"Kostki zostały rzucone" - pierwsza taka książka na polskim rynku

Dziś gry RPG nie są już nowinką, a bardzo znaczącą częścią growego i rozrywkowego rynku. Ich historia raczej nigdy się nie skończy - w odróżnieniu od planowanej książki. Klamrą zamykającą opowieść będzie piąta edycja D&D oraz zjawiska dotyczące RPG-ów cyfrowych - od nagrywania sesji, przez narzędzia do grania online po wydawanie gier w internecie.

Z tej okazji powstaje książka Kostki zostały rzucone. Historia gier fabularnych na świecie i w Polsce. To pierwsza taka publikacja na polskim rynku. Jej autorem jest Tomek Kreczmar - jeden z pionierów, dzięki którym gry fabularne miały szansę zaistnieć na polskim rynku, wieloletni redaktor naczelny magazynu Magia i Miecz, a także tłumacz i redaktor, któremu zawdzięczamy pierwsze polskie wydania niezliczonych podręczników, od Zewu Cthulhu, przez Earthdawna, aż po trzecią edycję Dungeons & Dragons.

Premiera fizycznego wydania będzie miała miejsce podczas Festiwalu Fantastyki Copernicon w randze Polconu, który odbędzie się na toruńskiej starówce od 20 do 22 września 2024.

Reklama

Książka składa się z dwóch części - w pierwszej prześledzisz fascynującą historię nowego, niezwykłego typu gier, które pojawiły się na świecie niemal 50 lat temu za sprawą Dungeons & Dragons oraz ich późniejszy rozwój aż do czasów współczesnych:

  • Co musiało się zdarzyć, aby zaistniały RPG-i w znanej nam dziś postaci?
  • Jaki niezwykły splot zdarzeń powiązał gry wojenne, planszówkowe strategie, kostki, zabawkowe żołnierzyki, larpy, a nawet gry pocztowe z fantasy i fantastyką jako taką?
  • Skąd czerpali inspiracje pierwsi twórcy narracyjnych gier fabularnych?
  • Które systemy wywarły największy wpływ na rozwój RPG-ów i dalej pozostają popularne, a które zostały (niesłusznie?) zapomniane?
  • Jakie przełomy w historii RPG-ów doprowadziły ten rynek do miejsca, w którym dziś się znajduje?
  • Jak internet zmienił oblicze gier fabularnych?

Druga część książki zostanie poświęcona rozwojowi narracyjnych gier fabularnych w Polsce:

  • Od mrocznych, tajemniczych początków poczty pantoflowej, budowania rozgrywek na podstawie artykułów w "Razem" i "Labiryntu śmierci"
  • poprzez klubowe produkcje i nieliczne poważniejsze próby, jak "Role Playing Games - gry fantasy dla każdego" Sapkowskiego...
  • po nadejście "Magii i Miecza" i “Portalu", pierwsze polskie systemy (jak Kryształy Czasu czy Aphalon), późniejszy dynamiczny rozwój i wielkie projekty (jak trzecia edycja Dungeons & Dragons)...
  • następnie tzw. wielką smutę braku nowych podręczników, kiedy w fandomie krążyło hasło o "śmierci RPG-ów"...
  • i wreszcie wielki powrót gier fabularnych oraz złotą erę polskiego crowdfundingu, którą zapoczątkowała siedmiocyfrowa zbiórka na 7 edycję Zewu Cthulhu.
INTERIA/materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: gry wideo | Dungeons & Dragons | RPG
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy