Jak działa system klas w Crystal of Atlan?
Wybór klasy postaci podczas tworzenia naszego bohatera to dopiero pierwszy wybór, jakiego musimy dokonać podczas swojej przygody w Crystal of Atlan. Na tym etapie mamy do wyboru tylko pięć klas, których nazwa mówi w zasadzie wszystko, co musimy wiedzieć. Swordsman to typowy wojownik, Musketeer wyposażony jest w broń palną i walczy na dalszym dystansie, Magister posługuje się magią, Fighter używa pięści do walki, a Puppeteer w walce towarzyszy odpowiednik peta z innych gier, sojusznik, który niesie ze sobą dodatkowe benefity.
Po stworzeniu postaci rozpoczniemy kampanię, przejdziemy krótki tutorial i przed kolejną decyzją staniemy na 15 poziomie. Zależnie od wybranej klasy, weźmiemy wtedy udział w oznaczonej na fioletowo misji, która pozwoli nam przetestować bardziej zaawansowane buildy dostępnych dla danej klasy specjalizacji. Przejdziemy krótką misję, przetestujemy poszczególne specjalizacje i gra ponownie poprosi nas o wybór, tym razem specjalizacji. Wybór ten możemy zmieniać swobodnie do 45 poziomu, aż do odblokowania Awakeningu. Potem decyzja jest dużo bardziej zobowiązująca i na etapie Awakeningu chcemy już zdecydować się na konkretną specjalizację.
Warto dodatkowo wspomnieć, że Crystal of Atlan, podobnie chociażby jak Lost Ark, mocno zachęca graczy do robienia altów, alternatywnych postaci. Grając dodatkowymi postaciami możemy przesyłać niektóre cenne materiały na naszą główną postać i przyspieszać tym samym jej progres. Wybieracie więc przede wszystkim "maina", najsilniejszą z Waszych postaci, na której będziecie spędzać najwięcej czasu, ale jeżeli zostaniecie z CoA na dłużej, będziecie prawdopodobnie grać innymi klasami.
Poniżej przedstawiamy krótki opis poszczególnych klas i specjalizacji wraz z materiałem YouTubera Coercito, który pozwoli Wam zobaczyć, jak dana postać wygląda w akcji.
Swordsman
Berserker to odpowiednik Mayhem Berserkera z Lost Arka. Im mniej punktów zdrowia na naszym koncie, tym jesteśmy silniejsi. Ten wyjątkowy styl gry wspierają ogromne tarcze budowane podczas gry, które pochłaniają część obrażeń przyjmowanych przez naszą postać. Berserker ma wielki miecz, bardzo satysfakcjonujący Awakening i jest bez wątpienia jedną z najlepszych opcji dla miłośników wojowników z innych gier.
Magiblade to jedna z najszybszych postaci w Crystal of Atlan, która w trakcie walki zyskuje wzmocnienie przyspieszające prędkość jej ataków. Jesteśmy cały czas w ruchu, atakujemy bardzo szybko, a dzięki głównej pasywnej mechanice postaci, regularnie odświeżamy czas odnowienia wszystkich umiejętności.
Magister
Elementalist trzyma się na bezpieczny dystans od swoich przeciwników i wypluwa z siebie liczne umiejętności zadające obrażenia różnych żywiołów. Jest to postać najbliżej przypominająca typowego Czarodzieja - niewielka pula punktów zdrowia, ale bardzo duże obrażenia.
Magician może być bardzo ciekawym zjawiskiem dla tych, którzy nie doświadczyli rozgrywki Arcany w Lost Arku. Postać ta zbudowana jest wokół systemu kart, widocznych na dole ekranu, i definiują one, jakich umiejętności chcemy używać i jakie wzmocnienia otrzymamy w zamian za ich wykorzystanie. Magician jest bardzo wyjątkową, trudniejszą postacią i wymaga solidnego zrozumienia jej podstawowych mechanik. Bezmyślne wciskanie przycisków bez problemu przejdzie nam kampanię, ale nie będzie aż tak skuteczne w starciu z trudniejszymi wyzwaniami.
Warlock rozkręca się dosyć wolno, ponieważ pasywną umiejętność odpowiedzialną za obrażenia odblokowuje dopiero na 45 poziomie, ale kiedy odblokujemy już większość buildu, stajemy się potężnym czarownikiem. Warlock oznacza przeciwników specjalnymi znakami, które zwiększają nasze obrażenia, osłabiają rywala i umożliwiają nam korzystanie z pełnego wachlarza umiejętności.
Puppeteer
Blademaiden w walce odpowiedzialna jest w znacznie większym stopniu za swojego sojusznika, Puppet, niż Scytheguard. Blademaiden używa własnych umiejętności i zadaje nimi obrażenia, ale ma też możliwość kontrolowania Puppet, ustawienia jej w konkretnym położeniu. Chodzi więc przede wszystkim o umiejętne poruszanie się względem rywala, aby potencjał naszego sojusznika był wykorzystany w stu procentach.
Scytheguard to jedyna postać w grze bardziej przypominająca support. Używanie konkretnych umiejętności w walce buduje jedno z dwóch wzmocnień, które po zużyciu, leczy naszą postać i otaczających nas graczy lub zwiększa ich obrażenia. Kluczem do sukcesu jest umiejętne budowanie każdego wzmocnienia, aby oba były aktywne przez większość starcia. Mimo swojego supportowego potencjału, Scytheguard równie dobrze radzi sobie solo i jest zdolna do zadawania bardzo dużych obrażeń, zarówno w PvE, jak i w PvP.
Fighter
Cloudstrider to wojowniczka, która przełącza się pomiędzy dwoma stancjami - tygrysa i żurawia. Zależnie od aktywnego trybu, zmieniają się nasze umiejętności, ich wygląd oraz potencjał. W przeciwieństwie do Starbreaker, część umiejętności Cloudstrider pozwala jej trzymać się na średni dystans, co czyni ją bardziej bezpieczną postacią.
Starbreaker to postać oparta na budowaniu i wydawaniu specjalnego wzmocnienia, które czyni używane umiejętności jeszcze silniejszymi. Jedne umiejętności gwarantują nam ten buff, inne go zużywają i zadają dzięki temu ogromne obrażenia. Starbreaker jest mobilna, intuicyjna, ma widowiskowe animacje i sporo z jej umiejętności ładujemy, zyskując w trakcie dodatkową tarczę absorbującą obrażenia. Bardzo dobra postać dla tych, którzy chcą być w samym środku pola bitwy i nawet na sekundę nie odklejać się od rywala.
Musketeer
Bounty Hunter to jedna z najbardziej mobilnych, dynamicznych postaci w Crystal of Atlan, która szybciej porusza się wraz z kolejnym unikiem. Trzymamy się na dosyć bliskim dystansie, tańczymy wokół rywala, nie przestajemy atakować i wypluwamy setki pocisków z naszych pistoletów. Widowiskowa, szybka klasa. Odpowiednik Magiblade do walki na nieco większym dystansie.
Gunner podobnie jak Cloudstrider, opiera się na stancjach i może dynamicznie zmieniać się pomiędzy walką wręcz a walką dystansową. W ten dynamiczny system wpleciona jest dodatkowo mechanika rozgrzewania naszej broni. Im większa temperatura, tym większe obrażenia. Chcemy więc utrzymywać rozgrzanie na wysokim poziomie, aby najsilniejszymi umiejętnościami w asortymencie Gunnera zmiatać bossy z powierzchni ziemi.