5G: Jak sieć nowej generacji zrewolucjonizuje branżę gier

Internet stał się na tyle powszechny, że niewiele osób chce pamiętać czasy sprzed cyfrowej rewolucji. Połączenia sieciowe towarzyszą ludziom codziennie, ułatwiając funkcjonowanie w rozmaitych sytuacjach. Większość osób nie wyobraża sobie już życia bez dostępu do "szybkiego łącza". W związku z ciągłym i niezwykle szybkim rozwojem technologii cyfrowych, nieustannie wzrasta zapotrzebowanie na coraz szybszy, stabilniejszy i łatwiejszy dostęp do sieci.

Zauważalne jest to w wielu sferach życia - w branżach: medycznej, motoryzacyjnej, czy budowlanej, ale szczególnie mocno sytuacja odczuwalna jest w sektorze elektronicznej rozrywki, który od lat rozrasta się w dynamicznym tempie.

Sieć 5G może namieszać (w pozytywnym tego słowa znaczeniu) na rynku. Następca aktualnego standardu LTE (sieć 4G), z którego korzysta większość dzisiejszych urządzeń mobilnych z pewnością będzie miała ogromny wpływ na zwiększenie prędkości pobierania gier na dysk, bardziej stabilne połączenie czy zmniejszenie tzw. lagów podczas rozgrywek sieciowych. Jednak rozwój 5G będzie miał znacznie większy wpływ na gaming. Może doprowadzić do całkowitej zmiany sposobu, w jaki do tej pory użytkowane były gry. Koniec wyścigu zbrojeń specyfikacji urządzeń, a co za tym idzie polepszenie jakości i zniesienie bariery wejścia wielu użytkownikom, którzy do tej pory musieli rezygnować z tego typu przyjemności ze względu na ograniczoną przestrzeń czy fundusze. Rozwój 5G wprowadzi zmiany w obszarach, o których wiele osób nie pomyślałoby, że są możliwe. Przeniesie grania na zupełnie inny, wyższy poziom, sprawi, że będzie ono znacznie bardziej dostępne.

Gry wideo to jeden z najbardziej rozległych obszarów, jaki reaguje na rozwój internetu. Fani elektronicznej rozrywki z pewnością najszybciej odczują nadchodzącą rewolucję 5G. Oto pięć gałęzi sektora gier, w których nowa generacji sieci może wprowadzić najwięcej korzyści.

VOD dla graczy

Usługi gier w chmurze istnieją od jakiegoś czasu, ale wciąż mają niewielki udział w rynku gier. Platformy takie jak Stadia, GeForce Now, Apple Arcade, Xbox xCloud obiecują zrobić dla gier to samo, co Netflix dla telewizji - udostępnić rozbudowany wachlarz dostępnych gier w zamian za miesięczną subskrypcję. Zamiast pobierać tytuł na dysk użytkownicy mogą przesyłać go strumieniowo bezpośrednio do telefonów, telewizorów czy komputerów, bez potrzeby posiadania drogiej konsoli czy gamingowego PC.

Brzmi abstrakcyjnie, ale to już się dzieje. Przyszłość, w której gry są strumieniowane z chmury właśnie się zaczęła. Największą przeszkodą są wolne połączenia internetowe. Zalecane specyfikacje potrafią być wygórowane dla wielu gospodarstw domowych, nie tylko zlokalizowanych poza miastem, ale także w metropoliach, gdzie jednocześnie do sieci podłączonych jest wiele urządzeń.

Po udostępnieniu sieci 5G gracze dysponują wystarczającą prędkością, by odbierać strumieniowo przesyłane wysokiej jakości gry na swoich tabletach, smartfonach czy komputerach, które w teorii powinny nadawać się jedynie do obsługi edytorów tekstowych czy przeglądarek. Ponadto szybkość, małe opóźnienia i duża przepustowość sieci 5G pozwolą ​twórcom gier skoncentrować się na dopracowywaniu gry, a nie optymalizacji kodu pod kątem konkretnych, ograniczonych platform sprzętowych.

