Minecraft: Produkcja gry zwróciła się w godzinę
Najsłynniejsza gra niezależna ubiegłego roku, Minecraft szwedzkiego dewelopera Markusa Perssona, stał się sprzedażowym hitem na Xboksie 360. Wyniki finansowe po 24 godzinach od premiery są "bardzo, bardzo dobre".
Fenomen prostej i w gruncie rzeczy dość brzydkiej indie game wcale się nie kończy, a właściwie wręcz przeciwnie. Minecraft Markusa Perssona, znanego szerzej pod pseudonimem Notch, oraz Jensa Bergenstena zgromadził miliony fanów zafascynowanych koncepcją szwedzkich deweloperów i nieograniczonymi możliwościami budowania dowolnych struktur z niekończących się nigdy klocków.
9 maja tego roku Minecraft, wcześniej dostępny na komputerach osobistych i najpopularniejszych systemach mobilnych, trafił także na konsolę Microsoftu, wzbudzając sensację wśród posiadaczy Xboksów 360.
Tymczasem Notch poinformował wczoraj na Twitterze, że koszty przeniesienia Minecrafta na Xboksa 360 zwróciły się już w ciągu (uwaga!) godziny od premiery. Persson dodał także, że liczba użytkowników oraz zyski ze sprzedaży dystrybuowanej cyfrowo produkcji przekroczyły jego najśmielsze oczekiwania. Kontrowersyjny producent, który słynie z otwartego wspierania piractwa komputerowego, podziękował także fanom za wsparcie.
Świat usłyszał o Minecrafcie po raz pierwszy 17 maja 2009 roku, kiedy w internecie ukazała się pierwsza grywalna wersja alpha. Gra podlegała ciągłym przemianom, szczególnie kiedy Persson porzucił pracę w King.com, aby skoncentrować się wyłącznie na rozwoju swojej produkcji. Wśród najważniejszych inspiracji, które najmocniej wpłynęły na kształt Minecrafta, Notch wymienia Dwarf Fortress, Infiniminer oraz legendarnego Dungeon Keepera Petera Molyneux i studia Bullfrog.
Już na bardzo wczesnym etapie rozwoju na punkcie Minecrafta oszalał dosłownie cały świat, a sam Persson stał się w krótkim czasie milionerem, kiedy ku jego zdumieniu ludzie gotowi byli płacić za niedokończony jeszcze produkt. Ostatecznie pełna wersja gry trafiła do sprzedaży 18 listopada 2011 roku na PC.
Akcja Minecrafta rozgrywa się w nieustannie generowanym świecie, pozostawiając graczom wiele swobody. Podstawowym celem prowadzonej przez nas postaci jest przetrwanie ataków nocnych stworów, takich jak ogromne pająki, zombie, szkielety itp.
W ciągu dnia spotykamy na swojej drodze łagodne zwierzęta, na które możemy polować, aby zapewnić sobie pożywienie oraz materiały, z których następnie wytwarzamy rozmaite przedmioty. Są one pomocne w przygotowywaniu siedziby, która jest naszym schronieniem w ciągu nocy.
Minecraft oferuje kilka trybów rozgrywki: Survival, Creative, w którym gracza nie niepokoją potwory oraz poczucie głodu i może swobodnie eksplorować otaczający go świat oraz ma dostęp do nieskończonej ilości materiałów, z których może budować dowolne konstrukcje.
Gra zawiera także tryb Classic, podobny nieco do Creative, oferujący jednak większe możliwości w zakresie modyfikacji terenu. Co ciekawe, bawić możemy się zarówno w trybie single, jak i multiplayer.
Minecraft jest pierwszą grą niezależną, która w tak znaczącym stopniu wpłynęła na branżowy mainstream. O ile wcześniej indie games były traktowane jako proste, niewielkie produkcje, przeznaczone przede wszystkim na urządzenia mobilne, produkcja Notcha udowadnia, że dzieło niewielkiej grupy osób, dysponujących szalenie ograniczonym budżetem, może odnieść oszałamiający sukces na skalę globalną i na wielu platformach.
Wszystko wskazuje więc na to, że dzięki Perssonowi powróciliśmy paradoksalnie do stanu sprzed 30 lat, kiedy gry produkowane w garażu stawały się prawdziwymi legendami, tylko ze względu na kreatywność ich twórców i innowacyjność zawartych w nich rozwiązań. Obecnie Persson związany jest ze studiem Mojang z siedzibą w Sztokholmie. Pracuje nad nową grą o nazwie 0x10c.
Aliens: Colonial Marines - więcej o trybie wieloosobowej rozgrywki