W skrócie:
- Nowa wersja preview 1.21.90.27 dostępna jest już na Xboxie, PlayStation, PC i iOS. Android otrzymał wersję beta.
- Aktualizacja łata błędy związane z oświetleniem, mgłą i tintami w systemie Vibrant Visuals, który ma odmienić oprawę graficzną Minecrafta.
- Poprawiono też animacje trzymanych przedmiotów, zmieniono zachowanie mobów takich jak Ghastling i Happy Ghast oraz naprawiono błędy z przyczepianiem smyczy.
Nowy błysk dla Vibrant Visuals
Mojang konsekwentnie rozwija zapowiedziane wcześniej ulepszenia wizualne, które mają tchnąć nowe życie w estetykę Minecrafta. Vibrant Visuals to seria eksperymentalnych aktualizacji, która wprowadza m.in. cieniowanie wolumetryczne, światła kaustyczne w wodzie, lepsze cienie i zaawansowane efekty atmosferyczne zależne od biomów.
W teorii brzmi to jak długo wyczekiwany krok w stronę bardziej klimatycznego Minecrafta. W praktyce - nie wszystko działało idealnie. Dlatego majowa aktualizacja preview skupia się na łatach: poprawiono m.in. oświetlenie w Netherze oraz ustawienia mgły w wilgotnych biomach. Usunięto też problem zielonego zabarwienia obrazu na Androidzie oraz czarne ekrany, które nawiedzały niektórych graczy.
Pewne zmiany - jak kolor nieba przy określonej pogodzie - zostały tymczasowo wycofane, by dopracować je przed oficjalnym wydaniem. Mojang zachęca graczy do zgłaszania błędów przez oficjalny kanał przeznaczony do feedbacku.
Moby dopracowane
W nowej wersji przyjrzano się też mobom, zwłaszcza tym powiązanym z efektami graficznymi. Ghastling porusza się teraz wolniej, a Happy Ghast otrzymał zaktualizowaną strefę wykrywania gracza. Twórcy usunęli także irytujące "szarpanie" tej jednostki, które pojawiało się na granicy jej pola widzenia.
Zobacz również:
- Znane studio przejmie licencje do piłkarskiego mundialu? Nowe informacje
- Falcons odchodzą z Halo. Przechodzą do Fortnite'a, bo tam się opłaca
- Milion graczy w jeden dzień. Rematch to nowy hit lata?
- Odzieżowa marka Uniqlo ponownie łączy siły z Pokemonami
- Siódma najgorzej oceniana gra w historii Steama. Fatalna premiera Shadowverse: Worlds Beyond
Poprawiono również pozycje zaczepienia smyczy dla mobów takich jak Allay, Ocelot, Glow Squid, Parrot, Snow Golem i Squid. Co ciekawe, od teraz można przypinać smycz także do Glow Squida - tak jak do jego zwykłego, mniej świetlistego kuzyna.
Symulacja fizyki smyczy (MCPE-219640) została też dopracowana w przypadku przypinania muła do Happy Ghasta - teraz działają cztery liny zamiast jednej.
Przedmioty, ikony, kamery
Oprócz zmian wizualnych i mobów, update zawiera również poprawki techniczne. Gracze nie powinni już widzieć pikselowego śmietnika zamiast ikon przedmiotów trzymanych w dłoniach. Naprawiono także domyślne schematy sterowania dla wszystkich typów kamer.
Ponadto tymczasowo wycofano automatyczne zmienianie przezroczystości niektórych bloków w oddali - funkcja wróci po dopracowaniu.
Pełna lista zmian w aktualizacji Minecraft Preview 1.21.90.27
Poprawki graficzne:
- Poprawiono poziom światła w Netherze (Vibrant Visuals)
- Skorygowano ustawienia mgły w ciepłych i wilgotnych biomach
- Naprawiono czarne ekrany na Androidzie
- Usunięto zielony tint obrazu w Vibrant Visuals na Androidzie (MCPE-220308)
- Tymczasowo wycofano zmiany kolorów nieba związane z pogodą
Zmiany w przedmiotach:
- Naprawiono brak animacji przy trzymaniu przedmiotów (MCPE-219652)
Zmiany w mobach:
- Zmniejszono prędkość Ghastlinga
- Zmieniono strefę wykrywania Happy Ghasta
- Happy Ghast nie szarpie już, gdy gracz znajduje się na granicy jego pola widzenia
- Poprawiono smycze dla Allaya, Glow Squida, Ocelota, Papugi, Bałwana i Kałamarnicy
- Można przypinać smycz do Glow Squida (MCPE-220040)
- Muły lepiej współpracują z Happy Ghastem przy przypięciu smyczy (MCPE-219640)
Poprawki techniczne:
- Wycofano zmianę przezroczystości bloków (tymczasowo)
- Naprawiono błędne wyświetlanie ikon przedmiotów
- Przywrócono domyślne ustawienia kamer
Czy wiesz, że...
Pierwsze "testowe" wersje Minecrafta miały zupełnie inny system oświetlenia, który działał na prostym gradiencie od jasności bloku światła. Dopiero po kilku miesiącach Markus Notch (twórca gry) wprowadził dynamiczne światło rozchodzące się po blokach - mechanikę, którą dzisiejsze aktualizacje, jak Vibrant Visuals, rozwijają i ulepszają prawie 15 lat później.