Sega a Dreamcast - wywiad

Sega of Europe (SOE) jest europejskim oddziałem japońskiej korporacji z główną siedzibą w Tokyo. Jest odpowiedzialna za rozwój, dystrybucję, marketing produktów Sega w Europie. Korporacja Segi mająca blisko 2,5 biliona USD jest uznawana jako lider w branży elektronicznej rozrywki interaktywnej i głównym dostawcą w sferze interaktywnej rozrywki zarówno w domu jak i poza domem. Niedawno rozniosła się plotka, jakoby Sega miała zaprzestać produkcji i wydawania gier na DC. A jak jest naprawdę? Poniższy zestaw pytań i odpowiedzi na pewno niejednemu rozjaśni w główce.

Reklama




1. Jak długo będziecie produkowali/tworzyli gry na DC? Jakie gry i kiedy będą wydawane i przez jakie firmy wydawnicze?

Sega jest bardzo związana z konsolą Dreamcast i nadal ma plany, aby kontynuować rozwój swojej firmy na te platformę. W rzeczywistości mamy więcej niż 30 gier na Dreamcasta , które zostaną wydane w tym roku. Wiele z nich pojawi się wyłącznie na DC. Będziemy również mieli takie hity jak:

- Shenmue 2

- Sonic Adventure 2

- Daytona USA

- Othigger

- Crazy Taxi 2

Wyłączność "exclusive content" jest kluczem dla graczy i my również przyglądamy się dodatkowej treści / zawartości, aby dostarczyć na platformę na zasadzie wyłączności.



2. Jaka jest"install base" konsoli Dreamcast w Europie? Na świecie?



Dreamcast install base w Europie przekracza 1,3 miliony. Na świecie Sega sprzedała 5 mln sztuk.



3. Jakie gry pojawia się na X box, Game Cube, PS2 i GBA? Jakie wydane zostaną wyłącznie na te konsole/platformy?



W tym momencie zapowiedzieliśmy na PS2:

- Virtua Fighter 4

- Nowy Sapce Channel 5

- Dwa tytuły z popularnej wersji "SAKURA WARS" i dwa z serii "Let's make sports team" - zawiążmy drużynę sportową - która cieszy się ogromnym powodzeniem w Japonii na Playstation 2.

Na GBA:

- Sonic Hedgehog Advance

- Chu Chu Rocket

- Puyo Puyo

Kolejne zapowiedzi nadejdą wkrótce. Czy te tytuły będą na Europę - TBC - będzie to potwierdzone w późniejszym terminie.



4. Ile konsol DC jest nadal w sprzedaży detalicznej? Ile w hurtowniach?



Nie możemy udzielić tej informacji.



5. Jak będzie współdziałała Dreamarena z innymi konsolami i urządzeniami?



Jak wiecie Dreamarena to zupełnie oddzielna firma. Odkryją swoje plany w późniejszym terminie. Jednakże możemy powiedzieć, że Sega Europe nadal wierzy w grywalność gier ON LINE i obecnie posiadamy pewna liczbę gier ON LINE takich jak: Phantasy Star On Line, Chu Chu Rocket. Nadal naszym zamierzeniem będzie wprowadzenie na rynek gier on line, nie tylko na platformę DC, ale również na inne platformy, tak jak plany innych firm hardwarowych gier on line stają się oczywiste.



6. Dlaczego Dreamcast nie mógł zwiększyć udziału na rynku wykorzystując braki/niedobór ilości konsoli PS2?



Czujemy, że Dreamcast był odpowiednią maszyną, ale w nieodpowiednim czasie i czujemy się ofiarą odrzuconą przez rynek. Tegoroczny okres wakacyjny nie przyniósł sukcesów tak jak się tego spodziewaliśmy. Wraz z innymi firmami branży video gier, nie osiągnęliśmy zamierzonego celu z powodu ogólnie ociężałych i ospałych sprzedaży w okresie wakacyjnym, które były następstwem niepowodzeń na rynku i niepewności konsumenta. W sumie, gdy spoglądając na okres sprzedaży wakacyjnej sprzedaż gier video spadła o 21% od ostatniego roku. A taki spadek jest naprawdę bardzo znaczący. Niestety sukces Dreamcasta zawisł na włosku podczas tego okresu w dodatku w świadomości konsumenta pozostała niepewność do Dreamcasta jeszcze po problemach Saturna. Myśleliśmy, że poprzez marketing przezwyciężymy nieufność i niepewność klientów, jednakże nie mieliśmy na to wystarczająco dużo funduszy. W wyniku tego postanowiliśmy podjąć krok/ruch bardzo strategiczny i skoncentrować się na naszej największej mocy - nad rozwojem softwaru. Najgorsza prawda o przemyśle gier video jest taka, że biznes hardwerowy jest ciężkim biznesem do przezwyciężenia i wygrania. Przed tym zanim jeszcze produkt pojawi się na półkach wiele firm hardwerowych ponosi straty 50-200 GBP na konsolę z powodu wysokich kosztów produkcji, transportu, marketingu czy innych. Sega bardzo dokładnie obserwowała realne strony tej sytuacji i dlatego postanowiła ruszyć w kierunku rynku softwarowego, który ma łatwo opanować i stać się jednym ze światowych liderów. Dobrą wiadomością jest to, że klienci nadal będą mieli możliwość grania w gry Segi na platformę Dreamcast i inne platformy, które będziemy wykorzystywać dla naszych gier tj. Sony, Nintendo. Jest to bardzo duża wygrana i wyzwanie.



7. Dlaczego myśleliście, że klienci uwierzą w Segę po tym jak dwie jej konsole zawiodły rynek?



Wiemy, że spaliliśmy za sobą wiele mostów po klęsce Saturna i wiemy, że wielu konsumentów po tym nie zaufało Dreamcastowi. Również zdajemy sobie sprawę, że konsumenci mogą być rozczarowani sytuacją konsoli Dreamcast, jednakże jesteśmy zaangażowani w dostarczanie gier na tę platformę i tworzy się biblioteka ponad 200 gier z dodatkowymi 30-toma nadchodzącymi w tym roku. Również jestem pewien, że chociaż rozczarowaliśmy klientów sytuacją konsoli Dreamcast, to z pewnością taka sytuacja nie będzie miała miejsca, jeśli chodzi o software. Nadal myślimy, że pod względem jakości softwaru Sega utrzymuje wysoką pozycję.

Bardzo przepraszamy tych klientów, których rozczarowaliśmy w przeszłości, najlepszą rzeczą jaką możemy zrobić to kontynuować produkcję i tworzenie nowych gier, które mamy nadzieję wspomogą naszą stronę softwarową. Jednakże dobrą wiadomością jest to, że klienci którzy kochają Segę będą mogli grać w gry przez nią wyprodukowane na innych platformach.




Pytania dotyczące DC:


8. Jak długo będziecie tworzyli gry na DC?



Będziemy tak długo związani z Dreamcastem, jak długo będzie trwało zapotrzebowanie na gry na tę konsolę.



9. Czy będziecie tworzyli gry, które pojawią się wyłącznie na DC?



Tak, gry takie będą ogłoszone, wszystkie z tych gier są potwierdzonymi hitami, które sprzedawały się doskonale w swoim pierwszym wydaniu (wcieleniu). Spodziewamy się, że te tytuły będą sprzedawały się bardzo dobrze, zgodnie z przewidywaniami.



10. Co zrobicie z klientami, którzy zakupili DC za 149 GBP?



Klienci, którzy właśnie kupili Dreamcast konsolę mają w zanadrzu bibliotekę ponad 200 gier dostępnych, wśród których są również gry "on line takie jak: Chu Chu Rocket , Qake 3, Phantasy Star on Line. Również mamy 30 gier, które mają ukazać się w tym roku, wiele z nich będzie dostępnych wyłącznie na konsolę Dreamcast.



11. Słyszeliśmy, że Okawa-San dyskutuje nad nowym wykorzystaniem dla chipów Dreamcasta, czy możesz sprecyzować?



Tak, w ubiegłym roku ogłosiliśmy, iż również jesteśmy zaangażowani w technologię Dreamcasta. Ta technologia składa się z niewiarygodnej, niezwykłej grafiki i szybkości/prędkości, płynnej gry - te chipy mogą przywrócić do życia inne systemy. W dodatku, ogłosiliśmy porozumienie z firmą PACE, którą będziemy zaopatrywali w chipy Dreamcasta, aby wzmocnić ich nowy zestaw Top Box. Na tym zestawie TopBoxu gracze będą mieli możliwość grania w gry Dreamcastowe. To jest jedno z naszych wielu zamierzonych relacji handlowych / biznes relacji.



12. Czy na 2001 pojawią się gry innych wydawców?



Bardzo wielu wydawców jest zaangażowanych w Dreamcasta tj. Crave, Capcom, Ubi Soft i inni.



13. Czy sklepy detaliczne utrzymują nadal sprzedaż Dreamcasta?



Tak, sklepy detaliczne nadal mają na stanie konsolę Dreamcast i gry na nią. W rzeczywistości sklepy posiadają Dreamcasta i podtrzymują sprzedaż reklamami, mając nadzieję, że produkt przyciągnie klientów do ich sklepów.



14. Jaka była sprzedaż Q4 - czwartego kwartału. Jakie tytuły najlepiej się sprzedawały?



Niestety, sprzedaż nie była tak wysoka jak się tego spodziewano zgodnie z zamierzeniami. Nie była wystarczająca, aby Sega mogła kontynuować rentowny biznes hardwarowy. W tym momencie Deamcast instal base szacuje się na ok. 5 mln.

Jeśli chodzi o software, Sega sprzedała ok. 5 mln softwaru w roku ubiegłym. W rzeczywistości nasz stosunek wiązany był wyższy niż Sony - nasz był 8 : 1 podczas, gdy Sony był 2 : 1 - kolejny dowód że Sega ma najlepsze gry. W dodatku będziemy bardzo koncentrować się na grach w 2001 roku i naszym celem jest stać się dochodowym wydawcą softwarowym z niewyczerpanym źródłem pomysłów.




Pytania dotyczące platform

15. Czy będziecie dostarczali różne tytuły na różne platformy?



Nie, planujemy traktować każdą platformę po równo (jednakowo).



16. Jak dużo zmiany punktu widzenia trzeba, aby zacząć produkcję gier dla Waszych byłych konkurentów?



Oczywiście to dziwna sytuacja, w której z "wroga" stajesz się "przyjacielem" z firmami takimi jak Sony czy Microsoft. W rzeczywistości, wysłaliśmy im butelkę szampana jako żart z karteczką "Może twój system nie zassie po tym wszystkim". Mówiąc poważnie, chociaż dla naszych zespołów softwarowych jest to wyzwanie i są bardzo zadowoleni mając nowe wyzwanie. Wszyscy developerzy kochają kłaść swoje ręce na nowym hardwarze, więc dajemy im to, co najlepsze z dwóch światów. Mogą kontynuować pracę dla Segi nad projektami, mogą być równie zadowoleni ze zgłębiania wiedzy o innej platformie - nie tylko o innym systemie gier, ale także jako urządzeniu. Jest to bardzo ekscytujący czas dla developerów. Odwrotnie proporcjonalnie Sega potwierdziła, że jest światowym liderem dostawcy gier od ponad 20 lat, firmy i Sony czy Microsoft są po prostu bardzo zadowolone (podniecone) z faktu, że Sega będzie dla nich produkowała gry.



