Pod koniec marca b.r. na rynku pojawi się absolutna nowość - pierwsza gra przygodowa z rodziny edutainment - "Physicus". Interesująca jest planowana cena - około 30 złotych to naprawdę niewiele za dwupłytowy, doskonały program w polskiej wersji językowej. Warszawskie wydawnictwo Infomedia, które w styczniu zadebiutowało na rynku gier wydając "Asy przestworzy" tym razem spróbuje udowodnić, że uznaniem graczy cieszyć się mogą także gry "do myślenia".
Pierwsza z serii gier nowej generacji - "Physicus" to pasjonująca gra przygodowa osadzona w fikcyjnym świecie, na planecie zatrzymanej uderzeniem olbrzymiego meteorytu. Gracz, wcielając się w rolę młodego naukowca korzysta ze wskazówek zaginionego profesora i stara się wznowić ruch planety. Według projektu profesora pomoże mu w tym olbrzymia wyrzutnia. Niestety droga do jej uruchomienia jest kręta i stroma.
"Physicus" wymaga od gracza inteligencji i podstawowej wiedzy. Zapewnia zabawę na wiele godzin stawiając gracza przed nie lada wyzwaniem. Chcąc uratować planetę użytkownik musi wykazać się sprytem i twórczo rozwiązywać stojące na swojej drodze trudności.
Poza stworzeniem wciągającej gry przygodowej autorom udało się jednak dużo więcej. W odróżnieniu od innych gier tego typu, nabywana przez użytkownika wiedza jest prawdziwa i odnosi się do realnego świata. W programie nie ma więc trudnych do opanowania reguł magii, opisów zależności między fikcyjnymi postaciami lub słowniczka kosmologii. Jest za to zawarta wiedza o fizyce. Nie brzmi zachęcająco? Tylko na początku. Na dodatek do zawartych na płytach interaktywnych wykładów wcale nie trzeba zaglądać. Jeśli gracz potrafi poradzić sobie z problemami na jakie napotyka eksperymentując lub korzystając z własnej wiedzy, tym lepiej.
Olbrzymim atutem gry jest wspaniała grafika. Prerenderowane sceny zachwycają bogactwem barw i szczegółowością. Bardzo dopracowana jest też warstwa dźwiękowa gry. Specjalnie skomponowana muzyka, śpiew ptaków czy odgłosy owadów stwarzają niepowtarzalny nastrój gry.
Wydawnictwo Infomedia zadbało o profesjonalne spolszczenie gry zarówno jeśli chodzi o kwestie wygłaszane przez lektora jak i grafikę. Nie jest to bez znaczenia przy produkcie adresowanym to tak szerokiej rzeszy odbiorców. Rozmach z jakim zrealizowano grę sprawił, że zajmuje aż dwie płyty CD. Przeznaczony dla komputerów PC program będzie dostępny w kioskach i punktach sprzedaży prasy na terenie całego kraju, w cenie ok. 30 zł.
Polska premiera gry ma miejsce po wprowadzeniu jej na rynki zachodnie, gdzie zyskała uznanie tysięcy graczy. Gra była porównywana do gier serii "Myst", a jednocześnie zyskiwała pochwały ze strony instytucji zajmujących się edukacją. Wydawnictwo Infomedia, licząc na sukces pierwszej gry planuje wydanie następnych gier do końca 2002 roku.
Zadaniem gracza - młodego naukowca - jest uruchomienie gigantycznej wyrzutni, która pomoże wprawić w ponowny ruch zatrzymaną uderzeniem meteorytu planetę. Nie jest to łatwe. W tym celu udaje się na wyspę na której nad wyrzutnią pracował wcześniej tajemniczy Profesor. Korzystając z jego zapisków i wskazówek gracz pokonuje kolejne etapy gry. Napotyka przy tym na problemy, w których rozwiązaniu pomoże tylko połączenie inteligencji z podstawową wiedzą.
Do uruchomienia wyrzutni potrzebna jest energia. Do jej wytworzenia należy posłużyć się zmyślnymi mechanizmami przygotowanymi przez Profesora. Niestety nie wszystko jest jasne - w kuźni należy dobrać odpowiednie obciążenie ramienia stempla, w obserwatorium konieczna jest znajomość zasad optyki, gdzie indziej do podniesienia beczek gracz musi użyć podnośnika opartego na mechanizmie bloczków.
Postawienie przed graczem zróżnicowanych zadań dorosłym zapewnia dobrą zabawę na wiele godzin, a młodzieży - pretekst do poznania podstaw fizyki. Na dwóch płytach, oprócz gry znajduje się bowiem, zintegrowana z programem, wirtualna encyklopedia. Cykl wykładów ilustrowanych interaktywnymi animacjami w przystępny sposób wprowadza użytkownika w świat optyki, akustyki, mechaniki, elektromagnetyzmu i termodynamiki. Ten moduł gry skonstruowano w taki sposób, żeby korzystanie z niego było jak najbardziej atrakcyjne. Ilustracje są więc animowane, w wielu przypadkach można samodzielnie wykonywać proste eksperymenty. Ruchem myszy można np. zwiększyć temperaturę lodu doprowadzając do jego topnienia, potem do wrzenia wody. W innym miejscu wpinając w obwód elektryczny różne rodzaje przewodników można obserwować zmiany przepływającego w obwodzie prądu. W zintegrowanej z grą encyklopedii młody użytkownik znajdzie też odpowiedzi na wiele pytań, np.: Skąd biorą się błyskawice? Jak zbudowana jest luneta? Jak działa głośnik?
Polska wersja gry została przygotowana z wielką starannością. Przetłumaczono cały materiał graficzny i dźwiękowy towarzyszący programowi. Redakcją zintegrowanej encyklopedii fizyki zajął się prof. dr hab. Z. Strugalski. Gwarancją wysokiego poziomu gry jest też wpis na listę zalecanych środków dydaktycznych Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.