IPN stworzył grę VR:przyjdź i zobacz [LISTA MIAST]
Granie na komputerze w czasie lekcji? Tak i to z rekomendacją Ministra Edukacji i Nauki. Projekt IPN zapowiada przełom w nauczaniu historii. Pierwsza VR-owa gra od Biura Nowych Technologii trafia właśnie do szkół.
Zainaugurowany w tym roku projekt IPN pod nazwą “Gry w edukacji" ma na celu wprowadzenie tego narzędzia nie tylko do świadomości nauczycieli, ale też do programu nauczania. 30 czerwca 2022 r. Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek wraz z dyrektorką Biura Nowych Technologii IPN Magdaleną Hajduk zaprezentowali wizję nowej jakości polskiej oświaty.
Podczas konferencji prasowej Przemysław Czarnek poinformował, że wydana przez IPN “Gra szyfrów" trafiła do programu nauczania jako treści rekomendowane. Oznacza to, że została oficjalnym narzędziem dydaktycznym, które nauczyciele mogą wykorzystywać podczas zajęć. Czego można nauczyć się, grając w pierwszą polską grę VR od Instytutu Pamięci Narodowej?
Biuro Nowych Technologii to jednostka powstała przy IPN, której misją jest m.in. rozbudzanie ciekawości historycznej za pomocą innowacyjnych rozwiązań cyfrowych. Pierwszym projektem gamingowym BNT stała się “Gra szyfrów". Jest ona dostępna dla użytkowników komputerów, urządzeń mobilnych i gogli VR.
Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości do szerzenia wiedzy o losach naszego kraju wpisuje się w ideę, jaka przyświeca nowoczesnym metodom nauki historii. Edukacja poprzez pełną emocji aktywność jest bardziej skuteczna, a nowe technologie sprawiają, że staje się ona atrakcyjną rozrywką.
“Gra szyfrów" stanowi przykład wojennej gry fabularnej, rozgrywanej z perspektywy pierwszej osoby. Użytkownik np. okularów VR ma okazję na własne oczy zobaczyć zrekonstruowane maszyny, pojazdy i inne obiekty z tamtych czasów. Każdy detal scenerii i wyglądu postaci został dokładnie odwzorowany. Współpraca z historykami z IPN pozwoliła też przełożyć udokumentowane wydarzenia na konkretne zadania uczestników gry.
Tłem “Gry szyfrów" są okoliczności wojny polsko-bolszewickiej, a ściślej wydarzenia II połowy 1920 roku. Bohaterowie to autentyczne postaci, których działania miały wpływ na wynik wojennych zmagań. Akcja toczy się m.in. w pomieszczeniach radiowywiadu warszawskiej Cytadeli. W ramach 3 misji gracze mają do zrealizowania różnorodne cele, polegające np. na uruchomieniu skomplikowanej maszyny czy zniszczeniu pancernego pociągu wroga.
Producentem projektu gamingowego IPN jest studio deweloperskie Chronospace z Sopotu. Firma ma już na koncie wiele prestiżowych nagród i wyróżnień w zakresie innowacji i designu.
Ogólnopolskie testowanie pierwszej gry komputerowej od IPN rozpoczęło się na dobre. Na trasie mobilnego showroomu “Gry szyfrów" znajduje się 20 miast. Sprawdź, do którego z nich masz najbliżej i spróbuj swoich sił jako bohater historycznych wydarzeń.
Pełna lista przystanków mobilnej wystawy IPN:
- 14-16 września 2022 - Warszawa
- 19 września 2022 - Gorzów Wielkopolski
- 20 września 2022 - Piła
- 21 września 2022 - Nakło nad Notecią
- 22 września 2022 - Koszalin
- 23 września 2022 - Czarne
- 27 września 2022 - Nowy Targ
- 28 września 2022 - Żurawica
- 29 września 2022 - Chełm
- 10 października 2022 - Piotrków Trybunalski
- 11 października 2022 - Końskie
- 12 października 2022 - Jędrzejów
- 13 października 2022 - Iłża
- 18 października 2022 - Supraśl
- 19 października 2022 - Gietrzwałd
- 20 października 2022 - Gdańsk
- 24 października 2022 - Otwock
- 26 października 2022 - Jaworzno
- 27 października 2022 - Namysłów
- 28 października 2022 - Głogów
Pamięciowe przyswajanie materiału z podręczników i przepisywanie notatek z tablicy mogą ustąpić miejsca skuteczniejszym metodom nauczania. Biuro Nowych Technologii konstruuje modele 3D i wdraża innowacyjne rozwiązania służące lepszemu poznawaniu i interpretowaniu dziejów przez współczesnych odbiorców.
MEiN do listy narzędzi dydaktycznych dopisuje gry komputerowe, które mają szansę stać się doskonałym uzupełnieniem lekcji historii. Sukces wysoko ocenianej “Gry szyfrów" pokazuje, że to dobry kierunek.
Artykuł sponsorowany