Epic Games Store bije rekordy. Steam ma godnego konkurenta
Epic Games Store nie zwalnia tempa i z każdym rokiem umacnia swoją pozycję na rynku cyfrowej dystrybucji gier. Według raportu Epic Games Store Year in Review, w 2024 roku platforma przyciągnęła 295 milionów graczy na PC, co oznacza wzrost o 25 milionów w porównaniu do poprzedniego roku. Wzrosła także liczba aktywnych kont Epic, obejmujących użytkowników korzystających z usług cross-platformowych - osiągnęła 898 milionów, co z kolei stanowi wzrost o 94 miliony względem 2023 roku.
W skrócie:
- Epic Games Store zgromadził 295 milionów graczy na PC w 2024 roku - o 25 milionów więcej niż rok wcześniej.
- Łączna liczba godzin spędzonych w grach wzrosła o 11%, osiągając 2,68 miliarda.
- Najpopularniejsze gry na Epic Games Store to Genshin Impact, Rocket League, Honkai Star Rail, GTA 5 i Fortnite.
Dane podsumowujące ostatni rok pokazują, że Epic Games Store nadal dynamicznie się rozwija. Nie tylko przyciąga więcej użytkowników, ale także generuje większe zaangażowanie graczy. Łączna liczba godzin spędzonych w grach na platformie wzrosła o 11%, z 2,41 miliarda w 2023 roku do 2,68 miliarda w 2024 roku.
Platforma odnotowała również rekordową dzienną liczbę aktywnych użytkowników - 37,2 miliona graczy logowało się codziennie, co oznacza 6-procentowy wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Choć maksymalna liczba miesięcznych aktywnych użytkowników spadła z 75 do 74 milionów, to ogólny trend pozostaje wzrostowy.
Jednym z kluczowych elementów sukcesu Epic Games Store jest program darmowych gier, który funkcjonuje nieprzerwanie od pięciu lat. W 2024 roku użytkownicy mogli odebrać 89 darmowych tytułów o łącznej wartości ponad 2000 dolarów (około 8000 złotych). Firma zapowiedziała również, że program będzie kontynuowany zarówno na PC, jak i na urządzeniach mobilnych w tym roku.
Epic nie zapomina także o deweloperach i proponuje im atrakcyjne warunki współpracy. W ramach Self-Publishing Tools i innych inicjatyw twórcy mogą liczyć na 100% przychodów z pierwszych sześciu miesięcy sprzedaży na platformie. To kontynuacja agresywnej strategii rywalizacji ze Steamem, który pobiera standardową 30-procentową prowizję.
Epic przedłużył również program Now on Epic, który wspiera deweloperów w przenoszeniu gier na platformę, do 31 stycznia 2026 roku. W inicjatywie biorą udział także gry mobilne, co pokazuje, że firma chce rozwijać swoją obecność poza tradycyjnym rynkiem PC.
Epic Games Store może pochwalić się obecnością wielu dużych tytułów, ale niektóre z nich cieszyły się szczególnie dużą popularnością w 2024 roku. Pod względem wydatków graczy i zaangażowania pięć najchętniej ogrywanych tytułów na platformie to:
- Genshin Impact
- Rocket League
- Honkai Star Rail
- GTA 5
- Fortnite
Obecność Fortnite i Rocket League w czołówce nie dziwi, zwłaszcza że oba tytuły należą do Epic i są mocno promowane. Genshin Impact i Honkai Star Rail również regularnie przyciągają miliony graczy. Widać cały czas rosnące znaczenie gier free-to-play na rynku pecetowym.
Epic Games Store nie zamierza zwalniać tempa. Epic już teraz zapowiada kolejne udogodnienia dla graczy i deweloperów. Nadal będzie rozwijać program darmowych gier, a także inwestować w rozwój platformy jako miejsca dla twórców niezależnych. Jednym z głównych celów Epic Games na 2025 rok jest dalsze zwiększanie liczby użytkowników oraz konkurencja ze Steamem i innymi platformami dystrybucji cyfrowej.
Warto również zwrócić uwagę na rozwijającą się współpracę Epic z Disneyem. W lutym 2024 roku Walt Disney Company zainwestowało 1,5 miliarda dolarów (około 6 miliardów złotych) w Epic Games i ogłosiło partnerstwo, które ma doprowadzić do powstania "ekspansywnego i otwartego uniwersum gier i rozrywki" powiązanego z Fortnite. Ta współpraca może otworzyć zupełnie nowe możliwości zarówno dla Epica, Disneya, jak i - co najważniejsze dla nas - graczy.
Epic Games Store od momentu powstania w 2018 roku przyciągnął ponad 1,6 miliarda graczy. Choć początkowo platforma była krytykowana za brak podstawowych funkcji, dziś jest jednym z największych sklepów z grami na świecie, rzucającym wyzwanie dominacji Steama.