Kto utrudnia życie posiadaczom PlayStation 3?

PlayStation Network już od blisko tygodnia jest praktycznie nieaktywne. Jeden z przedstawicieli Sony oznajmił, że firma wciąż pracuje nad rozwiązaniem, a grupa Anonymous podtrzymuje, że to nie ona jest odpowiedzialna za kłopoty. Jest za to inna teoria...

PlayStation Network nie działa już sześć dni. I zdaje się, że szybko nie ruszy na nowo. Jak pisze Patrick Seybold z amerykańskiego oddziału Sony na tamtejszym blogu PlayStation: "Ubolewamy nad faktem, że usługi PlayStation Network i Qriocity zostały zawieszone, pracujemy nad rozwiązaniem 24 godziny na dobę. Obecnie przebudowujemy nasz system, by dodatkowo wzmocnić infrastrukturę sieciową. To zajęcie bardzo czasochłonne, ale uznaliśmy, że jest niezbędne, by wprowadzić do systemu dodatkowe środki bezpieczeństwa".

Tymczasem na forum Reddit.com użytkownik ukrywający się pod pseudonimem chesh420, podający się za moderatora serwisu PSX-Scene.com, podał najbardziej prawdopodobny powód problemów z PSN-em.

Reklama

Według niego, odpowiedzialny za całe zamieszanie jest stworzony przez hakerów firmware o nazwie Rebug. Zmienia on zwykłą PlayStation 3 w konsolę deweloperską (posiada ona więcej funkcji przeznaczonych dla twórców gier, m.in. pozwala uruchamiać "wypalane" płyty). Ponoć zewnętrzne grupy - niezależne od twórców Rebuga - dzięki niewielkim, wprowadzonym do programu zmianom zdołały podłączyć taką zmodyfikowaną PS3 do sieci (co z normalnym debugiem jest niemożliwe).

Deweloperzy korzystający z PSN-a są zazwyczaj "zaufanym źródłem", wprowadzane przez nich dane nie są więc poddawane szczegółowej weryfikacji. chesh420 twierdzi, że korzystając z konsol "przerobionych" Rebugiem, użytkownicy mogli podawać dowolny numer karty kredytowej, dodając pieniądze do swojego wirtualnego portfela w PlayStation Network - system ponoć nie sprawdzał wiarygodności takich kart. Pozwoliło to pobierać za darmo dowolną zawartość z PlayStation Store. Coś w tym może być, skoro część użytkowników informowała o komunikatach związanych z kartami kredytowymi, wydaje się jednak, że weryfikacja numerów kart nie leży (a przynajmniej - nie powinna) po stronie Sony/PlayStation Network, a po stronie systemu bankowego.

To właśnie z tego powodu Sony zdecydowało się ponoć wyłączyć serwery usługi. Firma pracuje teraz nad załataniem dziur. Rozwiązaniem ma być rzekomo nowy firmware dla prawdziwych konsol debugowych.

Jak podkreśla chesh420, to wszystko są jednak spekulacje, choć oparte na solidnych podstawach. Jako dowód podaje kilka faktów:

1. Rebug został opublikowany 31 marca;

2. Pierwsze poradniki pokazujące, jak korzystać z sieci przeznaczonej dla deweloperów na przykładzie gier z serii Call of Duty pojawiły się 3 kwietnia. 7 kwietnia znaleziono z kolei sposób na pobieranie zawartości z PSN-u;

3. PlayStation Network "padło" 20 kwietnia.

W pewnym sensie potwierdza to też nowe wideo opublikowane przez Anonymous, w którym grupa po raz kolejny informuje, że to nie ona stoi za problemami z PSN-em:

CDA
Dowiedz się więcej na temat: PlayStation Vita | playstation 3
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy