W skrócie:
- Premier Japonii odniósł się do Assassin’s Creed Shadows po pytaniu polityka Hiroyukiego Kady, który zasugerował, że gra może negatywnie wpłynąć na zachowanie turystów.
- Ubisoft przeprosił już kilka razy za nieścisłości historyczne i wykorzystanie symboli bez zgody właścicieli.
- Gra trafia na światło dzienne w cieniu kontrowersji, ale Ubisoft wprowadził zmiany w day-one patchu, które mają złagodzić negatywne reakcje.
Ubisoft w tarapatach
Japonia od dawna boryka się z problemem nadmiernej liczby turystów, którzy nie zawsze okazują szacunek dla lokalnych tradycji. Assassin’s Creed Shadows, który został osadzony w feudalnej Japonii, przypadkowo stał się częścią tej debaty. Hiroyuki Kada, polityk kampanijny i członek Izby Radców, wyraził zaniepokojenie, że możliwość niszczenia świątyń i atakowania NPC-ów w grze może inspirować niewłaściwe zachowania w rzeczywistości.
Obawiam się, że pozwolenie graczom na atakowanie i niszczenie rzeczywistych miejsc w grze bez zgody może prowadzić do podobnych działań w realnym świecie. Urzędnicy świątynni i lokalni mieszkańcy również wyrażają swoje zaniepokojenie. Oczywiście wolność artystyczna musi być szanowana, ale nie możemy akceptować działań, które poniżają lokalne kultury
Premier Ishiba odniósł się do tych zarzutów. Podkreślił, że "niszczenie świątyń jest niedopuszczalne - to zniewaga dla narodu". Zaznaczył jednak, że rząd nie planuje podejmować działań przeciwko Ubisoftowi, a wszelkie kwestie prawne wymagają konsultacji między różnymi ministerstwami.
Ubisoft przeprasza
Assassin’s Creed Shadows już wcześniej spotkał się z ostrą krytyką. Ubisoft musiał przepraszać kilkukrotnie, m.in. za nieścisłości historyczne, wykorzystanie flagi japońskiej grupy rekonstrukcyjnej bez zgody, a także kontrowersyjny design figurki kolekcjonerskiej, która przedstawiała torii (bramę świątynną) z jednym filarem (symbol, który odnosi się do zniszczeń po bombardowaniu Nagasaki w 1945 roku).
Ubisoft reaguje
Ubisoft szybko zareagował i usunął figurkę ze sprzedaży, a także wprowadził poprawki w materiałach promocyjnych. Ponadto, jak donosi serwis Automaton, w dniu premiery gra otrzymała aktualizację. Co się zmieniło?
Elementy w świątyniach stały się niezniszczalne, by uniknąć kontrowersji wokół niszczenia miejsc sakralnych. Zredukowano ilość krwi pojawiającej się w tych miejscach. Natomiast atakowanie nieuzbrojonych NPC-ów nie wywołuje efektu krwi. Tak więc lokacje stały się mniej brutalne.
Czy wiesz, że...
Assassin's Creed w przeszłości wielokrotnie budził kontrowersje. Assassin’s Creed Unity był krytykowany za przedstawienie rewolucji francuskiej w sposób, który nie spodobał się historykom. Assassin’s Creed Odyssey - za przedstawienie spartańskiej historii w mocno fikcyjny sposób, odbiegający od rzeczywistości. Assassin’s Creed Valhalla - za rzekome romantyzowanie najazdów wikingów na Anglię.