W skrócie:
- People Can Fly zawiesza dwa duże projekty: Gemini oraz Bifrost, a cała firma szykuje się do poważnej reorganizacji.
- Zamknięcie projektów wiąże się bezpośrednio z wycofaniem się wydawcy Gemini i brakiem finansowania dla Bifrost (studio nie jest w stanie samodzielnie dokończyć gry).
- W najbliższych tygodniach planowane są zwolnienia, a zarząd dziękuje wszystkim pracownikom za dotychczasowy wkład i zaangażowanie.
Gemini i Bifrost nie powstaną
Sytuacja People Can Fly jest wyjątkowo trudna - po latach sukcesów studio musi pogodzić się z faktem, że dwa kluczowe projekty zostają wstrzymane. Gemini, rozwijany od kilku lat i zapowiadany jako jedna z większych produkcji firmy, został zawieszony po tym, jak wydawca nie przedłużył umowy i nie przedstawił nowych warunków współpracy. Deweloperzy przyznają wprost, że nie otrzymali od partnera żadnych sygnałów gotowości do kontynuacji lub zakończenia projektu.
Nie lepiej wygląda sytuacja Bifrostu - People Can Fly nie jest w stanie sfinansować gry samodzielnie, a analiza przepływów pieniężnych pokazała, że brakuje perspektyw na zabezpieczenie środków i zasobów organizacyjnych potrzebnych do dokończenia produkcji. Oba projekty zostały oficjalnie zawieszone, a stosowne raporty trafiły już na rynek.
Reorganizacja i redukcja zatrudnienia
Wraz z decyzją o zawieszeniu Gemini i Bifrost, studio przygotowuje się do znaczącej reorganizacji zespołów. Sebastian Wojciechowski w oficjalnym oświadczeniu podkreślił, że konieczne będą cięcia kadrowe i ograniczenie liczebności zespołów. Firma zapowiada też, że - w miarę możliwości - postara się przenieść część pracowników do innych, kontynuowanych projektów.
Wojciechowski nie ukrywa żalu i podkreśla, jak trudne były to decyzje: "Chcemy wyrazić nasz głęboki żal i smutek z powodu tego, jak potoczyły się wydarzenia, oraz naszą szczerą wdzięczność za wkład wszystkich osób do tej pory". Dla wielu utalentowanych twórców z branży będzie to niestety oznaczało konieczność szukania nowej pracy.
Oto pełna treść komunikatu opublikowanego przez Wojciechowskiego:
Kryzys w branży wciąż trwa
People Can Fly dołączyło do grona dużych studiów, które w ostatnich miesiącach musiały podjąć drastyczne kroki w związku z pogarszającą się sytuacją finansową. Mimo że rynek wydawał się wychodzić z kryzysu, masowe zwolnienia i cięcia projektów wciąż są rzeczywistością nawet dla renomowanych deweloperów AAA. Po sukcesach takich jak Outriders czy oczekiwanym Gears of War: E-Day wydawało się, że studio jest w dobrej kondycji. Życie napisało jednak inny scenariusz.
Czy wiesz, że...
People Can Fly powstało w 2002 roku i już w pierwszych latach działalności dało się poznać światu dzięki takim grom jak Painkiller. Studio odpowiadało także za współtworzenie serii Gears of War: Judgment oraz Bulletstorm, a w 2015 roku nawiązało strategiczną współpracę z Epic Games, stając się jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich deweloperów na świecie.