Konsola zgodna z 5G

Wydawałoby się, że rozwój sieci 5G nie dotyczy urządzeń Sony i Microsoftu. Jednak nic bardziej mylnego. Postępujący wzrost sprzedaży gier w formie cyfrowej oraz coraz cięższe pliki samych tytułów mocno ograniczają dostęp użytkownikom skazanym na słabe połączenia sieciowe. Zakup fizycznego egzemplarza nie jest rozwiązaniem - konieczność pobierania rozległych aktualizacji wciąż, dla osób zamieszkujących podmiejskie tereny, stanowi spore utrudnienie, a nawet barierę nie do przeskoczenia. Z pomocą przychodzą nadajniki 5G, które znacznie usprawnią nie tylko proces instalacji, ale także samej rozgrywki sieciowej.

Chociaż na tym aspekcie obsługa 5G przez stacjonarne konsole mogłaby się kończyć, to zupełnie odwrotnie sytuacja ma się w przypadku przenośnego sprzętu - np. Sony czy Nintendo. O następcy platformy PlayStation Portable/Vita, który wspierany będzie przez 5G mówi się od lat, podobnie jak o ulepszonej wersji Nintendo Switcha. Japoński system zaprojektowany został zarówno do pracy w warunkach domowych, jak i w celu zaoferowania doświadczeń klasycznej konsoli poza nimi - np. w podróży. Rozwój sieci 5G (jeżeli twórcy zdecydują się z niej skorzystać) może umożliwić next-genowi podwójną rolę - jak do tej pory samodzielnej konsoli do tytułów ekskluzywnych, w szczególności dedykowanych systemowi "Wielkiego N" oraz urządzenia do strumieniowego przesyłania gier - od pozostałych deweloperów, o znacznie bardziej zwiększonych wymaganiach technicznych.

Najwyższa jakość zawsze pod ręką

10 lat temu, kiedy na rynku smartfonów triumfy święciły takie urządzenia jak iPhone 4 czy pierwsza odsłona Samsunga Galaxy S chyba nikt nie spodziewał się, że na telefonach uda się zagrać w gry jakościowo zbliżone do tytułów tworzonych na stacjonarne konsole czy PC. W tamtych czasach cały świat zachłysnął się facebookowymi produkcjami typu Farmville czy Mafia Wars. Tymczasem dziś swobodnie można uruchamiać tytuły, które pod względem wizualnym zupełnie nie odstają od wersji na znacznie mocniejsze urządzenia.

5G jest kolejnym bodźcem do rozwoju mobilnych tytułów. Dzięki wspomnianemu cloud gamingowi można grać w ulubione produkcje, niekoniecznie przeznaczone na smartfony, bez ich pobierania, co pozwoli zaoszczędzić miejsce na dysku urządzenia. Usprawni to proces powstawania nowych gier które łączą charakter gier mobilnych z zaawansowaną mechaniką rozgrywki i jakością tytułów konsolowych.

Nowe gry wymagają potężnej mocy obliczeniowej, a co za tym idzie generują spore wydatki. Dzięki sieci 5G uruchamianie produkcji oferujących fotorealistyczne doznania wizualne zostanie pozostawione wysokiej klasy sprzętom zlokalizowanym tysiące kilometrów od miejsca zamieszkania i udostępnionych w ramach chmury. Nie powinno pozostać to bez znaczenia dla kolejnych smartfonów czy przenośnych konsol dedykowanych graczom - nie trzeba będzie wyposażyć się w sprzęt z mocnym procesorem i silnikiem graficznym na pokładzie - wystarczy proste urządzenie z obsługą 5G, wyposażone w wyświetlacz i baterię.

Wirtualna Rzeczywistość znacznie bardziej rozszerzona

Gry z kategorii Wirtualnej Rzeczywistości (Virtual Reality - VR) oraz Rozszerzonej Rzeczywistości (Augmented Reality - AR), które powinny w pełni angażować odbiorców, by rozgrywka była jak najbardziej bliska doświadczeniom z realnego świata, a najlepiej prawie nie do odróżnienia, na razie niestety, nie miały okazji zademonstrować w pełni swoich prawdziwych możliwości. Technologia hamowana jest przez wiele czynników - zbyt duże i niewygodne zestawy gogli VR, ciężkie akumulatory, ale przede wszystkim problemy z opóźnionym przetwarzaniem obrazu (tzw. lag), które mogą generować mdłości/zawroty głowy.

5G może usunąć "wirtualność" i stworzyć całkowicie nowy poziom rzeczywistości w grach. Dzięki poprawie prędkości przesyłania danych, zmniejszeniu opóźnień (w rozwój sieci wpisane jest dążenie do zerowego opóźnienia) oraz łatwiejszemu dostępowi do ogromnej mocy obliczeniowej zgromadzonej w chmurze - zestawy VR uwolnią się od przewodów, poprawie ulegnie rozdzielczość wyświetlanego obrazu, a animacje będą znacznie bardziej płynne.

Emocjonujący esport

Esport to jedna z najszybciej rozwijających się aktualnie gałęzi branży gier na świecie, nie tylko pod względem przychodów, ale także oglądalności. Rozgrywki profesjonalnych zawodników zadebiutowały nawet na Igrzyskach Azji Południowo-Wschodniej w 2019 roku jako medalowa dyscyplina uznana przez Międzynarodowy Komitet Olimpijski.

5G przyniesie potencjalne korzyści nie tylko zawodowym graczom przez radykalne zmniejszenie opóźnień sieci, a w efekcie wyrównanie szans i uniknięcie przewagi poszczególnych drużyn, ale także widzom. Dzięki dostępowi do 5G na obiektach, w których odbywać będą się turnieje, poprawie ulegnie jakość transmisji meczów na żywo, a ulepszona infrastruktura przepływu danych otworzy dodatkowe możliwości dla nowych technologii, w tym bardziej interaktywnego i dynamicznego przekazu m.in. dzięki Rozszerzonej Rzeczywistości.

Streamerzy zyskają większą możliwość przesyłania treści w rozdzielczości HD lub nawet 4K z dowolnego miejsca, dzięki czemu fani zyskają dostęp do znacznie bardziej atrakcyjnych jakościowo treści z turniejów, śledzenia poczynań zawodników z dowolnego miejsca na świecie.

Przyszłość dostępna już teraz

Poprawiona technologia superszybkiej łączności bezprzewodowej z siecią może na nowo zdefiniować sposób, w jaki funkcjonuje branża gier. Wydawać by się mogło, że 5G to odległa przyszłość, ale nic bardziej mylnego - rzeczywisty wpływ sieci nowej generacji można już zaobserwować na polskim rynku dzięki operatorowi sieci Plus.

Obecnie internet 5G sieci Plus dostępny jest w każdym województwie. Ponad tysiąc nadajników pozwala objąć zasięgiem więcej niż 7 mln mieszkańców Polski. A to jeszcze nie wszystko, bo operator do końca roku w planach ma rozszerzenie dostępności o kolejne 700 stacji bazowych, co pozwoli na zwiększenie zakresu do ponad 150 lokalizacji i łącznie ponad 11 mln osób.

Trudno to sobie wyobrazić, biorąc pod uwagę dostępny przez wiele lat standard LTE, ale przeznaczeniem 5G nie będą głównie smartfony. Nowa technologia jest znacznie szybsza i dzięki wykorzystanej przez sieć Plus częstotliwości 2,6 GHz TDD pozwala na uzyskiwanie wysokich transferów (już teraz do 600Mb/s) nawet w zamkniętych pomieszczeniach, co w przyszłości może przełożyć się na solidną konkurencję dla tradycyjnych, stacjonarnych łącz w domach. Nie powinno to nikogo dziwić skoro maksymalna prędkość sieci nowej generacji może być wielokrotnie szybsza od dotychczasowej. W praktyce oznacza to, że w czasie potrzebnym do pobierania jednej gry w ramach z 4G, użytkownicy nowej sieci będą w stanie zwielokrotnić ilość ściąganych danych.

Jak istotny w dzisiejszych czasach jest dostęp do szybkiego internetu pokazała pandemia i związane z nim lockdowny, które przełożyły się na wzrost konsumpcji gier oraz pozostałych treści w sieci. 5G od Plusa, obecnie najszybsza i największa zasięgowo sieć 5G w Polsce, ma szansę zmienić prawie wszystko w cyfrowym życiu Polaków, w tym sposób, w jaki dotychczas użytkowali gry. Dzięki większym prędkościom, mniejszym opóźnieniom i większej pojemności, nowa generacja technologii bezprzewodowej jest bardzo dobrze dostosowana do potrzeb użytkowników.


Artykuł z ekspozycją partnera

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje