1962-2002: 40 lat grania

Gry wideo już dawno wkroczyły do muzeów i galerii sztuki. 16 maja ruszy jednak największa w historii impreza tego typu - wystawa "Game On", dokumentująca 40 lat rozwoju elektronicznej rozrywki.

Wystawa zlokalizowana będzie w londyńskiej Barbican Gallery. Na początku października przeniesie się do Museum of Scotland w Edynburgu, by później odbyć tournee po Europie, USA i Japonii.



Odwiedzający będą mogli zobaczyć 250 eksponatów, w tym takie rarytasy jak stworzoną w 1962 roku przez Steve'a Russela grę "Space War!" - pierwszą grę komputerową w historii. Jej zaprezentowanie będzie możliwe dzięki sprowadzeniu do galerii działającego komputera DEC PDP-1. Nie było to łatwe - na całym świecie zostało 10 działających maszyn tego typu. Na "Game On" nie zabraknie oczywiście najsłynniejszych gier arkadowych, takich jak "Computer Space" (1971), "Pong" (1972), "Space Invaders" (1978) czy "Pac-Man" (1980). Pokazane zostaną też domowe konsole do gier - od platformy Magnavox Odyssey z roku 1972, przez kultowy model Atari 2600 (1977) aż po najnowsze - PS2, GameCube i Xbox.

Reklama



Ambicją kuratorów wystawy jest pokazanie gier wideo w szerszym kontekście kulturowym i socjologicznym. Osobne działy poświęcone będą fenomenowi gier na rynkach japońskim, amerykańskim i europejskim. Zaprezentowane będą także zmiany w samym procesie tworzenia gier - od działalności pojedynczych pasjonatów do pracy wielkich zespołów developerskich - oraz towarzyszące temu zmiany w samych grach: od stadium "heroicznego indywidualizmu" do współpracy całych społeczności graczy, co stało się możliwe w dobie Internetu. Pokazane będą też analogie i różnice pomiędzy grami wideo a filmami rodem z Hollywood.



W ramach wystawy zaprezentowane będą inspirowane grami prace współczesnych artystów. Jako imprezy towarzyszące zaplanowane są koncerty twórców muzyki elektronicznej - zespołów Mouse On Mars i Plaid oraz pokazy filmów bezpośrednio lub pośrednio związanych z grami. Pokazywane będą tytuły takie jak "Tron", "Kierowca", "Matrix", "eXistenZ", "Przyczajony tygrys, ukryty smok" i "Avalon".

Projekt "Game On" obejmuje też warsztaty dla nauczycieli szkół podstawowych, podczas których prezentowane będą możliwości wykorzystania komputerów oraz Internetu w edukacji. W trakcie zajęć nacisk ma być kładziony na rozwój kreatywnego myślenia uczniów - jako zachęta prezentowany będzie film o pracach nad grą "Black & White". Nie zabraknie także dyskusji o dniu dzisiejszym oraz przyszłości gier - wezmą w niej udział przedstawiciele branży.



"Game On" ma uświadomić odwiedzającym, ze gry wideo są istotną częścią współczesnej kultury. A jeśli ktoś zdaje sobie z tego sprawę jeszcze przed odwiedzeniem wystawy, zawsze może skorzystać z 50 automatów do gry, które udostępnione będą zwiedzającym.



Źródło informacji: 4D

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: muzeum | impreza | wystawy | wideo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama