DirectX 11 już oficjalnie

Microsoft oficjalnie ogłosił, że prace nad DirectX-em 11 trwają. Tym razem ta biblioteka nie przejdzie aż tak poważnej rewolucji, jak w przypadku dziesiątej odsłony - będzie z nią wstecznie kompatybilna.

Firma zapowiedziała również, że nowe shadery znacznie ułatwią wykorzystanie GPU nie tylko do generowania coraz lepszej grafiki...

Reklama

Jak wszyscy zapewne dobrze pamiętają, Microsoft wprowadził w bibliotekach DirectX 10 sporo znaczących zmian, dzięki którym ta technologia - według giganta z Redmond - pod względem możliwości i wydajności zostawiła daleko w tyle swoje poprzedniczki. To dlatego najnowszy DX jest oficjalnie wspierany jedynie przez system Windows Vista, a użytkownicy wersji XP męczą się z "dziewiątką".

Na szczęście dla graczy, DX11 - zapowiedziany, zgodnie z przewidywaniami, na imprezie Gamesfest 2008 - nie będzie już podobną rewolucją, a "jedynie" silnie rozwinie to, co zaprezentował numerek 10. Prezentacja DirectX-a 11 przyniosła również inne konkretne informacje. MS zawrze w nim obsługę nowych shaderów, dzięki którym developerzy będą mogli oddelegować GPU do wykonywania zadań bardziej ogólnych, niekoniecznie skupionych na generowaniu grafiki w grach wideo. Właściwie wykorzystane, powinny znacznie przyspieszyć działanie odpowiedniego software (np. do kodowania multimediów).

Potwierdzono również inne cechy tej biblioteki, o których plotkowano wcześniej - lepsze zarządzanie multi-threadingiem, wsparcie dla technologii tessellation/displacement."Chcemy odejść od prostego paradygmatu pikseli, wierzchołków i cieni" - zapowiedział Chris Satchell, dyrektor ds. talentu w growym oddziale MS.

Satchell wspomniał również o przejściu z procesorów 32-bitowych na 64-bitowe - według niego, czynnikiem hamującym rozwój tej technologii jest ciągle zbyt małe rozpowszechnienie obsługujących ją systemów operacyjnych.

"To na razie jeszcze nie jest ten moment, w którym 64-bitowe OS-y sprzedają się tak dobrze, jak taki sprzęt. Myślę, że on nadejdzie za jakieś sześć do ośmiu miesięcy" - powiedział. Nie sprecyzował, o jaki konkretnie system mu chodziło.

DX11 pojawi się w przyszłym roku, oczywiście na wyłączność systemu Windows Vista - przynajmniej dopóki nie zostanie wydany następca tego OS-u. A tymczasem warto czekać na moment, w którym gry na PC zaczną w pełni wykorzystywać możliwości DirectX-a 10.

gram.pl
Dowiedz się więcej na temat: Microsoft

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje