Polscy gracze w liczbach
Coraz częściej widzimy wyniki badań dotyczących graczy z Polski. Właśnie pojawiły się kolejna analiza dotycząca rodzimego rynku gier, tym razem przygotowana przez zachodnią firmę Newzoo.
Wynika z niej, że Polacy na wirtualną rozrywkę w tym roku mogą wydać do 1,53 miliarda złotych! Firma Newzoo opublikowała wyniki badania przeprowadzonego na 18,1 milionach użytkowników internetu w wieku od 10 do 65 lat, których zapytano o ponad 200 spraw związanych z branżą gier.
11,8 miliona osób (stanowi to 65% badanych) przyznaje, że gra w gry, z czego 44% to kobiety. Tylko 53% polskich graczy twierdzi, że wydaje pieniądze na wirtualną rozrywkę, a więc nieco mniej niż w reszcie Europy i USA. W sumie do końca tego roku Polacy mają przeznaczyć na gry od 350 milionów dolarów (1,19 miliardów złotych) do 450 milionów dolarów (1,53 miliarda złotych).
Dominującą w Polsce platformą jest - nic dziwnego - PC. Co roku na gry w wersji na komputery polscy gracze wydają 120 milionów dolarów (409 milionów złotych), z czego 60% przeznaczanych jest na produkcje pudełkowe, a 40% na gry rozprowadzane cyfrowo.
Mimo to bardzo dużo jest osób grających na konsolach - stanowią one 43% wszystkich graczy z Polski, z czego "tylko" 25% przeznacza pieniądze na tytuły wydawane m.in. na X360 i PS3 (uwzględnia się w tym także dodatki DLC, kopie importowane i używane).
Polscy gracze to również fani MMO - w sieciówki gra 5,5 miliona osób, z czego 96% bawi się głównie na produkcjach opartych na modelu F2P. 16% użytkowników wybiera z kolei gry z abonamentem, w sumie zaś gotowych zapłacić za zabawę w MMO jest 39% graczy.
"Polska jest świetnym rynkiem dla wysokobudżetowych gier przeglądarkowych i produkcji rozprowadzanych cyfrowo. Większość firm nie polonizuje swoich gier od początku i traci okazję na zarobienie dużych pieniędzy, które są gotowi wydać polscy fani produkcji AAA (z najwyższej półki). Uważam, że my, tu, na Zachodzie, powinniśmy zmienić termin 'wschodzące rynki' na 'rozwijające się'. I to od dziś" - mówi Peter Warman, prezes Newzoo.
W naszym kraju popularne są także gry społecznościowe i mobilne - gra w nie od 7 milionów do 7,8 miliona osób. Analitycy z Newzoo uważają, że posiadany smarfton w Polsce częściej niż konsola postrzegany jest jako symbol statusu społecznego.
Największy udział w rynku produkcji społecznościowych nad Wisłą mają Facebook oraz Nasza-Klasa - oba portale idą łeb w łeb i korzysta z nich blisko 75% polskich użytkowników płacących za gry społecznościowe. Ci w ciągu całego roku wydadzą na tego typu zabawę 32 miliony dolarów (109 milionów złotych).