Kim jest polski gamer?

Wartość polskiego rynku gier wideo szacuje się na ok. 2 mld dolarów, a aktywni polscy gracze to grupa kilkunastu milionów osób. Jak zmienił się statystyczny polski gamer na przestrzeni ostatnich lat? Gra na telefonie, konsoli czy na PC? Jakiego typu gry wybiera?

Jednym z najszybciej rozwijających się segmentów światowego rynku nowych technologii jest rynek gier wideo. Według danych Newzoo w roku 2016 osiągnął on wartość 99,6 mld dolarów, z czego 36,9 mld dolarów stanowił rynek gier mobilnych. W 2019 roku prognozowana wartość światowego rynku gier wideo może osiągnąć nawet 118,6 mld dolarów, z czego prawie połowę (52,5 mld dolarów) stanowić będzie wartość sektora mobile. Warto więc przyjrzeć się bliżej społeczności tworzącej tak perspektywiczny rynek.

Na czym gra polski gamer?

Reklama

W ramach corocznego badania Polish Gamers Research już po raz trzeci stworzono profil polskiego gamera. 69% internautów biorących udział w badaniu określiło się mianem graczy. Ponad połowa tej grupy (54%) gra na tablecie lub smartfonie. To prawie dwukrotny wzrost w stosunku do roku 2014, kiedy takiej odpowiedzi udzieliło zaledwie 28% badanych. Sektor gier mobilnych rozwija się zatem bardzo dynamicznie i stanowi obecnie najpopularniejsze źródło tego typu rozrywki.

Nie słabnie też popularność gier instalowanych na komputerze (laptopie lub PC). Z tradycyjnego sprzętu ciągle korzysta prawie połowa badanych. W stosunku do roku 2015 delikatnie zmalała jednak popularność gier w serwisach społecznościowych.

Za sprawą kobiet systematycznie wzrasta odsetek osób grających w gry przeglądarkowe (z 34% w roku 2014 do 41% w roku 2016). Coraz popularniejsze w polskich domach stają się również konsole (wzrost odsetka graczy z 10% w 2014 roku do 19% w 2016 roku).

Polscy gamerzy - niezależnie od platformy, którą wykorzystują - lubią przede wszystkim gry akcji. Jeśli korzystają z urządzeń mobilnych, często wybierają też gry karciane lub logiczne. Dużą popularnością wśród PC-owców cieszą się również strategie i RPG-i. 

Mężczyźni czy kobiety?

W roku 2014 w gry wideo grali głównie mężczyźni, ale już rok później to kobiety stanowiły większość polskich gamerów. W roku 2016 udział kobiet i mężczyzn w grupie polskich graczy wynosił równo po 50%. Jak pokazują statystyki, przekonanie o tym, że to mężczyźni są w przeważającej większości fanami gier wideo jest więc wyłącznie stereotypem.

Kobiety coraz częściej grają w proste gry mobilne oraz bardziej rozbudowane produkcje na komputerze. W stosunku do lat poprzednich wzrosło również zainteresowanie kobiet grami online (o 18%), grami na konsoli (o 9%) i w serwisach społecznościowych (o 4%).

Jeszcze w 2015 roku prawie połowę graczy stanowili uczniowie i studenci. Obecnie, podobnie jak osoby w wieku 25-34 lata, stanowią oni niespełna 1/3 tej społeczności. Co 4 polski gracz to dzisiaj internauta w średnim wieku (35-44 lata). Oznacza to, że ten typ rozrywki wchodzi do mainstreamu i jest coraz intensywniej konsumowany przez aktywnych zawodowo, dorosłych graczy (45% polskich graczy posiada stałe zatrudnienie, a 11% pracę w niepełnym wymiarze). Nie jest to już zabawa dla nastolatków. Dorośli gracze wybierają tę formę rozrywki, aby się oderwać od codziennej rzeczywistości.

- Zabawa w gry video w Polsce ma już 30-letnią historię. Obecnie to już rozrywka wielopokoleniowa. Rodzice i dzieci wspólnie spędzają czas, grając razem na komputerze lub konsoli. Społeczność graczy jest niezwykle zróżnicowana, a wokół każdego ciekawszego tytułu tworzy się osobna grupa fanów. Są oni nie mniej aktywni niż fani popularnych muzyków czy aktorów. Zabawa z grą wideo nie kończy się po wyłączeniu komputera, konsoli czy telefonu. Tak samo jak filmy i książki, gry towarzyszą nam w wielu momentach życia i przenikają się z codziennością - Michał Ziółkowski, Marketing Manager z firmy GameDesire.

