Quizeirro Sprawdź swoją wiedzę i zmierz się z innymi. Google Play

Cezar IV

Serię "Caesar" śmiało można określić mianem najbardziej znanego cyklu gier traktujących o dziejach starożytnego Rzymu. Pierwsza odsłona tej serii pojawiła się - uwaga! - wiosną 1993 roku.

W przeciągu kilkunastu lat studio Impressions Games zdołało stworzyć trzy części przygód tytułowego cezara, z których największym echem w świecie gier komputerowych odbiła się część trzecia. Pomimo marketingowego sukcesu tej produkcji - twórcy zaniechali dalszych prac nad tytułem, skupiając się reorganizacji własnej firmy i zmianie szyldu na Tilted Mill Entertainment. Przyznam szczerze, że owe zmiany organizacyjne wlały w moje serce sporą dawkę optymizmu, bowiem "Caesar III" w żaden sposób nie potrafił przyciągnąć mojej uwagi na dłużej niż kilka godzin. W wyniku tego nie miałem najlepszej opinii na temat tej strategii i wraz z premierą jej czwartej części liczyłem, że moje zdanie odnośnie tego produktu ulegnie zmianie.

Rola gracza w grze jest prosta niczym budowa cepa i sprowadza się, mówiąc w skrócie, do objęcia stanowiska gubernatora oraz rządzenia w taki sposób, aby wszyscy mieli to, czego zapragną. Cóż, trudno zaprzeczyć temu, że spełnienie zachcianek każdego mieszkańca brzmi nad wyraz utopijnie, ale jakby nie patrzeć - autorzy oferują graczom możliwość zbudowania od podstaw rzymskiego miasta, w którym to gracz będzie decydował niemal o każdym aspekcie życia mieszkańców.

Reklama

Rozgrywka w "Caesar IV" została podzielona na dwie części: kampanię i scenariusz. Wybierając kampanię natkniemy się na pewnego rodzaju periodyzację dziejów starożytnego Rzymu pomiędzy trzy epoki: królewską, republikańską oraz cesarską. Epoka królewska to nic innego jak trening, w którym poznajemy główne zasady gry. Pozostałe dwie kampanie złożone są z szeregu misji o odpowiednim poziomie trudności, przy czym misje w czasach Oktawiana Augusta są bardzo wymagające i aby się z nimi zmierzyć należy wpierw uporać się z okresem republikańskim. Scenariusze z kolei oparte są na zasadach wolnej gry, co oznacza, że nikt nie narzuca nam żadnych zadań do wykonania, a ponadto gracz nie musi liczyć się ze zdaniem władcy Rzymu.

Podstawą każdego miasta rzymskiego są trzy klasy społeczne: Plebejusze, Ekwici oraz Patrycjusze. Plebejusze to najuboższa warstwa społeczna pracująca w zawodach związanych z uprawą, hodowlą czy też surowcami. Ich wymagania na ogół są niewielkie. Potrzebują tylko nieco żywności oraz towarów codziennego użytku, ale co najważniejsze - nie płacą podatków. Ekwici to typowa klasa średnia zapewniająca miastu usługi. Oznacza to, że nie spotkamy Ekwity uprawiającego pole czy babrającego się w glinie, ponieważ pracują oni najczęściej w opiece zdrowotnej, szkolnictwie, świątyniach i kaplicach. Ponadto pełnią też funkcje sędziów oraz poborców podatków. Wymagania Ekwitów są o wiele większe niż plebsu, bowiem klasa średnia potrzebuje dostępu nie tylko do lepszej żywności, ale także do produktów luksusowych. Patrycjusze stanowią zaś elitę każdego rzymskiego miasta. Nie pracują, zbijają bąki i mają ponadprzeciętne wymagania, które zaspokoić muszą dwie pozostałe klasy. Trzeba jednak podkreślić fakt, że podatki płacone przez Patrycjuszy są na dobrą sprawę głównym źródłem dochodów miejskiego skarbca, toteż jako gubernator musisz zrobić wszystko, aby sprowadzić tę klasę społeczną do swojego miasta.

Dowiedz się więcej na temat: Uwaga! | Cezar

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje