W skrócie:
- Clair Obscur: Expedition 33 to gra z założenia projektowana jako krótka i intensywna.
- Studio Sandfall Interactive chciało uniknąć zbędnych elementów i stworzyć grę, która nie marnuje czasu gracza.
- Producent gry porównał jej strukturę do klasyków takich jak Half-Life 2 i Ocarina of Time. Zapowiedział już prace nad kolejnym tytułem.
Gry powinny być krótsze?
W rozmowie z GamesIndustry.biz Matthew Handrahan przyznał, że sukces Expedition 33 to zasługa m.in. dobrze dobranej skali gry. "Nie ma w niej żadnego nadmiaru czy zbędnych elementów. Szanuje czas gracza" - powiedział. Jego zdaniem zwięzłość to zaleta, którą zbyt często się dziś ignoruje - nie tylko w grach, ale też w filmach. "Każdy film trwa dziś dwie i pół godziny. Myślę, że większość ludzi ma ochotę powiedzieć: czy one nie mogłyby być trochę krótsze?"
Podobną opinię wyraził producent gry François Meurisse. Zaznaczył, że od początku planowano stworzyć doświadczenie, które będzie krótkie, ale intensywne. "Zależy nam bardziej na poziomie ekscytacji i frajdy niż na długości gry" - stwierdził. Meurisse podkreślił też, że Expedition 33 miało od początku być zwartą i świadomie zaprojektowaną produkcją.
Inspiracje i dalsze plany
Clair Obscur: Expedition 33 czerpie inspiracje z japońskich RPG-ów, takich jak Persona 5, ale również z klasyków pokroju Half-Life 2 i Zelda: Ocarina of Time. Jej wyjątkowy styl graficzny w estetyce belle époque, wymagający system walki i ścieżka dźwiękowa autorstwa Loriena Testarda przełożyły się na znakomite opinie krytyków (ocena w naszej recenzji: 95/100) oraz samych graczy (średnia ocena na Metacriticu dla wersji na PS5 - 97/100!).
Soundtrack Clair Obscur: Expedition 33 zdobył tak dużą popularność, że w maju wspiął się na szczyty list Billboardu w kategoriach muzyki klasycznej i crossover. Fani mają nadzieję, że utwory z gry zostaną wykonane na żywo podczas tegorocznego The Game Awards. Co ciekawe, jeden z najbardziej lubianych utworów niemal w ogóle nie trafił do gry. Odnaleziono go przypadkiem w ostatnich wersjach roboczych.
Sandfall Interactive nie zamierza spoczywać na laurach. Studio już pracuje nad kolejną grą - nie ujawniono jeszcze, czy będzie to kontynuacja Expedition 33, czy zupełnie nowa opowieść. Meurisse przyznał jednak, że po tak ciepłym przyjęciu poprzeczka jest zawieszona wysoko. Reżyser Guillaume Broche ma już - jak zdradził - "świetne pomysły" na kolejny projekt.
Czy wiesz, że…
Jeden z najpopularniejszych utworów ze ścieżki dźwiękowej Expedition 33 został niemal pominięty. Odnaleziono go dopiero pod koniec prac nad grą wśród szkiców roboczych i w ostatniej chwili trafił do finalnej wersji.