Dragon Age II: System zabezpieczeń DRM ujawniony
Wymagane stałe łącze z internetem? A może: "Macie i kopiujcie z tego wszyscy, i tak jesteśmy milionerami"? Jakie podejście do zabezpieczeń zastosuje w Dragon Age II studio BioWare? Wyjaśnił to na portalu społecznościowym firmy jej przedstawiciel, Chris Priestly.
Ponieważ Dragon Age II dostępny będzie w dwóch wersjach - Steamowej i pudełkowej - obie dotyczy nieco inny zestaw obostrzeń, dotyczących użytkowania, wynikających z zabezpieczeń antypirackich.
Sprawa jest prosta w przypadku gier kupionych na Steamie - tu zastosowano wyłącznie typowy dla usługi system DRM - logowanie się na konto i łączenie z internetem na początku zabawy, chyba, że ustawimy konto na offline'owe.
Inaczej wygląda sprawa z wersjami pudełkowymi Dragon Age II. W tym wypadku warunki użytkowania są następujące:
- BioWare nie wprowadzi żadnych testów, sprawdzających, czy w napędzie znajduje się płyta;
- nie ma ograniczeń co do liczby komputerów, na których można grę zainstalować;
- w ciągu doby (24 godzin) grę może uruchomić co najwyżej pięć różnych komputerów PC (nasza uwaga: trudno jednak powiedzieć, jak to będzie sprawdzane, skoro nie jest wymagane łączenie się gry z internetem na starcie - patrz poniżej);
- każda instalacja wymaga zalogowania się na konto EA (ma go większość posiadaczy jakiejkolwiek legalnej gry EA);
- możliwa jest gra offline, co jakiś czas (BioWare nie ustaliło jeszcze dokładnie co ile dni) Dragon Age II będzie się łączył z siecią, by sprawdzić swoją autoryzację.
Dodatkowo wprowadzony zostanie system "kontroli daty premiery", działający następująco:
- system nie instaluje niczego dodatkowego na komputerze (czyli: stanowi integralną część plików gry);
- jego jedynym zadaniem jest sprawdzenie na serwerze, czy data premiery została już przekroczona - wcześniej nie będzie można uruchomić gry;
- system całkowicie usuwa się z twardego dysku po przekroczeniu daty premiery;
- daty i godziny premier będą ustalane oddzielnie dla każdego kraju (zgodnie z ustaleniami lokalnych oddziałów).