17. Co sprawia, że myślicie że Space Channel 5 będzie sprzedawała się na PS2 kiedy to zbombardowało Dreamcasta?



PS2 baza zainstalowana składa się z takich samych graczy hardcorowych, którzy posiadają DC, ale nie kupili Space Channel 5.

Myślimy, że Space Channel 5 jest grą dla rynku masowego. Dreamcast nie miał zainstalowanej bazy rynku masowego, aby na tyle wzbudzić zainteresowanie odbiorców. Zanim ta gra będzie na PS2, ta platforma zdobędzie masowy rynek



18. Która platforma według Segi zdobędzie największy udział w rynku po wakacjach 2001?



Według nas wszystkie pozostałe konsole mają doskonały start i możliwości. Wszystkie posiadają budżet na marketing i rozumieją rynek, a to jest kluczem do sukcesu.




Inne Platformy/Urządzenia.


19. Jeżeli Dremacast nie zdołał pozyskać dostatecznego udziału w rynku, dlaczego PACE STB?



Zaangażowanie Segi wywodzi się czysto ze stanowiska treści formalnej. Sega dostarcza dla firmy PACE chips, ponieważ wiemy, że jest to dobre urządzenie i chociaż STB są wciąż ich podstawową dziedziną, nadal wierzymy, że STB są dobrym partnerem z naszego punktu widzenia gier. Towarzystwo John Peddie przewiduje, że STB pojawi się w 95% domów z 72 milionów użytkowników telewizji kablowej z kablami w okresie kolejnych 5 lat; zamierzeniem Segi jest zdobycie/uzyskanie korzystnego obrotu do 2003 roku, i to jest kolejny krok, aby pomóc firmie w uzyskaniu tego wyniku.



20. Czy STB nie jest po prostu kolejnym konkurentem dla konsol?



Z punktu widzenia kilku aspektów możesz powiedzieć, że tak. Użytkownicy grają w gry i zamieszkują w pokojach gościnnych. Jednakże STB różnią się znacznie od konsol telewizyjnych tym, że użytkownicy gier TV interesują się najpierw graniem a dopiero potem innymi korzyściami /zaletami. Podczas, gdy z SetTopBox podstawowym zainteresowaniem będzie rozrywka, a granie będzie tylko jedną z jej części.



21. Ile będzie kosztowało PACE dla konsumentów?



Jeszcze tej informacji nie możemy potwierdzić.



22. Jakie gry Segi będą dostępne na PACE?



Te informacje zostaną ogłoszone w późniejszym terminie.



23. Jakie gry będą dostępne na PALM ?

Te informacje zostaną ogłoszone w późniejszym terminie.



24. Jaki jest model biznesu dla PALM?



To będzie bardzo opłacalna propozycja biznesu dla Segi. Jednakże informacje będą ogłaszane w późniejszym terminie.



25. Czy gry Segi są ładowalne dla PALM?



Tak, będziemy takie informację podawali w późniejszym terminie.

26. Jakie gry Segi będą dostępne na telefon Motorola?



Na ten czas nie podaliśmy żadnych specyficznych tytułów oprócz Sonic game i Borkov - gra podobna do Tetris.




Pytania finansowe.


27. W jakim okresie Sega spodziewa się uzyskać zysk?



Pod koniec roku finansowego w 2003r.



28. Jaki udział w rynku softwarowym Sega spodziewa się uzyskać po wakacjach roku 2001?



W tym czasie nie będziemy tego publikować.



29. Jakie ceny gier na konsolę DC będą kształtowały się w przyszłości?



19,99 funtów cena wszystkich "perełek" Segi

39,99 - 49,99 funtów - nowe gry


30. Jak dużo ludzi zostanie zwolnionych i kiedy?

Wiadomość tylko dla dystrybucji w Europie.