Heavy user vs. gracz okazjonalny

Wśród polskich gamerów możemy wyróżnić dwa skrajne typy: heavy usera i gracza okazjonalnego.

Pierwszy z nich to fan gier takich, jak "Wiedźmin", "Overwatch" czy "Dark Souls". Śledzi trendy w branży i regularnie stacza wirtualne pojedynki z graczami z całego świata. Ma duże wymagania wobec fabuły, grafiki i dźwięku w grze. Oczekuje też coraz bardziej zaawansowanego sprzętu komputerowego, który pozwoli na płynną obsługę skomplikowanych gier w najlepszej jakości obrazu (Full HD, 4K). Jeśli korzysta z PC, najczęściej gra kilka razy w tygodniu (34%). Podobnie, jeśli jest fanem konsoli. Do codziennych rozgrywek przyznało się natomiast 27% użytkowników komputerów i tylko 12% użytkowników konsoli.

Na drugim biegunie polskiej społeczności gamerów mamy gracza okazjonalnego. Jest on miłośnikiem prostych gier mobilnych i online (np. mahjong czy kulki). Do grania wykorzystuje telefon, dlatego z tej formy rozrywki najczęściej korzysta codziennie: w czasie drogi do pracy, podczas oczekiwania na wizytę lekarską lub dla zabicia czasu. Ten typ gracza nie ma wygórowanych wymagań odnośnie grafiki czy fabuły gry. Wystarcza mu interesujący motyw, nieskomplikowane zasady i możliwość okazjonalnego kontynuowania rozgrywki.

- Czy każdy, kto uruchomi grę na smartfonie jest "graczem"? Według mnie nie, ale faktem jest, że coraz więcej czasu spędzamy, korzystając z telefonów i tabletów. Dotyczy to również gier mobilnych, które stają się coraz ciekawsze i bardziej dopracowane. Dużą grupę sympatyków gier na smartfonach i tabletach stanowią osoby, które same nie uważają się za graczy, ale lubią odpalić na małym ekranie ulubiony tytuł dla zabicia czasu. Często jest to pierwsza lub druga gra w ich życiu - dodaje Michał Ziółkowski.

Gry komputerowe - sport zespołowy?

Stereotypowy gamer to odcięty od świata odludek, zamknięty godzinami w ciemnym pokoju. Tymczasem społeczność graczy to ogromna grupa pasjonatów aktywnie wchodzących we wzajemne interakcje. To ludzie, którzy często korzystają z trybu multiplayer, dzieląc się swoimi odkryciami, taktykami czy wynikami. Czaty tekstowe i głosowe to podstawa niemal każdej rozgrywki zespołowej. Gamerzy tworzą też własne fanpage’e i gromadzą się na formach tematycznych.

Dla niektórych granie stało się nie tylko pasją, ale też sposobem na zarabianie. Czołowi światowi gamerzy potrafią utrzymać się wyłącznie z wygranych w turniejach lub z przychodów reklamowych. Rosnąca popularność e-sportu spowodowała, że od 2006 roku rozgrywane są międzynarodowe turnieje gier komputerowych - Intel Extreme Masters. Od 5 lat światowe finały możemy podziwiać w katowickim Spodku. To impreza bardzo silnie integrująca środowisko graczy. Ludzie zbierają się, by zobaczyć, jak grają najlepsi i kibicować swoim ulubionym zawodnikom w Counter Strike’a czy League of Legends.

Ciekawym zjawiskiem jest też serwis twitch.tv, gdzie gracze streamują swoje rozgrywki, a ich zmagania oglądają tysiące widzów. Według SimilarWeb, w sierpniu tego roku serwis osiągnął wynik 760 mln sesji.

Jak widać, społeczność polskich gamerów wyraźnie zmieniła się w ciągu ostatnich 3 lat. Grami coraz częściej interesują się kobiety, a w turniejach międzynarodowych możemy obserwować profesjonalnych zawodników, którzy na e-sporcie zarabiają duże pieniądze. Statystyki to jedno, a utarte przekonania - drugie. Ciekawe, ilu lat potrzeba, żeby w społecznej świadomości zmienił się stereotyp gamera?

materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: gry

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje