W skrócie:
- Shuhei Yoshida ujawnił, że Nintendo nie pojawia się w analizach konkurencji przygotowywanych przez Sony.
- Jego zdaniem PlayStation kieruje ofertę do dojrzalszej grupy odbiorców, a Nintendo celuje w młodszych graczy.
- Yoshida przyznał jednak, że w Japonii sytuacja wygląda inaczej. Tam to Nintendo jest głównym rywalem Sony, a Xbox "prawie nie istnieje".
PlayStation kontra Xbox, a nie Nintendo
Podczas rozmowy w podcaście Kit & Krysta Yoshida ujawnił ciekawostkę zza kulis branży. Według niego Sony Interactive Entertainment w swoich analizach rynku nie uwzględnia Nintendo jako bezpośredniej konkurencji. Nie oznacza to lekceważenia japońskiego giganta, ale raczej inne postrzeganie jego miejsca na rynku.
"Nintendo nie pojawia się w naszych raportach. To nie tak, że ich ignorujemy - po prostu nie traktujemy ich jako konkurencji" - powiedział Yoshida. Zaznaczył, że Nintendo kieruje swoją ofertę do młodszej grupy graczy, a PlayStation celuje w starszych odbiorców i tytuły dla dorosłych. Jego zdaniem ci młodsi, gdy dorosną, naturalnie przerzucą się na bardziej wymagające produkcje Sony.
Szacunek bez bezpośredniej rywalizacji
Yoshida dodał, że Sony ma ogromny szacunek dla Nintendo jako firmy. Jednak w strategii rynkowej to Xbox - a nie Switch - jest wskazywany jako główny rywal. I faktycznie, biorąc pod uwagę zbieżność odbiorców, modeli biznesowych oraz konkurencję o te same tytuły AAA, to właśnie Microsoft stanowi większe zagrożenie dla Sony niż Nintendo.
Zwłaszcza że Xbox agresywnie rozbudowuje swoją obecność na PlayStation - dzięki przejmowaniu studiów i udostępnianiu dawnych exclusive'ów na PS5. W ostatnich miesiącach kilka bestsellerów na PlayStation Store pochodziło właśnie od firm należących do Microsoftu (to jedna z największych niespodzianek ostatnich miesięcy).
Switch 2 pokazuje, że Nintendo nie odpuszcza
Pomimo tego, o czym powiedział Yoshida, warto mieć na uwadze dane rynkowe, które mówią co innego. Switch 2 w Stanach Zjednoczonych pobił wynik PlayStation 4 pod względem sprzedaży w pierwszym tygodniu. Co więcej, pod koniec 2024 roku podstawowa wersja Switcha przegoniła PS2, stając się najlepiej sprzedającą się konsolą w USA.
Nie trzeba się starać, by dostrzec, że Nintendo wciąż ma olbrzymi potencjał, również w rywalizacji o portfele starszych graczy. I pomimo że wielu kojarzy firmę z kolorowymi platformówkami, to biblioteka Switcha zawiera również tytuły dla dojrzalszych odbiorców, jak Bayonetta 3, Triangle Strategy, Wiedźmin 3, Cyberpunk 2077 i wiele innych.
W Japonii role się odwracają
Ciekawie wygląda natomiast sytuacja na rodzimym rynku PlayStation i Switcha. Yoshida przyznał, że w Japonii to Nintendo stanowi dla PlayStationrealną konkurencję, a nie Xbox, który "praktycznie nie istnieje". Trudno się dziwić - produkty Nintendo, ze względu na mobilność, styl rozgrywki i lokalne preferencje, trafiają do znacznie szerszego grona graczy niż rozbudowane gry AAA od Sony.
Czy wiesz, że...
W 2020 roku Nintendo Switch był najchętniej kupowaną konsolą w Japonii przez 52 tygodnie z rzędu. Ani PlayStation 4, ani Xbox One nie zdołały w tym czasie przebić jego tygodniowych wyników sprzedaży. Switch absolutnie zdominował tamtejszy rynek konsol.