Marathon - wymagania sprzętowe na PC
Zaskakująco niskie wymagania sprzętowe i krótki termin testów zamkniętych. Bungie otwiera drzwi do świata Marathonu, ale tylko na chwilę i tylko dla nielicznych.
W skrócie:
- Zamknięte testy Marathon w wersji alfa potrwają od 23 kwietnia do 4 maja. Niestety, obejmą wyłącznie wybranych graczy.
- Minimalne wymagania sprzętowe pozwalają uruchomić grę nawet na starszych pecetach. Bungie wymienia m.in. GTX 1050 Ti i 8 GB RAM.
- Pełne wymagania - w tym rekomendowane - pojawią się dopiero po zakończeniu alfy. Specyfikacja może ulec zmianie przed wrześniową premierą gry.
Marathon, pierwszoosobowa strzelanka, która w latach 90. stanowiła technologiczne novum na Macintoshu, powraca w formie zgoła innej niż pierwowzór. Bungie, czyli studio stojące dziś za Destiny i kiedyś za serią Halo, sięga do własnego archiwum, by tchnąć nowe życie w zapomnianą markę. Tym razem nie jako opowieść singlowa, lecz jako sieciowy extraction shooter (strzelanka z elementami ewakuacji), wpisujący się w rosnący trend hybrydowych strzelanek PvPvE.
Marathon został oficjalnie zapowiedziany podczas PlayStation Showcase w 2023 roku i od razu wzbudził zainteresowanie mediów oraz graczy. Nie tylko przez nazwę - której nawet starsi gracze mogą już nie pamiętać - ale również przez nietypową estetykę, balansującą między neonowym minimalizmem a brutalistyczną abstrakcją. W marcu Bungie po raz pierwszy pokazało fragmenty rozgrywki. Teraz, tuż przed rozpoczęciem zamkniętych testów alfa, przyszła pora na konkrety - czyli wymagania sprzętowe.
Podczas gdy gry potrafią żądać 32 GB RAM-u i kart graficznych z serii RTX 4000 jako absolutnego minimum, Marathon wyróżnia się na tle konkurencji. Bungie opublikowało listę minimalnych wymagań dla wersji alfa. Są one nie tyle przystępne, co wręcz zaskakująco niskie. Oto i one:
- Procesor: Intel Core i5-6600 lub AMD Ryzen 5 2600
- Karta graficzna: Nvidia GTX 1050 Ti, AMD Radeon RX 5500 XT, Intel Arc A580
- Pamięć RAM: 8 GB
- DirectX 12 (wymagany poziom Feature Level 12_1)
- Dysk: brak danych o wymaganej przestrzeni (informacje pojawią się dopiero po starcie testów)
Ten zabieg może być celowy. Bungie nie ukrywa, że chce zebrać możliwie szeroki feedback, a więc dopuścić do testów jak najwięcej konfiguracji sprzętowych. Z biznesowego punktu widzenia - to rozsądne. Z punktu widzenia graczy - miła odmiana po ostatnich premierach, które eliminowały z zabawy użytkowników starszych pecetów.
Nie wszyscy jednak będą mogli sprawdzić Marathon w nadchodzącej alfie. Bungie uruchamia testy wyłącznie dla wybranych graczy, którzy wcześniej zgłosili chęć udziału (tutaj dowiecie się, jak to to zrobić: https://gry.interia.pl/newsy/news-marathon-jak-zapisac-sie-do-zamknietych-alpha-testow-nastepc,nId,7949095). Testy rozpoczną się 23 kwietnia i zakończą 4 maja. Firma nie podała, czy planuje kolejne fale zaproszeń, ani czy w przyszłości udostępni wersję beta szerszej publiczności.
Testy będą mieć charakter funkcjonalny - studio chce sprawdzić podstawowe mechaniki, stabilność serwerów oraz zebrać opinie o balansie klas i rozgrywce. Nie spodziewajmy się więc pełni zawartości ani gotowej oprawy graficznej. Marathon nadal znajduje się na etapie intensywnego rozwoju.
Po zakończeniu testów Bungie zamierza opublikować pełną specyfikację sprzętową, tym razem z rozróżnieniem na poziomy "zalecany" i "ultra". Jest niemal pewne, że wymagania wzrosną. Studio nie kryje, że to, co dziś wystarczy do uruchomienia gry, niekoniecznie będzie wystarczające w dniu premiery. Optymalizacja - jak zawsze - będzie procesem iteracyjnym. Warto również zauważyć, że Marathon ukaże się nie tylko na PC, ale również na PlayStation 5 i konsolach Xbox Series X/S.
Pierwszy Marathon z 1994 roku był jednym z pierwszych FPS-ów z rozbudowaną warstwą fabularną prowadzoną przez tekstowe terminale komputerowe. Bungie postawiło wtedy na narrację opartą na logach, wiadomościach i enigmatycznych wpisach sztucznej inteligencji, co z czasem stało się jednym z wyróżników studia także w serii Halo.