Apple uznane za monopolistę

​Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych podtrzymał wyrok wydany w sądzie niższej instancji - Apple może zostać pozwane jako monopolista na rynku gier i aplikacji mobilnych. Sprawa jest pokłosiem pozwu złożonego przez czwórkę właścicieli iPhone’ów i może mieć poważne reperkusje dla firmy.

Wspomniana czwórka argumentowała, że Apple należy uznać za monopolistę na rynku gier i aplikacji, ponieważ firma może w dowolnej chwili usunąć dowolny produkt z oferty, często bez podania żadnej przyczyny. Co więcej, korporacja pobiera też 30-procentową opłatę z każdej sprzedaży w App Store.

Te koszty są następnie przerzucane na klientów, ponieważ deweloperzy muszą zarabiać na swojej działalności. Kolejnym argumentem przemawiającym za dominacją Apple jest fakt, że firma może w dowolnym momencie przygotować własną aplikację, bezpośrednio konkurując z innymi twórcami.

Reklama

Apple nie będzie musiało oczywiście uiszczać 30-procentowej opłaty i może także dowolnie blokować wszelkie pomysły konkurencji, skutecznie blokując rynek w celu odniesienia korzyści. Najgłośniejszym przykładem takiego podejścia jest głośny konflikt, w ramach którego Spotify walczy z Apple Music.

Sąd niższej instancji orzekł pierwotnie, że konsumenci nie mogą pozwać bezpośrednio Apple. Sędzia argumentował, że kupujący grę czy aplikację nie jest klientem Apple, lecz dewelopera danego programu. Sąd Apelacyjny odrzucił jednak ten pomysł, co potwierdził potem Sąd Najwyższy w USA.

Takie orzeczenie nie oznacza od razu, że Apple zostało uznane za nieuczciwego monopolistę, lecz na pewno otwiera firmę na wiele kolejnych pozwów, co może ostatecznie zmusić Apple do bardziej znaczących zmian, takich jak choćby zmniejszenie 30-procentowej prowizji od wszystkiego.

Argumentacja prawników Apple bazowała na sprawie z 1977 roku, w której sąd orzekł, że producent cegieł z Illonois nie może być pozwany przez właściciela domu - pozwać trzeba tego, kto kładł cegły. Sąd odrzucił taki pomysł i uznał, że prowizja Apple bezpośrednio wpływa na posiadaczy iPhone’ów.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Apple
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy