Gry wideo a pandemia
Pandemia COVID-19 przyczyniła się do wzrostu popularności gier wideo, co doprowadziło do problemów z dostępnością takich konsol, jak m.in.: Nintendo Switch i PlayStation 5 w Japonii. Sklepy wprowadziły system loterii, aby wybrać szczęśliwców, którzy mogli kupić swoją wymarzoną konsolę. Naukowcy, w tym Hiroyuki Egami z Uniwersytetu Nihon w Tokio, wykorzystali tę sytuację do przeprowadzenia badań.
Myślę, że jeśli lubisz swoje hobby, to odczujesz pozytywny wpływ na swoje samopoczucie.
Czy konsola może wpłynąć na samopoczucie?
Zespół Egamiego w latach 2020-22 przeprowadził ankietę wśród 8,192 osób w wieku od 10 do 69 lat, które wzięły udział we wspomnianej loterii. Zbadano ich poziom stresu psychicznego i satysfakcji z życia. Okazało się, że osoby, którym udało się zdobyć konsolę, były bardziej zadowolone z życia i odczuwały mniejszy stres w porównaniu z tymi, którym los wtedy nie sprzyjał i niestety, nie wygrali loterii.
Co ciekawe, korzyści dla zdrowia psychicznego były bardziej widoczne u mężczyzn, zagorzałych graczy oraz osób bezdzietnych. Z kolei największe korzyści z możliwości wyposażenia się w konsolę Nintendo Switch przyniosły w gospodarstwach domowych z dziećmi, a także wśród grup mniej doświadczonych graczy.
Egami, do analizy danych wykorzystał model uczenia maszynowego, co umożliwiło odkrycie, że wpływ konsoli na zdrowie psychiczne różni się w zależności od wieku i posiadanej konsoli. Na przykład: Młodsi użytkownicy Nintendo Switcha doświadczali większych korzyści niż ich starsi koledzy. Z kolei osoby bezdzietne czerpały więcej korzyści z posiadania PlayStation 5 niż rodzice.
Ile czasu poświęcić na granie?
Chociaż uczestnikom badania granie w gry wideo przyniosło korzyści w wymiarze mentalnym, okazało się, że prozdrowotne działanie nie jest nieograniczone czasowo i po przekroczeniu trzech godzin dziennie, poprawa stanu psychicznego powoli zanikała.
Wniosek z tego jest prosty - gry wideo mogą mieć pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne, pod warunkiem że gramy z umiarem i dostosowujemy czas spędzony przed konsolą do naszych potrzeb i stylu życia. Wydłużone, wielogodzinne sesje niekoniecznie prowadzą do lepszego samopoczucia.
Skomplikowana relacja
Chociaż w 2019 roku Światowa Organizacja Zdrowia dodała "zaburzenia związane z graniem" do Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób, wielu autorom nie udało się udowodnić związku przyczynowo-skutkowego, badania nad wpływem gier wideo na zdrowie psychiczne przynoszą mieszane rezultaty. Zresztą większość z nich odbywa się w kontrolowanych warunkach laboratoryjnych, które odbiegają od rzeczywistego doświadczenia grania.
(Badania w kontrolowanym środowisku - red.) są dalekie od tego, jak naprawdę wygląda granie w gry wideo.
Badania Egamiego były ograniczone specyfiką pandemii, podczas której ludzie grali na potęgę, jak nigdy dotąd, co w pewnym stopniu także mogło wpłynąć na wyniki.
Jeśli chcemy zrozumieć, jak gry wideo na nas wpływają, musimy być precyzyjni i dokładni w tym, co mierzymy i jak to robimy.
W przypadku tego badania uczestnicy sami zgłaszali czas spędzony na graniu, co mogło nie być do końca precyzyjne, a w konsekwencji zaburzać wyniki.
Etchells nie był zaangażowany w najnowsze badanie Egamiego. Jednak zarówno on, jak i Egami wskazują, że dane zostały zebrane w szczytowym okresie pandemii COVID-19, co mogło wpłynąć na wyniki.












