promuje konsole w zestawach z kinem domowym i odbiornikami HDTV.

19. Patrick Seybold - przedstawiciel amerykańskiego oddziału Sony Computer Entertainment, który rozesłał egzemplarze testowe PlayStation 3 do przedstawicieli prasy.

18. Mitch Lasky - były prezes Jamdat, obecnie szef EA Mobile; człowiek który skłonił Electronic Arts do wydania 688 milionów dolarów na zakup jego firmy produkującej i wydającej gry na telefony komórkowe, obecnie planuje rozszerzenie ich zasięgu i wprowadzenie do nich opcji multiplayer.

17. Stacey Hirata - szef marketingu w RedOctane odpowiedzialny za promocję gry muzycznej "Guitar Hero II" z zastosowaniem specjalnego kontrolera w postaci gitary.

16. Dan DeMatteo - jeden z dyrektorów sieci GameStop, największego sprzedawcy gier wideo i oprogramowania na świecie; w 2006 roku przejął kontrolę nad konkurencyjnym EBgames oraz ruszyła z akcją Respect the Ratings promującą za oceanem lepszą znajomość systemu oceniania gier ESRB.

15. Yannis Mallat - nowy szef studia Ubisoft w Montrealu, który zarządza jednym z największych zespołów deweloperskich na świecie liczącym 1500 osób, odpowiada za kreację "Splinter Cell Double Agent", "Rainbow Six Vegas" oraz "Assassin's Creed".

14. Chris Delay - szef kreatywny brytyjskiego studia Introversion, stanowiącego przykład, że tworzenie gier może być dochodowe bez wysokich budżetów; twórca strategii "Darwinia", który w 2006 roku uruchomił sieciową grę multiplayer "Defcon" choć zatrudnia 10 osób jego firma nie posiada nawet biura.

13. Catherine Fowler - przedstawicielka Konami odpowiedzialna za stworzenie i promocję "Dance Dance Revolution"; z jej inicjatywy automaty do te gry tanecznej trafiły do szkół w amerykańskim stanie Wirginia oraz do siłowni na obszarze całych Stanów Zjednoczonych.

12. John Johnson - deweloper z Relic Entertainment odpowiedzialny za strategię "Company of Heroes", która wprowadziła nowe trendy do gatunku RTS.

11. Alfred Reynolds - przedstawiciel zespołu Valve promujący wśród deweloperów system dystrybucji elektronicznej Steam.

10. Mark Beaumont - szef amerykańskiego oddziału Capcom, który po kapitalnym przeglądzie funkcjonowania firmy zmienił strategię, sposób promocji gier i zatrudnił nowych współpracowników, po czym z uczynił z gier "Dead Rising" i "Okami" większe hity niż się spodziewano utrzymując wzrost firmy mimo długotrwałego braku kontynuacji serii "Devil May Cry" i "Resident Evil".

9. Larry Hryb - bardziej znany jako Major Nelson, jeden z przedstawicieli koncernu Microsoft odpowiedzialny za kontakty z graczami i dziennikarzami za pomocą sieciowego bloga i audycji podcast; jest też jednym z projektantów systemu Xbox Live.

8. Ted Price - szef studia Insomniac znany z kreacji "Spyro the Dragon" oraz "Ratchet & Clank", który był głównym deweloperem "Resistance: Fall of Man", strzelanki FPS przygotowanej ekskluzywnie na premierę konsoli PlayStation 3 - jego gra okazała się jednym za najważniejszych tytułów na nową platformę od Sony; w międzyczasie opierał się przeciwko projektom ograniczania dostępu do gier.

7. Peter Dille - przedstawiciel amerykańskiego oddziału Sony Computer Entertainment odpowiedzialny za kampanię reklamową PlayStation 3 "Play Beyond" prezentującą szczegółowo rozwiązania Blu-ray, Cell, Sixaxis; animowane reklamy spotkały się z dobrym przyjęciem przez fanów i poza telewizją były wyświetlane na YouTube po ponad 500 tysięcy razy.

6. Todd Howard - szef studia Bethesda, którego "Oblivion" tylko na konsoli Xbox 360 sprzedał się w nakładzie ponad 800 tysięcy egzemplarzy dając 50 milionów dolarów zysku; przez cztery lata pracował nad projektem jednej z największych gier w historii.

5. Jane Cavanagh - założycielka SCi, której firma przejęła Eidos i błyskawicznie zmieniła podejście do serii "Tomb Raider" oraz "Hitman" czyniąc z ich najnowszych edycji ogromne przeboje.

4. Reggie Fils-Aime - szef amerykańskiego oddziału Nintendo, który jeszcze na początku roku odpowiadał za sprzedaż i marketing produktów firmy; jego polityka pomogła firmie utrzymać pozycję lidera na rynku przenośnych konsoli z pomocą DS; znany też ze swoich zabawnych komentarzy pod adresem konkurencji.

3. Cliff Bleszinski - Epic Games, projektant "Gears of War", który opracował swoją grę akcji po kosztach kilkakrotnie niższych niż spodziewane; jego strzelanka zwiększyła gwałtownie zainteresowanie sieciowymi rozgrywkami na konsoli Xbox 360 i sprzedała się w nakładzie ponad 2 milionów egzemplarzy w półtora miesiąca od premiery.

2. Satoru Iwata - prezes Nintendo, którego przemówienia zainspirowały branżę to innego myślenia o odbiorcach gier wideo; jako pierwszy szef firmy nie jest powiązany z rodziną jej założycieli oraz ma wiele lat praktyki w tworzeniu gier; odpowiedzialny za promocję platformy DS i gry "Brain Age", a następnie stacjonarnej Wii, która ma jeszcze wiele do udowodnienia.

1. Peter Moore - szef działu gier w korporacji Microsoft; wybrany na człowieka roku za sprawą kreatywnego, przenikliwego i charyzmatycznego podejścia do gier; jego konsola Xbox 360 jako pierwsza platforma następnej generacji była na rynku sama rok przed pojawieniem się propozycji konkurentów; skupił się na promocji sieciowej usługi Xbox Live przy zastosowaniu zaskakujących powiązań z wydawcami; w 2007 roku stanie przed wyzwaniem podbicia nie tylko nie uległej dla platform jego firmy Japonii, ale też masowego odbiorcy.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy