Xbox 360

Producent: Microsoft
Rodzaj platformy: stacjonarna konsola do gier i multimediów
Data premiery: 2 grudnia 2005 (Europa), 3 listopada 2006 (Polska)
Cena detaliczna: wersja Core - ok. 1299 PLN, wersja Premium - ok. 1699 PLN
Ocena: 9/10

22 listopada, 2 grudnia i 10 grudnia 2005 roku - te trzy daty to terminy premier konsoli Xbox 360 na trzech różnych kontynentach: północnoamerykańskim, europejskim i japońskim. I gdybyśmy mieszkali w Kraju Wschodzącego Słońca, Stanach Zjednoczonych czy też Europie Zachodniej, to tekst ten moglibyśmy napisać prawie rok temu. Jednak zgodnie z decyzją Microsoftu, konsola Xbox 360 zawitała do naszego kraju blisko rok po jej oficjalnej premierze. Jak głosi stare dobre porzekadło, lepiej późno niż wcale...

Xbox 360 dla bogatych i biednych

W sprzedaży pojawiły się dwie wersje konsoli. Tańsza, nazwana Core, ma być z założenia edycją ekonomiczniejszą, przeznaczoną dla mniej zamożnych graczy. W zielonym pudełku z zestawem Core znajdują się: konsola Xbox 360 bez twardego dysku, przewodowy pad, zdejmowany przedni panel, standardowy kabel AV, przejściówka na eurozłącze, kabel sieciowy, zasilacz oraz 30-dniowy dostęp do serwisu Xbox Live w wersji Gold. Za to wszystko zapłacimy 1299 zł. Z kolej zawartość droższego zestawu Premium każdemu malkontentowi powinna przypaść do gustu: biała konsola Xbox 360 z dołączonym dyskiem twardym o pojemności 20 GB, bezprzewodowy pad z dwoma bateriami, zestaw słuchawkowy, zdejmowany przedni panel konsoli, kabel HD-AV, zasilacz, przejściówka Euro, kabel sieciowy, a także 30-dniowy dostęp do serwisu Xbox Live w wersji Gold. Całość kosztuje 1699 zł.

W praktyce i myśląc o szerszym wykorzystaniu konsoli zdecydowanie bardziej opłacalnym jest zestaw Premium. Posiadając Core i tak należy dokupić kartę pamięci 64 MB lub dysk twardy, by mieć gdzie zapisywać stany gier, co dodatkowo zwiększa koszta zakupu. Z jednej strony to dobrze, że istnieje alternatywa dla droższej wersji Xboxa 360, jednak z obiektywnego punktu widzenia to właśnie jej zakup pozwoli zaoszczędzić trochę złotówek, które wydalibyśmy na dodatkowe akcesoria do konsoli, nie figurujące w zestawieniu edycji Core.

Dane techniczne

Xbox 360 to pierwsza konsola nowej generacji. Do czasu premiery PlayStation 3 i Revolution ciężko wydawać obiektywny osąd na temat zarówno poszczególnych platform nowej generacji, jak i każdej z nich osobno. Microsoft Xbox 360 została przygotowana z myślą o nadchodzącej erze high-definition i tylko w tym przypadku należy mówić o rewolucji, przynajmniej tej graficznej. Co kryje się we wnętrzu nowej konsoli Billa Gatesa?

Oto szczegółowa specyfikacja techniczna testowanej maszynki:

  • CPU: 3-rdzeniowy IBM PowerPC 3.2 GHz (2 sprzętowe potoki na rdzeń symetryczny, 1 VMX-128 jednostka wektorowa na rdzeń, 1 MB L2 cache, możliwości generowania procesora: 9 miliarda punktów na sekundę)
  • Procesor graficzny ATI 500 MHz (10 MB pamięci DRAM)
  • Rysowanie Polygonów: 500 mln na sekundę
  • Przepustowość Shadera: 48 mld operacji na sekundę
  • Pamięć: 512 MB GDDR3 RAM
  • Przechowywanie danych: Odłączany dysk twardy (20 GB), napęd DVD 12x (obsługujący płyty dwuwarstwowe), karty pamięci (64 MB)
  • Porty: cztery radiowe porty dla padów, 3 porty USB (2 z przodu i 1 z tyłu), 2 porty na karty pamięci
  • Możliwości sieciowe: Zintegrowana usługa sieciowa Xbox Live, wbudowana karta sieciowa Ethernet, WiFi 802.11b
  • Wspierane formaty Media: DVD-Video, DVD-ROM, DVD-R/RW, CD-DA, CD-ROM, CD-R/RW, WMA CD, MP3 CD, JPEG Photo CD
  • High Definition: Wszystkie gry mogą być wyświetlane w formacie 16:9, konsola obsługuje dźwięk w systemie 5.1 Dolby Digital

  • Wygląd wizualny konsoli

    Otwierając pudło z najnowszą konsolą do gier Microsoftu, należy wspomnieć o bardzo profesjonalnym zapakowaniu wszystkich komponentów, co możecie zobaczyć na jednym ze zdjęć. Biała wersja kolorystyczna konsoli oznacza, że pochodzi z zestawu Premium. Poza paroma naprawdę drobnymi detalami, takimi jak chromowane wykończenia niektórych elementów i barwą obudowy, jest niemalże identyczna jak tańsza wersja X360. Trzeba przyznać, że projektanci Microsoftu dali z siebie dużo, czego efektem jest bardzo zgrabny, "wklęsły" design konsoli. W porównaniu do urządzeń poprzedniej generacji - Xboxa i PlayStation 2 - wypada bardzo korzystnie zarówno w pozycji poziomej, jak i pionowej, choć konsola jest nieco większa od PS2 (a szczególnie PStwo), za to mniejsza i zgrabniejsza od pierwszego Xboxa, głównie za sprawą zrezygnowania z wbudowanego zasilacza, który w przypadku X360 jest oddzielnym urządzeniem.

    Xbox 360 zrobiony jest z materiałów bardzo wysokiej jakości, całość sprawia wrażenie solidnej i spójnej. Konsola jest dość ciężka - waży 3,5 kg, a jej szczegółowe wymiary to: 30,9 cm. szerokość x 8,3 cm wysokość x 25,8 cm głębokość. Od razu można zauważyć, że konsola została wyposażone w szereg otworów wentylacyjnych, których zadaniem jest odprowadzanie nadmiaru ciepła z urządzenia. Mimo wszystko i tak radzimy umieścić sprzęt w odpowiednim miejscu oraz starać się nie zastawiać systemu wentylacyjnego, gdyż urządzenie przy dłuższej pracy wytwarza duże ilości ciepła i szybko się grzeje.

    Przedni panel konsoli stanowi jej sedno. To tutaj umieszczone są zgrabnie praktycznie wszystkie niezbędne dla gracza wejścia, przykryte fachowo zaślepkami. I tak z przodu X360 znajdziecie oczywiście przycisk włączający konsolę, który posiada charakterystyczne logo w kształcie okręgu, z jego jednej strony umieszczono dwa porty USB, obsługujące masę urządzeń podłączanych przez ten interfejs, takich jak dyski twarde, odtwarzacze MP3, kamery cyfrowe czy chociażby przewodowe pady. Z drugiej strony okrągłego logo, wskazującego m.in. stan podłączonych bezprzewodowo kontrolerów, a także stan konsoli, znalazły się: czytnik płyt DVD, dwa wejścia na karty pamięci oraz odbiornik fal radiowych. Jeśli chodzi o głośność działania napędu DVD, można mieć zastrzeżenia do poziomu emitowanych przez niego dźwięków - gdy w napędzie pojawia się płyta, ten bez żadnych skrupułów daje temu wyraz. Projektanci konsoli również zapomnieli się przy umiejscowieniu portów USB - są one zdecydowanie zbyt głęboko osadzone, przez co może wystąpić problem z podłączeniem niektórych przenośnych urządzeń, których port USB nie figurował w wizjach designerów z Redmond.

    Z tyłu konsoli można zauważyć za otworami wentylacyjnymi dwa potężna wiatraki, które nie pracują aż tak głośno, jak można było wyczytać we wielu recenzjach tego sprzętu. Tylne część Xboxa 360 zawiera również wyjście AV/HD, wejście zasilania, do którego podłączany jest przewód biegnący od kolosalnej wręcz wielkości zasilacza, wejście na kabel sieciowy w celu podłączenia się do usługi Xbox Live, a także dodatkowy port USB. Z lewej strony konsoli (lub u góry, jeśli jest ona w pozycji pionowej) umieszczono odpinany dysk twardy o pojemności 20 GB, z czego do wykorzystania jest zaledwie 13 GB, gdyż 7 GB przeznaczono na zasoby systemowe.

    Oręż grającego

    Bardzo ważnym elementem pierwszej konsoli nowej generacji jest pad dostępny w dwóch wersjach: bezprzewodowej i przewodowej. Kontroler bez kabla przeznaczony został dla osób, które zdecydowały się na zakup droższego zestawu z konsolą. Od razu trzeba przyznać, że projektanci tego sprzętu wykonali kawał dobrej roboty - pad praktycznie idealnie leży w dłoni, a jego funkcjonalność przyprawia o zawrót głowy. W porównaniu do kontrolera z pierwszej konsoli Xbox brakuje przycisków "czarny" oraz "biały", które straciły miejsce na rzecz dwóch przycisków umieszczonych nad "triggerami", podobnie jak w przypadku konkurencyjnego Dual Shocka. D-pad i analogi zbliżone są układem do pada z Xboxa, popularnej "S-ki". Centralne miejsce pada zajmuje przycisk "Guide", za którego pomocą możemy włączyć/wyłączyć konsolę lub bezprzewodową wersję pada (oszczędność baterii; w przypadku nie korzystania z kontrolera przechodzi on sam w stan "uśpienia"), wyjść z gry do dashboardu, a także odpalić ulubioną muzykę podczas prowadzenia rozgrywki. Wokół "Guide" znajduje się podświetlany okrąg, wskazujący aktualny stan gotowości pada oraz jeden z czterech dostępnych portów, do którego kontroler jest podłączony. U spodu kontrolera znajduje się wejście zestawu słuchawkowego, który można wykorzystywać grając poprzez Xbox Live. Pad może funkcjonować także jako uproszczona wersja pilota do DVD. Co ciekawe, "tańsza" (czytaj: przewodowa) wersja kontrolera bez problemu współpracuje z komputerami PC wyposażonymi w system Windows XP.

    Menu, czyli danie główne

    Po estetyczno-technicznych zagadnieniach czas przejść do meritum sprawy, czyli tego, co dla użytkowników Xboxa 360 przygotował Microsoft. Bardzo intuicyjne menu podzielono na cztery główne kategorie, które w prosty sposób zmieniamy przyciskami "lewo" i "prawo" pada: Xbox Live, Games, Media i System.

    Xbox Live w przypadku Xboxa 360 to jeszcze bardziej rozwinięty system komunikowania się i prowadzenia rozgrywek wieloosobowych przez posiadaczy konsoli Microsoft. Nowa platforma akceptuje konta założone podczas grania na pierwszym Xboxie. Nowością w przypadku grania online na konsoli Xbox 360 jest wprowadzenie możliwości oceniania innych graczy, a także rozbudowane statystyki oraz unikalny profil każdego użytkownika. Także opcja Marketplace to swoiste novum. Dzięki niej gracze mogą pobierać zarówno płatne, jak i darmowe dodatki, trailery, gry, dema czy multimedia. Chyba nie trzeba przypominać, jak bardzo przyjemne jest granie online z żywymi przeciwnikami, co jest po raz kolejny ogromnym atutem konsoli Billa Gatesa. Za to, że wokół rozgrywek wieloosobowych zbudowano bardzo ciekawą otoczkę, jaką jest mnóstwo opcji w systemie Xbox Live, pierwszej konsoli nowej generacji należy się duży plus.

    W zakładce Games znajdują się różnorodne statystyki dotyczące gier, w jakie posiadacz X360 zdążył zagrać, bądź ściągnąć poprzez Xbox Live w postaci pełnej wersji (Xbox Live Arcade) lub dema. Warto zaznaczyć, że z każdego poziomu menu można odpalić znajdującą się w napędzie płytę DVD.

    Dział Multimedia związany jest z różnorodnymi operacjami przeprowadzanymi za pomocą konsoli na zdjęciach, filmach czy plikach z muzyką. Połączenie konsoli z komputerem PC odkrywa przed użytkownikami nowe pokłady możliwości.

    Podmenu System to wszelkiego rodzaju ustawienia: wyświetlanego obrazu, systemu dźwiękowego, sieci oraz kontroli rodzicielskiej, w którą została wyposażona nowa platforma Microsoftu.

    Gry nowej generacji?

    Za sprawą specjalnych emulatorów, automatycznie ściąganych przez konsolę z sieci, można było grać w sporą listę pozycji z pierwszego Xboxa, lecz to właśnie tytuły stworzone specjalnie na potrzeby X360 miały być wyznacznikiem nowej generacji. W momencie polskiej premiery Xboxa 360 na konsolę dostępnych jest już kilkadziesiąt pozycji. I trzeba od razu zaznaczyć, że w przypadku używania zwykłego telewizora tak naprawdę nie może być mowy o "efekcie nowej generacji". Dopiero przy odpaleniu kilku tytułów na telewizorze HD pokazywały one przysłowiowy "ząb" i ogromne możliwości drzemiące w testowanej maszynce. Xbox 360 obsługuje trzy tryby HD (480p, 720p i 1080i) i każdy z nich wyświetlał tak wyraźny obraz, na jaki było go technicznie stać. W ciągu kilku najbliższych miesięcy powinny pojawić się nowe gry, które tak naprawdę pokażą, na co stać nowy produkt Microsoftu. Mowa tu między innymi o sieciowej "Gears of War" - grze, która jest w stanie przyciągnąć do konsoli potężną rzeszę nowych użytkowników. Nie można też zapominać o trzeciej części szlagierowej serii z konsoli Xbox pt. "Halo", która prawdopodobnie po raz kolejny okaże się wielkim hitem.

    Podsumowanie

    Premiery konkurencyjnych konsoli nowej generacji, jakimi są Sony PlayStation 3 i Nintendo Wii, nadchodzą dużymi krokami (obie ukażą się na rynku jeszcze w listopadzie - przyp. red.). Xbox 360 do prawdziwej wojny nowych konsoli przystępuje z mocno ugruntowanej pozycji - wszak konsola dostępna jest aktualnie w ponad 40 krajach, liczbę jej użytkowników szacuje się na ponad 6 mln, a Microsoft przewiduje, że do końca roku stan ten wynosić będzie 10 mln. Daje to dużą przewagę konsoli giganta z Redmond w początkowej fazie tzw. wojny konsoli nowej generacji. Dodając do tego fakt, że główny rywal Xboxa 360 - PlayStation 3 - ukaże się e Europie dopiero na wiosnę 2007 roku, na dodatek zapewne w bardzo niewielkim nakładzie i wyższej cenie, możemy założyć, że obok telewizorów graczy jeszcze przez długi czas stało będzie właśnie urządzenie Microsoftu.

    Kosmo

    Reklama
    INTERIA.PL
    Dowiedz się więcej na temat: Europa | dysk twardy | wejście | dysk | karty | menu | panel | projektanci | porty | DVD | Live | Microsoft | Xbox | xbox 360
    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Strona główna INTERIA.PL
    Polecamy