Quizeirro Sprawdź swoją wiedzę i zmierz się z innymi. Google Play

Medieval II: Total War

Rok 2000: na rynku gier komputerowych pojawia się gra nosząca tytuł "Shogun: Total War". Chociaż przed premierą tej pozycji nic nie wskazywało na to, abym kiedykolwiek miał z nią do czynienia, to tak się jednak złożyło, że któregoś dnia - mimochodem - zainstalowałem "Shoguna" i od tamtej pory stałem się nieuchwytny dla świata przez długi, długi czas.

Można powiedzieć, że z chwilą premiery tej gry pokochałem serię `Total War', która jest dla mnie niedoścignionym wzorem połączenia strategii turowej ze strategią czasu rzeczywistego.

Akcja gry "Medieval II: Total War" została osadzona w wiekach średnich, gdy na świecie dominowały wyprawy krzyżowe, panowały stosunki feudalne oraz gdy najwięcej do powiedzenia w sprawach polityki globalnej miało papiestwo. Rozgrywka została podzielona na kampanię oraz pojedyncze bitwy. W kampanii mamy okazję pokierować losami 17 ówczesnych potęg świata, choć nie wszystkie nacje będą dostępne od samego początku. Dokładniej mówiąc - na starcie zabawy możemy wybierać tylko spośród pięciu mocarstw (Anglii, Francji, Cesarstwa Niemieckiego, Hiszpanii i Wenecji), natomiast pozostałe (w tym oczywiście Polskę) odblokować możemy jedynie poprzez ich podbicie w kampaniach państw podstawowych. Poza tym gracz ma możliwość wyboru szybkiej (zostaje automatycznie przeniesiony na pole walki), historycznej (wybiera sobie jedną z dostępnych bitew historycznych, np. bitwę pod Grunwaldem) lub własnej (sam decyduje o kulisach walki) potyczki.

Reklama

Zarządzanie państwem odbywa się na mapie politycznej w systemie turowym. Gracz może w swojej kolejce decydować o rozbudowie miast i osad, podatkach, szkoleniu wojowników, przemieszczaniu wojsk, polityce dyplomatycznej oraz o wielu innych sprawach mniejszej rangi. Rozwój osad następuje od statusu wsi po status metropolii. Aby jednak rozkwit osady był możliwy trzeba wcześniej zadbać o szereg instytucji związanych z handlem, dostarczaniem żywności, szerzeniem wiary czy utrzymywaniem porządku publicznego. Poza tym każde miasto można przekształcić w zamek, co wprawdzie zmniejsza dochody z podatków, ale pozwala na efektywniejszą produkcję jednostek militarnych i czyni miasto trudniejszym celem do zdobycia. Kwestia podatków jest z kolei niezwykle ważna dla każdego państwa, bowiem stanowi główne źródło dochodów. Ich wysokość ustalana jest w zależności od przeznaczenia. Podatki mogą być zbierane na wojsko, rozwój państwa lub kulturę. Należy jednak pilnie zwracać uwagę na to, aby wysokość opłat nie przyczyniła się do powstania buntów społecznych w państwie. Szkolenie wojowników może odbywać się w każdym mieście, zależnie od posiadanych przez to miasto budynków wojskowych. Armia w "Medieval II: Total War" składa się z lekkiej i ciężkiej piechoty, włóczników, jednostek strzelających i miotających oraz z lekkiej, ciężkiej i bojowej konnicy oraz artylerii. Oczywiście przytoczony przeze mnie podział ma charakter ogólny, gdyż każde państwo specjalizuje się w szkoleniu danego typu jednostek (polscy husarzy nie mają sobie równych!). Dyplomacja w grze również odgrywa bardzo ważną rolę, bowiem to ona kształtuje stosunki między państwami. Muszę przyznać, że ten aspekt w "Medieval II: Total War" został przygotowany bardzo solidnie i dokładnie. Oprócz zawierania sojuszy, rozejmów i wypowiadania wojen każde państwo może proponować lub wręcz żądać od swojego kontrahenta ustalenia stosunków handlowych, pozwolenia na przemarsz wojsk, wypłaty jednorazowego lub stałego trybutu, oddania danej dzielnicy państwa czy też wspólnego zaatakowania konkretnej frakcji.

Dowiedz się więcej na temat: wojsko

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje