Reklama

Warrior Kings

Warrior Kings' - produkt firmy Black Cactus - dostarczył graczom wiele godzin dobrej zabawy. Żeby się jednak dobrze bawić, trzeba będzie pojąć pewne zasady, które tutaj rządzą. W niniejszym poradniku pragnę przybliżyć Wam nieco realia gry oraz dostarczyć kilka porad, które powinny ułatwić pierwsze spędzone godziny przy 'Warrior Kings'.



Przede wszystkim...

W tym punkcie chciałbym wytłumaczyć główną zasadę, na której opiera się cała konstrukcja gry. Tak więc aby to wszystko zgodnie funkcjonowało, potrzeba stworzyć odpowiednie zabudowanie. Z początku musimy postarać się o dwór, najważniejszy budynek w grze. W nim właśnie będziemy zarządzać wszystkimi pracami, jak również będą tam składowane zapasy. W niedalekiej odległości trzeba będzie postawić farmy, które zapewnią głównie niezbędne pożywienie. Pamiętaj, aby wybudować je w bliskim sąsiedztwie z dworem. Teraz wystarczy to ogrodzić murem i mamy zalążek państwa.

Reklama



Gospodarka

Gospodarka jest bardzo ważnym elementem w budowie silnego państwa. Istotny wpływ na nią mają surowce. W 'Warrior Kings' aspekt surowcowy tworzą: złoto, drewno oraz kamień. Oczywiście - najbardziej pożądanym surowcem jest złoto. Jak to zwykle bywa, rzecz najbardziej pożądana jest najrzadziej spotykana. I to hasło sprawdza się w tym przypadku znakomicie. Rzadko kiedy napotkasz złoża złota, a i pewnie będą one z dala od Twoich włości. Natomiast drewno z kamieniem nie nastręcza już takich kłopotów. Tereny zalesione, o kamień także nietrudno. W przypadku niedoboru któregoś z surowców - zawsze można postarać się o kupców, którzy są bardzo wydajni. Nie można zapomnieć o pożywieniu. O jego zasoby zatroszczą się wieśniacy. Zwróć też uwagę, że im lepiej wyszkolona jednostka, tym więcej ubywa jedzenia. Dobrze chociaż, że rolnicy nie muszą się odżywiać. Natomiast jeśli wróg Cię zaatakuje, czym prędzej alarmuj o tym podwładnych. Wtedy popędzą do schronu, siedząc w nim do zakończenia walk. Wówczas istotne okażą się zapasy - jedyny ratunek. Dlatego staraj się dbać, aby spichlerz zawsze był wypełniony. Tym bardziej, kiedy spodziewasz się rychłego najazdu wroga. Utrzymuj też stopień zaludnienia na jednym poziomie. W innym przypadku zostanie zachwiana struktura państwa, na wierzch wyjdą liczne niedobory surowców, a tego chcielibyśmy uniknąć.



Sprawy wojenne

Cóż - sprawy wojenne w 'Warrior Kings' są na porządku dziennym. Niestety, wojacy nie należą do jednostek najinteligentniejszych. Ich sposób poruszania się przyprawia o ból głowy. Poruszają się niczym szlachta polska w latach swojej bytności. Każdy w swoją stronę, nie zważając na ustawienie szyku. W ogóle radzę darować sobie ustawienia formacji, bo kombinowanie zabierze czas, a wojsko i tak rozejdzie się w cztery strony świata. Chociaż niektóre z formacji są bardzo przydatne, ale tylko przy dużej liczebności wojska. W ataku najlepiej sprawdza się formacja trójkątna, natomiast w obronie dwuszeregowa. Podczas pokonywania wzniesień żołnierze będą przedzierali się przez najwyższe wyżyny. Tylko po co? Najlepiej będzie, jak będziesz trzymał ich krótko i nie wypuszczał bez nadzoru w dalekie podróże. Nie trzeba chyba wspominać o sile łuczników i ich optymalnym położeniu. Łucznik na dużej wysokości sieje spory zamęt w wrogich szeregach, a ciężko uzbrojonym żołnierzom niezwykle trudno wejść na wzniesienia. Bardzo cieszy szybkie tempo produkcji wojskowych jednostek, toteż w groźbie ataku - wartko będziemy mogli zaopatrzyć wojsko w dodatkową siłę. Istnieje również możliwość leczenia. Rób to zawsze po skończonej bitwie. Zaoszczędzisz przy tym na jedzeniu, bowiem nie będziesz musiał produkować dodatkowych jednostek, skoro chorego można przywrócić do pełni sił.



Jak poradzić sobie z mapą...

Zapewne już na samym początku wiele kłopotów sprawi mapa. Owszem, jej działanie jest dosyć specyficzne i rzadko spotykane. Tutaj częściowo może pomóc odpowiednia myszka ze scrollem. Wtedy przybliżanie i oddalanie terenu nie będzie sprawiało kłopotów. Tym niemniej - poruszania po mapie trzeba się nauczyć i do niego przyzwyczaić. Odnośnie wizerunku mapy - tereny, na których przyjdzie się nam rozwijać są oblane od strony południowej Morzem Środkowym, natomiast w kierunku północno-zachodnim przez Morze Zachodnie. Kontynenty od biedy przypominają kształtami teraźniejszy układ.



Ścieżki rozwoju

Istnieje sześć ścieżek rozwoju: neutralna, niebiańska, pogańska, technologiczna, niebiańsko-technologiczna i pogańsko-technologiczna. Pamiętaj, że ścieżka niebiańska wyklucza się z pogańską. Wybór ścieżki zależny będzie od budynków charakterystycznych, jakie będziesz wznosił. Z darów boskich będziesz miał możliwość korzystania w przypadku wyboru ścieżki niebiańskiej.



Skuteczne jednostki

Tutaj chciałbym opisać skuteczność poszczególnych jednostek pod względem przydatności. Nie będę przy tym brał pod uwagę ścieżek rozwoju.

Jednostki:

  • Artos: godnymi polecenia są Wielki Książę Artos, Król Artos oraz Wódz Artos. Wszyscy wymienieni posiadają takie same parametry, a są o wiele wydajniejsi niż Baron Artos czy Młody Artos. Natomiast zużycie żywności jest jednakowe.

  • Ciężka piechota: zdecydowanie najlepszym piechurem jest Legionista Ożywieniec. Nie pobiera żywności, ale do jego produkcji potrzeba dużej ilości pożywienia. Godnym uwagi jest Wojownik Słońca oraz Wojowniczka Świtu. Pod względem kosztów odbiegają nieco od pozostałych jednostek, ale ich znaczenie w walce jest niebagatelne. Warto spojrzeć w stronę Barbarzyńcy - nie wymaga dużej ilości pożywienia, a także jest skuteczny.

  • Lekka piechota: tutaj pole do popisu mają wszelkiej maści łucznicy. I moim zdaniem - warto postawić na Arkebuzera oraz Łucznika Niebiańskiego. Obie te jednostki świetnie sprawdzają się w ostrzale, ale do ich produkcji potrzebne jest złoto.

  • Jednostki specjalne: tylko dwie jednostki specjalne - Archanioł, Miecz Boży (ścieżka czysto niebieańska) oraz Abaddon (ścieżka czysto pogańska). Lepszą jednostką jest Abaddon, który względem Archanioła różni się większą wytrzymałością.

  • Okręty: ogólnie ich produkcja pociąga bardzo duże koszty. Nie zważając na nie, najlepszym wyborem wydaje się być Galeasa.

  • Machiny oblężnicze: zdecydowanie najlepszą machiną oblężniczą jest Behemot. Niestety, jego produkcja jest bardzo droga. Dlatego lepiej postawić na Bestie Piekielną, lub w przypadku posiadania złóż złota - Wyrzutnię Rakiet.

  • Jednostki magiczne: bezsprzecznie moim typem numer jeden jest Sukkubus. Koszt jego produkcji jest niższy od kosztów Kapłanki czy Inkwizytora, a mniej pobiera żywności.

  • Jednostki gospodarcze: oczywiście początkowo wszystko spoczywać będzie na barkach wieśniaków. Tym niemniej - w późniejszym czasie radzę postawić na Kupców, którzy są niemal dwukrotnie wydajniejsi od wieśniaków.

  • Ciężka kawaleria: najlepszym posunięciem byłaby produkcja Rycerza Niebiańskiego. Jest lepszy od Jeźdźca czy Ciężkiego Jeźdźca. Z tym, że jego produkcja wymaga złota.

  • Lekka kawaleria: bardzo dobrze sprawdza się Pajęczy Demon, szczególnie w walce na dystans. Niestety - jego koszty produkcji są bardzo wysokie, więc równie dobrze można zaopatrzyć się w Dragona lub Konną Łowczyni.

  • Jednostki pomocnicze: Zwiadowca jest chyba najlepszym posunięciem, ale też przy odrobinie złota można postawić na szpiega. Poza tym - są jeszcze: Inżynier i Wóz Dostawczy.



    Dar od niebios

    W tym miejscu chciałbym napisać o pewnej, istotnej rzeczy. Po wybudowaniu katedry (ścieżka niebiańska) będziemy mogli korzystać z boskich darów. W tym celu należy posiadać jeszcze księży i inne osoby duchowne. Aby religijność wzrastała, muszą oni skupiać się na modlitwie. Teraz skupmy się na darach:

  • Wizja: ten dar pomoże nam zorientować się w sile wrogich jednostek.

  • Plaga (zaraza): jest to dar, który infekuje jedną jednostkę zarazą, która roznosi się po wszystkich innych, będących w pobliżu chorych. Jedynym wyjściem jest oddzielenie ludzi zdrowych od chorych.

  • Mróz: kiepski dar. Sprowadza przeraźliwe zimno na wybraną wioskę, odpędzając od pracy wieśniaków. Szkoda, że trwa to przez krótki okres czasu.

  • Gniew Boży: powoduje, że z nieba lecą ogniste kule, przez co budynki zajmują się ogniem. Pamiętaj, że ogień może przechodzić na niepalące się budynki, która znajdą się w pobliżu.

  • Błyskawice: sieją spustoszenie pośród ludności. Budynkom nie wyrządzają większych szkód.

  • Trzęsienie ziemi: dar ten powoduje mocne wstrząsy ziemi, co grozi zawaleniem się budynków.

  • Meteoryt: z nieba leci wielki kamień, który całkowicie niszczy dowolny wybrany budynek.



    To już koniec

    To już wszystko, co chciałem zawrzeć w tym poradniku. Mam nadzieje, że po jego przeczytaniu pobyt z 'Warrior Kings' będzie przyjemniejszy i prostszy.



    Janek

  • Reklama

    Reklama

    Reklama

    Reklama