Technologiczny krok w tył
Najnowsza aktualizacja do The Outer Worlds 2, oznaczona numerem 1.0.4.1, wprowadziła kluczowe zmiany na PlayStation 5 Pro. Studio Obsidian Entertainment musiało zmierzyć się z nietypowym wyzwaniem po tym, jak gracze zaczęli zgłaszać problemy graficzne - od rozmazanej trawy po błędy w oświetleniu. Reakcja deweloperów zaskoczyła wielu. Zamiast naprawiać integrację z nową technologią, zespół po prostu ją wyłączył.
Oficjalny opis łatki potwierdza, że gra na PS5 Pro używa teraz do skalowania obrazu technologii TSR (Temporal Super Resolution). Studio zrezygnowało więc z PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution), czyli zaawansowanego systemu opartego na uczeniu maszynowym, który miał być jednym z głównych atutów konsoli Sony. TSR to starsze rozwiązanie, znane z podstawowego PS5 i Xboksów Series X/S. Analizuje ono poprzednie klatki obrazu, podczas gdy PSSR wykorzystuje do tego sztuczną inteligencję (w teorii, jak widać, kluczowe słowo), by zapewnić wyższą jakość i płynność.
Nie tylko Obsidian ma ten problem
Decyzja studia Obsidian na pierwszy rzut oka może i jest dziwna, ale jest też w pełni logiczna. PSSR to zupełna nowość, a deweloperzy dopiero uczą się z niej korzystać. Dotyczy to zwłaszcza zespołów należących do konkurencji (ironia losu, prawda?), czyli w tym przypadku Microsoftu. Twórcy The Outer Worlds 2 znają TSR na wylot, więc przełączenie się na starszą technologię było najszybszym sposobem na naprawę grafiki i dostarczenie graczom stabilnego produktu. Ale to rozwiązanie po prostu działa i daje studiu czas na rozpracowanie nowinek od Sony bez narażania graczy na dalsze frustracje.
To zresztą nie pierwszy raz, kiedy nowa, potężniejsza konsola Sony stwarza problemy. Podobne kłopoty na starcie miały remake Silent Hill 2 i Metal Gear Solid Delta: Snake Eater. W przypadku tej drugiej gry Konami walczyło kilka miesięcy, zanim w pełni zoptymalizowało tytuł pod PSSR i usunęło błędy. Gracze z The Outer Worlds 2 na PS5 Pro muszą więc uzbroić się w cierpliwość (co nie jest niczym nowym w tej branży) i czekać na kolejną łatkę. Może ona przywróci grze pełną moc nowej platformy.
Co to oznacza dla graczy?
Mamy tu więc ciekawy paradoks. Posiadacze PS5 Pro, którzy wydali więcej pieniędzy na sprzęt, licząc na najlepszą grafikę, przy niektórych premierach dostają grę technicznie gorszą niż na starszych konsolach. To doskonały przykład na to, że moc obliczeniowa to jedno, a umiejętność jej wykorzystania to coś zupełnie innego.
Czy wiesz, że...
Obsidian Entertainment zostało założone przez byłych pracowników Black Isle Studios, legendarnego zespołu odpowiedzialnego za pierwsze dwie części serii Fallout. To właśnie dlatego The Outer Worlds często jest określane mianem duchowego spadkobiercy klasycznych odsłon tej postapokaliptycznej sagi.










