Polska otwiera się na rozrywkowe potrzeby pań
W przeciągu ostatnich 10 dni w Polsce odbyły się dwie konferencje na temat rozrywki w internecie. Omawiały one tematykę gier, muzyki oraz wideo. Sporą część dyskusji zajął temat trendów skierowanych w kierunku kobiecym.
Pisaliśmy już o tym, że gry przestają być pojmowane tylko jako hobby młodych, że zmienia się ich rola i coraz cześciej wykazywane jest, że pozytywnie wpływają na nasze umiejętności i samopoczucie. Takie słowa padały też podczas przemówień prelegentów dwóch konferencji Entertainment Standard i Game Industry Trends 2011.
W trakcie wystąpień zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych w tym roku przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (Gemius). Wynika z nich między innymi, że 78% mężczyzn i 72% kobiet przyznaje się, że gra. To zmiana w postawie respondentek. Do tej pory kobiety bardzo często nie uznawały siebie za tzw. graczy. Najwięcej użytkowników znajduje się w przedziale wiekowym 25-30 lat (37%), kolejną grupą są osoby w wieku 35+ lat (30%), a na końcu znajdują się najmłodsi z grupy 15-18 lat (10%).
Wnioski Gemiusa okazały się zgodne z opinią przedstawiciela firmy Gry-online S.A. Usłyszeliśmy, że dziś faktycznie widoczną grupą odbiorców są dojrzałe panie, a ich popularnym narzędziem rozrywki staja się nie PC i konsole, ale często platformy mobilne.
Idąc dalej w tym temacie, przedstawiciel firmy Alawar (producent gier skierowanych do kobiet) pokazał interesujący obraz produkcji casualowych - do tej pory przeważnie kojarzonych z Facebookiem. Okazuje się, że zaczynamy wybierać aplikacje ściągalne na komputer, gdyż w ten sposób możemy grać nawet nie będąc podłączonymi do internetu.
Warszawskie spotkania przedstawicieli polskiego internetu skupiły także uwagę na aspekcie marketingowym. Dla producentów i wydawców gier tak duże zainteresowanie aplikacjami growymi jest bardzo atrakcyjne. Silnie rozwija się wobec tego zjawisko advergamingu (reklamy w grach). Podczas rozgrywki przed naszymi oczami pojawiają się treści zachęcające m.in. do zakupu telefonu czy produktów spożywczych. Pozytywną jest akcja zachęcająca do ograniczania prędkości. Nie wymyślono jeszcze skutecznego pomysłu na promocję środków piorących czy produktów dla dzieci. Skoro dorosłe kobiety zaczynają być grupą zainteresowania - zapewne niedługo i takowe się pojawią.
W czasie wspomnianych spotkań padło ważne zdanie: rynek rozrywki kobiecej w Polsce jest niedoceniany. Płeć piękna ma duże potrzeby i oczekiwania. Warto się na niej skupić. Nie pozostaje nam nic innego jak czekać na rozwój branży.