W skrócie:
- Death Stranding 2 ładuje się niemal natychmiast - z menu do gry przechodzimy w ułamku sekundy.
- To zasługa nie tylko dysku SSD z PS5, ale też silnika Decima od Guerrilla Games.
- Gra jest chwalona także za jakość grafiki oraz szczegółowość środowiska.
Witaj w świecie bez loadingów
Premiera Death Stranding 2: On the Beach dopiero jutro, ale niektórzy gracze - w tym nasza redakcja (niedługo zaprosimy do lektury recenzji) - otrzymali dostęp do gry nieco wcześniej. Jeden z użytkowników platformy Reddit wrzucił film, na którym pokazuje, jak gra ładuje się w rekordowym tempie. "To najszybszy loading, jaki widziałem w życiu" - komentuje. I nie przesadza.
Gra startuje błyskawicznie - nie trzeba czekać, nie pojawia się żaden klasyczny ekran ładowania. Wystarczy kliknąć, by niemal natychmiast przenieść się do świata Samuela "Portera" Bridgesa. Takiej płynności nie było nawet w Ratchet & Clank: Rift Apart, który był wizytówką PS5 tuż po premierze.
Decima Engine robi różnicę
Za techniczne czary odpowiada nie tylko Sony i ich ultraszybki SSD, ale również silnik Decima, opracowany przez Guerrilla Games (studio odpowiedzialne za serię Horizon). Kojima Productions wykorzystało go już przy pierwszym Death Stranding, ale tym razem wycisnęło z niego znacznie więcej.
W analizie Digital Foundry czytamy, że gra zawiera "wyjątkowe środowiska dynamiczne", realistyczne oświetlenie, pogodę i efekty cząsteczkowe, które nie mają odpowiednika w innych produkcjach. John Linneman porównał jakość detali - zwłaszcza górskich krajobrazów - do prezentacji silnika Nanite od Epic Games, choć Decima nie korzysta z tej technologii.
PS5 Pro? Wydajność jak marzenie
Na PS5 Pro gra działa jeszcze płynniej. Linneman z Digital Foundry rekomenduje tryb 60 klatek na sekundę - obraz nie różni się znacząco od wersji "jakościowej", ale płynność rozgrywki zyskuje wyraźnie. Najważniejsze jednak, że obie wersje - i na zwykłym PS5, i na PS5 Pro - ładują się niemal natychmiast. Przejście z ekranu startowego do rozgrywki zajmuje zaledwie sekundę.
To doświadczenie niemal całkowicie pozbawione ekranów ładowania. Digital Foundry potwierdza: "Nigdy nie trafiamy na loading screen w trakcie gry - wszystko dzieje się płynnie".
Czy wiesz, że...
Silnik Decima, który napędza Death Stranding 2, ma już ponad dekadę - jego pierwsza wersja powstała z myślą o grze Killzone: Shadow Fall, wydanej w 2013 roku na PS4. Z biegiem lat inżynierowie z Guerrilla Games gruntownie go przebudowali i dziś wykorzystują go także inne studia Sony, w tym Kojima Productions.