Reklama

Kto trzęsie branżą gier?

Takie pytanie często zadają sobie wszyscy związani w jakiś sposób z branżą elektronicznej rozrywki: gracze, producenci, wydawcy, przedstawiciele prasy i zewnętrzni obserwatorzy.

Wszyscy z nich w jakiś sposób od czasu do czasu kierują swoje zarzuty pod adresem tych, którzy narzucają główne trendy.

Wall Street Journal opublikował własne zestawienie osób, które wywierają obecnie największy wpływ na kształt rynku gier wideo. Zdaniem specjalistów, w branży tej są przynajmniej jeden serwis i 23 osoby, które nadają dalszy kierunek zmian.

Lista rozpoczyna się od osoby prezesa studia Rockstar Games należącego do Take Two. Sam Houser uchodzi zdaniem dziennikarzy za Quentina Tarantino gier wideo. Twórca ma na koncie m.in. serie "Grand Theft Auto", "Max Payne" i "Midnight Club". Dalej znajduje się Jason Jones, główny projektant zespołu Bungie Studios należącego do Microsoftu. Autor od kilku lat pracuje nad serią strzelanek "Halo".

W zestawieniu nie zabrakło też weteranów i grubych ryb branży. I tak kolejno branżą "trzęsą": Shigeru Miyamoto, dyrektor i główny manager Nintendo, autor m.in. serii "Donkey Kong", "Mario", "Legend of Zelda"; Will Wright, główny projektant zespołu Maxis, części Electronic Arts, autor serii "Sim", który obecnie opracowuje kilka pomysłowych projektów; Satoru Iwata, prezes Nintendo, inwestor od lat związany z firmą; Ken Kutaragi, prezes Sony Computer Entertainment, często zwany jako "ojciec PlayStation"; Peter Moore, szef działu rozrywki w Microsoft, związany głównie z konsolami z rodziny Xbox; Tim Harrison, główny projektant Vodafone Group związanej z grami na telefony komórkowe; John Riccitello, jeden z założycieli grupy inwestycyjnej Elevation Partners; Rob Pardo, projektant Blizzarda stojący za sukcesem serii "Warcraft"; Brian Farrell, prezes THQ; a także Frank Gibeau, główny zarządzający Electronic Arts.

Na liście są też osoby związane bezpośrednio bardziej z innymi branżami zajmującymi się szeroko pojętą rozrywką: Jason Hall, jeden z szefów wytwórni filmowej Warner Bros.; Peter Jackson, producent i reżyser m.in. "Władcy Pierścieni"; Steve Schnurr, szef działu muzyki w Electronic Arts; Larry Shapiro, jeden z przewodniczących Creative Artists Agency, firmy zajmującej się przygotowaniem filmowych adaptacji gier; Jill Hamburger, szef sieci sklepów Best Buy; Tony Hawk, zawodowy skateboarder; David Stern, komisarz ligi NBA kontrolujący sprzedaż licencji na gry sportowe; Gene Upshaw, dyrektor NFL, również licencje sportowe; Mitch Davis, prezes agencji reklamowej Massive, która opracowała technologię ogłaszania się bezpośrednio w grach.

Nie mogło się obyć bez opiniotwórców i krytyków: Edward Castronova, profesor Indiana University piszący prace naukowe o grach; Doug Lowenstein, prezes ESA, znany jako obrońca gier przed zakusami polityków; Hirokazu Hamamura, redaktor naczelny japońskiego magazynu Famitsu.

Za odrębne źródło wpływu na branżę uznano witrynę Metacritic.com, na łamach której są publikowane fragmenty opinii o grach z innych serwisów internetowych i prasy papierowej.

Reklama

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: trzęsienie ziemi | wydawcy | rozrywki | projektant

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy