Xbox 2 w dwóch wersjach?

Serwis CNN/Money podał kilka niezwykle interesujących informacji - jeszcze oficjalnie niepotwierdzonych - dotyczących premiery drugiej nowej platformy do gier firmy Microsoft. Wśród odważnych spekulacji odnajdujemy m.in. prognozowaną konfigurację sprzętową konsoli oraz ceny, w jakich oferowane ma być nowe urządzenie giganta z Redmond.

Zeszły rok w branży konsolowej możemy zdecydowanie zaliczyć do niezwykle udanego pod względem wydanych gier oraz peryferyjnego oprogramowania. Rok 2005 będzie natomiast przełomowym okresem, który zapamiętamy jako czas wprowadzania nowej generacji konsoli i innowacyjnych rozwiązań technologicznych.

W tym miejscu warto nadmienić, że to właśnie w przeciągu najbliższych 12 miesięcy Europejczycy otrzymają dwie nowe konsole mobilne. Nintendo przekaże w dłonie graczy zamieszkujących Stary Kontynent dwuekranową platformę Dual Screen, a Sony wprowadzi bliźniaczą do PS2 konsolkę PlayStation Portable.

Jakby tego było mało, Microsoft dynamicznie przygotowuje się do premiery następcy konsoli Xbox (nazwa robocza: Xbox 2, Xbox Next lub Xenon). Najlepszym potwierdzeniem tego faktu mogą być liczne przecieki ze stron grup deweloperskich, które przyznają się, iż są w trakcie opracowywania tytułów startowych dla następcy "zielonookiego cyklopa".

Możemy zapomnieć o kompatybilności konsoli Xbox 2 w stosunku do aktualnie produkowanej przez Microsoft platformy, ponieważ zastosowane radykalne zmiany w architekturze powstającego urządzenie skutecznie uniemożliwią wsteczną zgodność programową. Przysłowiowym gwoździem do trumny w poruszonym temacie będzie brak architektury opartej o procesor x86, twardego dysku w standardowej postaci oraz chipsetu graficznego koncernu NVIDIA, którego notabene zastąpi ATI.

Nie dziwimy się stanowczej polityce specjalistów od marketingu, promocji i reklamy Microsoftu, którzy powiedzieli jasno, że kompatybilność "wsteczna" jest mało sensowa i nieopłacalna. Najlepiej odzwierciedlają to badania analityków branżowych, według których zaledwie 10% użytkowników PlayStation 2 było zainteresowanych wykorzystywaniem swej konsoli do grania w pozycje z PSone / PlayStation.

Dla wszystkich graczy pragnących na bieżąco śledzić nowości wydawnicze dla nadchodzących konsoli nowej generacji - oczywiście w miarę własnych możliwości finansowych - mamy złe wieści. Okazuje się bowiem, że wydawcy już zaczynają zapowiadać, iż produkcje dla nowych systemów sprzętowych będą droższe średnio od 15 do 30 złotych na tytule. Pierwszym koncernem, który oficjalnie potwierdził przyszłe podwyżki, jest Activision.

Pojawiły się także pierwsze spekulacje dotyczące ceny platformy Xbox 2. Prognozuje się, iż nowe dziecko Microsoftu wyląduje na sklepowych półkach w dwóch odmianach - nazwijmy je umownie: podstawowa oraz rozbudowana.

Pierwsza z nich dedykowana będzie przeciętnemu zjadaczowi chleba, który nie skupia się na rozgrywkach online czy na dodatkowym wykorzystaniu posiadanego systemu. Wystarczy mu podstawowy wachlarz oferowanych funkcji, skupiających się tylko i wyłącznie na obsłudze gier. Za tzw. "gołą" konsolę najprawdopodobniej trzeba będzie zapłacić o 299 dolarów.

Druga wersja konsoli, którą określiliśmy wstępnie mianem "rozbudowanej", zaoferuje swym nabywcom o wiele bardziej złożone możliwości użytkowe. Wśród nich z pewnością nie zabraknie opcji: odtwarzania filmów DVD, odsłuchiwania muzyki w różnych formatach, wieloosobowych rywalizacji online za pośrednictwem zainstalowanej karty sieciowej czy możliwości instalacji przydatnych programów/dodatków/gier na specjalnie przygotowanym do tego celu dysku twardym. Za tak złożoną konfigurację konsoli Xbox 2 Microsoft najprawdopodobniej zażyczy sobie od 349 do 399 dolarów.

Do przełomów w nadchodzącej platformie Microsoftu można będzie zaliczyć oficjalnie potwierdzoną komunikatywność z komputerami klasy PC. Umożliwi ona wymianę i przenoszenie danych, multimediów, muzyki oraz filmów, co z pewnością przyczyni się do szerszego rozpropagowania nowej konsoli w kręgach typowych użytkowników PC.

Co ciekawe, w przypadku konsoli Xbox 2 usługę rozgrywek online, za które aktualnie odpowiada system Xbox Live, zastąpi najprawdopodobniej MSN Messenger. Takie rozwiązanie, wsparte najnowszą technologią komunikacji, otworzy furtkę użytkownikom konsoli i komputerów klasy PC do rozgrywania wspólnych wieloosobowych pojedynków.

Wspólna platforma programowa XNA ułatwi gronu twórców i programistów opracowywanie rozwiązań w prosty sposób łączących konsolę Xbox 2 i PC. Na grunt kompatybilności wstąpią nawet kontrolery, które będzie można wykorzystywać grając zarówno na konsoli, jak i na komputerze. Pierwsze tego efekty zaprezentuje system Windows Longhorn z zainstalowanymi na swym pokładzie sterownikami współpracującymi z przyszłościową konsolą Microsoftu.

Tak jak wspominaliśmy na wstępie, rok 2005 będzie dla graczy konsolowych rokiem przełomowym. Pod koniec maja możemy spodziewać się lawinowych prezentacji gier nowej generacji, którymi to oczarują nas wydawcy. Już wtedy przekonamy się naocznie, czy tak hucznie zapowiadana rewolucja oprawy wizualnej w grach rzeczywiście pozytywnie zaskoczy społeczność graczy.

Walka wśród nadchodzących konsoli będzie ostra i zażarta, ponieważ w niewielkich odstępach pomiędzy sobą zadebiutują trzy konsole nowej generacji, sygnowane przez Microsoft, Sony oraz Nintendo. Do walki finałowej z pewnością przejdą Xbox 2 oraz PlayStation 3. Jakie są Wasze typy?

Reklama
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: cnn | serwis | Microsoft | Xbox
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy