John Blacksad otwiera nową sprawę
"Blacksad", seria duetu Juan Diaz Canales i Juanjo Guarnido powraca. Na kolejne przygody kota detektywa, który już od ponad dwóch dekad rozwiązuje kryminalne zagadki w Stanach Zjednoczonych przełomu lat 40. i 50., musieliśmy czekać aż osiem lat.
Na 10 listopada wydawnictwo Egmont zaplanowało premierę szóstego tomu serii zatytułowanego "Upadek". Tym razem Blacksad zostanie wplątany w intrygę sięgającą najwyższych szczebli władzy w Nowym Jorku.
Świat Blacksada osadzony jest w rzeczywistych realiach Ameryki z pierwszej połowy XX w. Jedyną znaczącą rozbieżnością jest fakt, że zamieszkują go zantropomorfizowane zwierzęta. Dzięki temu zabiegowi autorom dużo łatwiej scharakteryzować postacie, które nie tylko dysponują ludzkimi cechami, ale też stereotypowymi atrybutami zwierzęcymi przypisanymi do danego gatunku. I tak na przestrzeni całej serii pojawiają się m.in. takie osobniki jak kot samotnik, mądra sowa, pies gończy, narwany dalmatyńczyk, podstępne gady czy szczwane lisy. Galeria kapitalnie przedstawionych indywiduów jest iście imponująca i zawsze doskonale dobrana do fabuł.
Intrygi poszczególnych albumów rozgrywają się w przeróżnych lokacjach, od betonowych ulic Nowego Jorku, przez piaszczyste Las Vegas i wilgotny Nowy Orlean, po słoneczny Teksas. Autorzy, wysyłając czarnego kota w podróże po USA, wikłają go w zgrabne kryminalne intrygi w duchu klasyków powieści noir pokroju Dashiella Hammeta i Raymonda Chandlera, ale też sukcesywnie analizują różne elementy amerykańskiej historii. W kolejnych opowieściach wypełnionych zbrodnią, korupcją, namiętnościami czy nałogami rozbrzmiewają echa polowań na sowieckich szpiegów epoki makkartyzmu, uprzedzeń rasowych czy antyatomowych nastrojów. Nie brakuje też peanów na cześć wielkiej literatury, sztuki oraz muzyki, która obecna jest w każdym tomie pod postacią jazzowych i bluesowych kawałków przygrywanych przez postacie drugoplanowe. "Blacksad" to w dużym stopniu również eksploracja tzw. american dream, wyrażana w subtelnych nawiązaniach do takich twórców jak Allen Ginsberg, Jack Kerouac czy Edward Hopper.
Na komiksowy świat "Blacksada" składa się obecnie pięć albumów: są to "Pośród cieni" będący rasowym czarnym kryminałem rozgrywającym się w wielkomiejskiej dżungli, "Arktyczni", opowieść o przebiegłej zemście i uprzedzeniach, pełna pasji i zimnowojennej paranoi "Czerwona dusza", przepełnione muzyką i magią voodoo "Piekło, spokój" oraz poetyckie "Amarillo". Każdy z nich stanowi zamkniętą, samodzielną całość. Inaczej jest z zaplanowanym na 10 listopada szóstym albumem zatytułowanym "Upadek", który jest pierwszą częścią dyptyku.
"Upadek" rozpoczyna nowy rozdział w historii Blacksada i jest kwintesencją najlepszych aspektów całej serii, gdzie trzon stanowi zawiła kryminalna intryga sięgająca wysokich szczebli władzy, a w tle wybrzmiewają wątki społeczne i artystyczne. Tym razem czarny kot i jego przyjaciel, dziennikarz Weekly, natrafiają na trop afery, w którą wplątani są miejscy urzędnicy, mafia, związki zawodowe i William Shakespeare. Areną wydarzeń ponownie będzie Nowy Jork, a stawką dalszy agresywny rozwój miasta.
Autorem wszystkich scenariuszy jest Juan Diaz Canales, Hiszpan aktywnie działający w branży filmów i seriali animowanych, znany również z przejęcia po Hugo Pratt’cie kontynuacji przygód Corto Maltese. Z kolei za przepiękne, realistyczne ilustracje odpowiada Juanjo Guarnido, hiszpański animator pracujący nad wieloma filmami Studia Walta Disneya, który ostatnio namalował, docenianą również w Polsce, "Indyjską włóczęgę".
Seria "Blacksad" zdobyła uznanie na całym świecie otrzymując liczne nagrody, w tym trzy wyróżnienia Festiwalu w Angoulême, trzy nagrody Eisnera oraz cztery nagrody Harveya. Jej popularność sprawiła, że antropomorficzne uniwersum zaczęło rozszerzać się na kolejne media. W 2015 powstał podręcznik do gry fabularnej, a cztery lata później gra komputerowa "Blacksad: Under the Skin", która zdobyła nagrodę targów Gamescon. Natomiast we wrześniu tego roku zapowiedziano realizację słuchowiska na podstawie pierwszego tomu, a od kilku lat powraca temat aktorskiej adaptacji filmowej.