Tajniki pracy w branży

W Japonii projektanci gier komputerowych cieszą się tak wielką renomą, że ich nazwiska umieszczane są na okładkach gier. W Polsce wciąż jeszcze pozostają anonimowi, choć ich praca jest doceniana przez coraz większą liczbę osób pasjonujących się wirtualną rzeczywistością.

" align="right" enlarge="0"/>Tworzenie gier komputerowych to dziedzina bardzo przyszłościowa. W dzisiejszym świecie kto się nie bawi, ten umiera. Popyt na gry komputerowe ciągle rośnie. Rynek gier generuje też coraz większe przychody. W 2002 roku wyniosły one na rynku amerykańskim prawie 7 mld dolarów, podczas gdy w 1995 roku niewiele ponad 3 mld. Także polski rynek gier komputerowych rozwija się dynamicznie, choć jego zmorą są wydania pirackie. Nakład najpopularniejszych gier przekracza 20 tys. egzemplarzy. Większość z nich powstaje w bardzo małych studiach, w umysłach pasjonatów, a dopiero na końcu trafia do dużego wydawcy, sygnującego je swoim logo.

Japońscy mistrzowie tej sztuki kończyli zwykle szkoły artystyczne lub filmowe. W Ameryce już od 1991 roku działa wyższa szkoła pisania gier komputerowych. Program tych studiów obejmuje bardzo szeroki zakres dyscyplin ścisłych i humanistycznych - od fizyki po algebrę, od historii po rysunek. W Polsce nie ma szkół przygotowujących do wykonywania tego zawodu. Przy produkcji gier pracują absolwenci bardzo różnych kierunków. Łączy ich jedno - miłość do wirtualnego świata.

Na początku lat 90. gry tworzone były przez samotnie działających pasjonatów, dziś przy ich produkcji bierze udział grupa fachowców działających zespołowo. Przy projektowaniu gier potrzebni są scenarzyści, graficy, kompozytorzy, programiści, a także testerzy gier. Najczęściej tworzą oni grupę od 5 do 10 osób. Praca nad jedną grą trwa od roku do dwóch lat.

Na samym początku powstaje pomysł gry i jest to zadanie dla tzw. kreatywnych. To oni kreują koncepcję gry: wymyślają jej misję, temat i zasady. Część z nich jest odpowiedzialna za napisanie dialogów, inni tworzą podręczniki opisujące reguły obowiązujące w wykreowanym świecie.

Niemal od samego początku w pracach nad grą uczestniczą także artyści - graficy. Zaczynają od opracowania storyboardów, będących pierwszymi wizualnymi zapiskami koncepcji kreatywnych. Część grafików zajmuje się nie tylko obrazem dwuwymiarowym, ale także animacją. Aby stworzyć doskonały ruch postaci, wykorzystuje się modele trójwymiarowe. Dzięki nim można lepiej dostrzec każdy szczegół ruchu bohaterów i odzwierciedlić go na ekranie komputera. Praca ta wymaga niezwykłej cierpliwości, kreatywności, zdolności artystycznych, bogatej wyobraźni oraz umiejętności współpracy z całą ekipą, a w szczególności z pomysłodawcami gry.

Niezwykle ważną rolę w grze odgrywają muzyka i dźwięk tworzone przez kompozytorów. W ścisłej współpracy z projektantami, starają się oni za pomocą nut oddać nastrój gry, stworzyć zaskakujące efekty dźwiękowe. Najlepsze firmy współpracują ze światowej sławy muzykami i aktorami, którzy podkładają swój głos pod dialogi postaci. Stanowi to świetny chwyt reklamowy i jest niewątpliwie wizytówką całej gry.

" align="right" enlarge="0"/> Żaden pomysł projektanta, grafika czy kompozytora nie ujrzałby światła dziennego, gdyby nie został zapisany w odpowiednim języku przez programistę. Wysoką jakość gry zapewnia praca zespołu programistów, zajmujących się każdy innym wycinkiem gry - jeden grafiką, inny sztuczną inteligencją, kolejny programowaniem poszczególnych narzędzi obsługujących grę.

Bez wielostronnego sprawdzenia, żadna gra nie weszłaby na rynek. Kolejną grupą zawodową zaangażowaną w produkcję gier komputerowych muszą być zatem testerzy. Wielokrotnie przechodząc kolejne poziomy, wyłapują oni wszystkie błędy, zarówno techniczne, jak i logiczne. Jako wytrawni gracze, mogą łatwo stwierdzić, co będzie dla przyszłych użytkowników gry atrakcyjne, a co należy poprawić. Zawód testera to znakomity start dla młodych osób, którzy chcieliby w swoim przyszłym życiu zawodowym brać aktywny udział w kreowaniu wirtualnych światów.

Praca przy produkcji gier komputerowych ma z pewnością wiele zalet. Daje możliwość przełożenia swojej pasji na życie zawodowe i pozwala realizować się twórczo. Osoby zatrudnione w tej branży mają zwykle elastyczny czas pracy, nie obowiązuje ich też żaden sztywny styl ubierania się.

Z drugiej strony, podczas realizacji projektów trzeba się liczyć z bardzo intensywną pracą, przy której często cierpi życie prywatne. Wybierając taki zawód musimy też mieć świadomość, że być może przyjdzie nam często zmieniać pracę, gdyż pracodawcy podpisują zwykle z twórcami gier kontrakty na czas realizacji projektu.

Nie można też liczyć od razu na bardzo wysokie wynagrodzenie. Wprawdzie zarobki najlepszych projektantów, którzy odnieśli wymierny sukces i koordynują pracę zespołu pracującego nad kolejną grą mogą sięgać nawet 10 tys. zł brutto, jednak większość twórców zarabia w granicach 3 tys., a ci, którzy dopiero rozpoczynają pracę na stanowisku testera, mogą liczyć przeciętnie na 1 tys. zł brutto.

Trzeba też pamiętać o tym, że tylko niewielki odsetek projektów, nad którymi zespoły pracują miesiącami, ma szansę wejść do produkcji i znaleźć nabywców. Dlatego jest to zawód dla prawdziwych hobbystów, których nie przeraża ryzyko. Ci, którzy wolą większą stabilizację odchodzą zwykle po jakimś czasie z tej branży do firm informatycznych lub agencji reklamowych.

(INTERIA.PL/hrk.pl)

Reklama
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: nazwiska | zawód | projektanci
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy