xAI stworzy grę wideo. Niezwykła deklaracja Elona Muska
Musk lubi zaskakiwać, nierzadko również rozsiewając przy tym sporo kontrowersji. Charyzmatyczny miliarder po raz kolejny postanowił wprawić w osłupienie społeczność graczy. Właściciel SpaceX do końca 2026 roku zamierza stworzyć pełnoprawną grę wideo w stu procentach wygenerowaną przez sztuczną inteligencję.
Do tej pory wszelkie próby tworzenia gry od podstaw z użyciem generatywnej sztucznej inteligencji kończyły się raczej fiaskiem. Jedyne, co udało się zaprojektować, to bardzo proste szkielety, a w zasadzie fundamenty, które mogą być co najwyżej zalążkiem gry wideo, a nie pełnoprawną produkcją, gotową do uruchomienia i zanurzania się w niej.

Ambitne plany Muska związane są z przedsiębiorstwem xAI, które zostało przez niego założone w 2023 roku. Pierwszym flagowym owocem firmy xAI jest Grok, słynny chatbot, integralna część serwisu społecznościowego X, z którego już teraz korzystają miliony użytkowników na całym świecie. Grok jest aktualnie jednym z największych konkurentów słynnego ChataGPT.
To właśnie xAI, wg. słów samego prezesa Tesli, ma być odpowiedzialne za stworzenie "wielkiej" gry wideo. Próbka możliwości AI od Elona Muska w tworzeniu gier wideo zaprezentowana została na profilu miliardera w serwisie X. Otrzymaliśmy kilkusekundowy klip rodem z pierwszoosobowej strzelanki. Na głównym planie pojawia się żołnierz z karabinem. Z kolei tło stanowią czołgi w akompaniamencie i klimacie ulicznych walk.
Film dosyć ambiwalentnie przyjęty został przez internautów. Niektórzy krytykują go za niskie pokłady realizmu (np. mało szczegółowe animacje czy znikające w powietrzu łuski broni), a inni doceniają mnogą liczbę elementów środowiskowych i otwarcie przyznają, iż nie mogą doczekać się momentu, gdy uruchomią grę wygenerowaną przez sztuczną inteligencję.
Elon Musk zdążył w sektorze gier wideo zrodzić sporo kontrowersji, polaryzując ogromne społeczności graczy. Warto jednak pamiętać, że multimiliarder jest pionierem w wielu innych dziedzinach i nierzadko udaje mu się skutecznie materializować wcześniej ogłaszane plany. Czy tak samo będzie z grą wideo projektowaną przez AI?
Twórca Baldur's Gate 3 w dosadnych słowach o zamiarach Muska
Do tematu tego odniósł się Michael Douse. To jeden z weteranów sektora gamingowego, dyrektor Larian Studios i współtwórca popularnej gry RPG Baldur's Gate 3. Douse w dosyć mocnych słowach przyznał, że branża rozrywkowa powinna mocniej akcentować "ekspresję światów, przywództwo i wizję", a nie matematyczne eksperymenty.
Szczerze mówiąc, ta branża nie potrzebuje więcej matematycznie opracowanych, psychologicznie dopracowanych pętli rozgrywki, a raczej więcej wyrażania światów, które angażują ludzi lub które chcą angażować. Sztuczna inteligencja ma swoje miejsce jako narzędzie, ale mamy wszystkie narzędzia świata i nie rekompensują one niesamowitego braku przekonującego kierunku. Sztuczna inteligencja nie rozwiąże wielkiego problemu branży, jakim jest przywództwo i wizja.
Deweloper wypowiedział się jednak dosyć pochlebnie o sztucznej inteligencji jako o narzędziu, które może stanowić wartość dodaną dla twórców gier wideo, ale raczej nie jako fundament i jedyny czynnik generujący gry wideo. "Sukces odniosą ci, którzy budują coś dla innych" - skwitował Douse.










