Mass Effect 3 rozbudowany i nieliniowy
Co by nie mówić o uproszczeniu mechanizmów RPG w grze Mass Effect 2, pod względem fabularnym trudno byłoby cokolwiek zarzucić ostatniej kosmicznej grze BioWare.
"Trójka" będzie pod tym względem jeszcze bardziej rozbudowana i nieliniowa - aż na 1000 sposobów.
W wywiadzie z magazynem PC Zone, Casey Hudson, kierownik projektu Mass Effect 3 (on też odpowiadał za produkcję Mass Effect 2) mówi m.in.: "Przenosimy sporą część wydarzeń z poprzednich części gry do Mass Effect 3, ale nie możemy wszystkiego zaplanować z wyprzedzeniem. Zamiast tego zapisujemy bardzo dokładnie, co gracze mogli zrobić we wcześniejszych grach, co daje naszym scenarzystom szeroką paletę możliwości, jakie mogą wykorzystać (projektując scenariusz). To ponad 1000 różnych zmiennych, które uwzględniamy kształtując doświadczenie, jakim będzie Mass Effect 3, dla tych, którzy grali w poprzednie tytuły".
Warto też zwrócić uwagę na inny cytat: "Jeśli uznasz, że RPG to gra, w której bawisz się w wyposażanie bohatera, grzebiąc w setkach najróżniejszych przedmiotów w twoim ekwipunku i patrząc na ich statystyki, to zdecydowanie Mass Effect 2 nie jest grą RPG. My jednak skupiliśmy się na tym, co naprawdę kochamy w grach RPG - onieśmielającej możliwości odkrywania nowego świata; intensywnej walce; głębokiej, nieliniowej fabule, którą kształtujesz swoimi działaniami; bogatymi opcjami kształtowania swojego bohatera. To co mieliśmy zmienić w serii już zmieniliśmy przy drugim podejściu, w Mass Effect 3 pojawią się już tylko niewielkie poprawki".