31. Kto utrzymuje związki z innymi producentami konsol Sega Ameryka, Sega Europa czy Sega Japonia?



To zależy z jakiego terytorium pochodzi partner. Za kontakty z PALM odpowiada Sega Ameryka. Sega Japan odgrywa znaczącą rolę jeśli chodzi o zawiązanie współpracy, jednakże Sega Ameryka często jest podstawą, bo dostarcza informacji, ekspertyzy jeśli chodzi o związki z firmami amerykańskimi czy współpracą, która dotyczy rynku amerykańskiego.

Plotka, która się niesie mówi o znaczących zmianach personalnych. Czy to prawda, że szykują się takie zmiany głównych dyrektorów w firmie Sega?

Przewodniczący Okawa nadal utrzymuje znaczącą pozycję jako prezydent. Natomiast inne informacje/plotki personalne nie będą komentowane.



32. W gazecie New York Times pojawił się artykuł z informacją dotyczącą wykupienia Segi. Czy jest w tym jakaś prawda?



Artykuł był bezpodstawny i pełen zmyślonych rzeczy. Poza tym w artykule pojawiło się wiele sprzeczności. Natychmiast wysłaliśmy list z protestem do New York Times, który również pojawił się na naszej stronie internetowej i jest do wglądu.



33. Czy teamy developerskie opuszczą Segę?

Nie wydaje nam się, że to będzie taki scenariusz. Czasy nigdy wcześniej nie były tak dobre jak teraz, aby być w drużynie developerskiej Segi. Developerzy nieustannie szukają nowych i nie kończących się wyzwań. Developerzy Segi mogą doświadczyć nowych wyzwań obcując z nowymi maszynami hardwarowymi i tytułami tworząc gry oparte na takich licencjach i właściwościach, które lubią.



34. Jakie zmiany zarządu pociągnie za sobą zmiana strategii?



Główne osoby w zarządzie pozostaną na swoich stanowiskach.



35. Czy Sega nadal będzie zajmowała się biznesem arcadowym?



Tak, Sega Enterprises nadal jest związana z rynkiem arcadowym, na którym w tym roku zamierza uzyskać zysk. Dla Segi rynek arcade jest nadal bardzo ważny, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że większość gier z arcade przechodzi na konsolę.



36. Dla jakiego z wydawców Sega będzie największym rywalem i konkurentem?



Całej reszty przemysłu softwarowego.



37. Co miał na myśli Przewodniczący Okawa mówiąc "Sega dokona radykalnych zmian strukturalnych dotyczących produkcji, sprzedaży, dystrybucji konsoli Dreamcast prowadzonej na całym świecie.".



Tak jak ogłoszono w ubiegłym roku, Sega przedstawiła nowy model firmy koncentrując się na dostarczaniu gier na różne platformy istniejące na rynku. Ewolucja naszego modelu biznesu idzie w kierunku umocnienia wizerunku i siły konsoli Dreamcast i jej technologii, dodatkowo rozpowszechniając tę technologię na nowe produkty i nowe rynki. Wiele z zamiarów i przedsięwzięć zostanie wkrótce opublikowanych.



38. Nieoficjalnie mówi się, że Sega porzuci biznes Dreamcasta.



Sega ogłosiła w listopadzie, że będzie nadal koncentrowała się na technologii konsoli Dreamcast i produktów, ewoluując w kierunku przemysłu zarówno on-line jak i off-line jako wiodących.



39. Jakiś komentarz na temat pogłosek, że Sega będzie dostarczała software na inne platformy gier?



Sega planuje rozpocząć produkcję gier na wszelkie dostępne platformy tj. PDA's, telefony komórkowe, inne platformy bezprzewodowe, Set-Top-Boxes, i ogólnie produkty elektroniki użytkowej. W tym momencie nie możemy udzielić żadnych innych komentarzy.



Wywiad został dostarczony nam przez firmę Lanser.net za co bardzo gorąco dziękujemy

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: plany | deweloper | Ameryka | sklepy | wyzwanie | video | pytania | Biznes | marketing | Sony
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy