Posprzątaj w pokoju za punkty doświadczenia
Kiedy dziesiąty dzień z kolei leżycie na kanapie, a wasza żywotność i produktywność równa jest zeru, warto zainteresować się HabitRPG, którego wersja mobilna trafiła właśnie na Androida.
Mowa o tzw. gamifikacji życia, czyli wprowadzaniu do nudnej codzienności jakże bliskich nam mechanizmów znanych z gier komputerowych. System przyznaje nam doświadczenie lub monety za odnoszenie sukcesów w rzeczywistym życiu. Tych małych, jak umycie podłogi czy poświęcenie chwili na naukę, ale też tych większych: rzucenie palenia, dostanie pracy, ożenek. Oczywiście opiera się to tylko i wyłącznie na uczciwości i sumienności gracza - własnoręcznie musi on zaznaczyć, że nie poszedł na siłownię czy nażarł się fast-foodów.
W przypadku HabitRPG pomysł rozbudowano i ciekawie urozmaicono. Gra podzielona jest na trzy kategorie: pomniejsze nawyki - pozytywne i negatywne, takie jak "godzina produktywnej pracy" czy użycie windy zamiast schodów; czynności docelowo wykonywane codziennie, czyli ćwiczenia, czytanie i wszystko inne, czemu regularność jest wskazana; oraz zadania długoterminowe, które bardzo mocno chcemy ukończyć, ale nie jesteśmy pewni, ile nam to zajmie.
Każda kategoria nagradzana jest inaczej i o ile za "nawyki" dostajemy małe ilości monet, zadania długoterminowe dostarczą nam bogactwa i wielu punktów doświadczenia. Fascynujący jest też system zdobywania poziomów: złe nawyki (czynności, których nie chcemy wykonywać, ale nie możemy się ich pozbyć) odejmują życie i jedynie zdobycie odpowiedniej ilości punktów doświadczenia jest w stanie nas zregenerować. Inaczej mówiąc, jeżeli chcemy zrehabilitować się po czterech kacach i nie przegrać w HabitRPG - nie stracić wszystkich punktów zdrowia - musimy poćwiczyć, pouczyć się, posprzątać i porobić wszystkie inne pozytywne czynności, które sobie ustawiliśmy. Z czasem poziomy zdobywa się coraz trudniej, więc i mniejsza jest tolerancja na niechciane nawyki.
Do czego nam monety? W grze planujemy listę "nagród" - może to być obejrzenie odcinka ulubionego serialu, może być pozwolenie na zakup nowej gry. Ustalamy koszt każdej z nich i zanim po raz kolejny skorzystamy z przyjemności, wpierw będziemy musieli ciężko na nie zapracować.
HabitRPG wrzucono w Google Play do kategorii "Produktywność", bo celem całej tej zabawy jest właśnie zwiększenie produktywności, rozwój osobisty. Gamifikacja ma nas zachęcić do osiągania mniejszych i większych życiowych sukcesów przy jednoczesnym oduczeniu wszelkich niewygodnych nawyków. Podwójna satysfakcja - nie dość, że zdaliśmy semestr, to jeszcze nasza postać zdobyła nowy poziom. I nareszcie pozwoliliśmy sobie na wyjazd nad morze. I tak dalej.
Na mobilną wersję HabitRPG czekałem od pierwszych internetowych doniesień - projekt powstał na początku roku, trafił na Kickstartera i nadal się rozwija. Grę, jeśli w ogóle zgodzicie się nazywać to grą, pobrać możecie za darmo z Google Play. Mobilna wersja nie zapiera dechu w piersiach i nie działa na urządzeniach ze starszym Androidem, ale swoje zadanie spełnia znakomicie.
HabitRPG - pobierz za darmo z Google Play